درمان عفونت گوش به كمك طب مكمل

نوشته شده توسط : مريم اسلامي اميرآبادي كارشناس ارشد تغذيه ( 7 تير 1391 )
التهاب و عفونت گوش مياني (اوتیت مديا) در نتيجه انسداد شيپور استاش (كه از پشت گلو به گوش مياني راه دارد)، ايجاد مي‌‌‌شود. تجمع مايع و فشار ناشي از آن موجب درد مي‌‌‌شود. علائم عبارتند از: درد ضرباندار و گاهي اوقات تب. اگر درد تيز ناگهاني و تخليه چرك از گوش وجود دارد، پرده گوش پاره شده است. عفونت گوش مي‌‌‌تواند علت باكتريايي، ويروسي يا قارچي داشته باشد. همچنين مي‌‌‌تواند نتيجه انسداد ساختاري بدن يا عكس‌العمل حساسيتي به غذا، هوا، گرده گياهان، كپك يا گرد و غبار باشد.

مطالعات نشان داده‌اند در 86 درصد از كودكان مبتلا به عفونت گوش، زماني كه غذاهاي حساسيت‌زا از رژیم غذایی حذف شدند، درد کاهش یافت و پس از چند ماه عفونت کاملاً از بین رفت. متداول‌ترین غذاهای حساسیت‌زا عبارتند از شير، گندم، تخم مرغ، بادام زميني و محصولات سويا. حساسيت باعث التهاب و تورم گوش مياني و تجمع مايع در آن شده و عفونت و چرك ايجاد مي‌‌‌شود.
معاینه مربوط به جمجمه و استخوان خاجی توسط پزشك متخصص آسيب شناسي استخوان انجام می‌شود و مي‌‌‌تواند عفونت گوش مياني را كه به علت محدوديت دستگاه تنفسي ايجاد شده درمان نمايد. زماني كه مايع به دليل محدوديت نمي‌‌‌تواند از گوش خارج شود، در آنجا باقي می‌ماند و باكتري‌ها در آن تكثير مي‌‌‌يابند.
ثابت شده است كه تغذيه با شير مادر از عفونت گوش مياني پيشگيري مي‌‌‌كند و تغذيه طولاني‌تر نوزاد با شير مادر، حمايت بيشتري را در بردارد. اين امر احتمالاً به علت آنتي‌بيوتيك‌هاي موجود در شير است.
گياه درماني
گل ماهور يا روغن سير: آن را گرم كنيد و درون گوش بچكانيد و با پنبه روي آن را نگاه داريد. چنانچه پرده صماخ گوش خراش يا پارگي دارد، روغن را درون گوش نريزيد. كپسول‌هاي روغن سير را از راه دهان مصرف نماييد.
اكيناسه: 1 تا 2 ميلي‌‌ليتر تنتور، 5/0 تا 1 گرم ريشه خشك شده يا 2 تا 4 ميلي‌‌ليتر عصاره سه بار در روز با قطره‌هاي گوش، يك آنتي‌بيوتيك حمايت كننده سیستم ایمنی است.
هيدراستيس: چاي يا تنتور، روزي سه بار، يك آنتي‌بيوتيك
چاي سوسنبر: مسكن درد و ضدعفوني كننده است.
هوميوپاتي
درمان بر اساس نشانه‌ها انجام می‌گیرد.
اقونيتون
مهر گياه
بابونه
فسفات آهن
كلسيم سولفيد ناخالص
فسفات منيزيم
جيوه
شقايق نعماني
سيليس خالص
مواد مغذي
ويتامين C: 500 ميلي‌گرم تا 1 گرم، سيستم ايمني را در برابر عفونت حمايت مي‌‌‌كند.
بيوفلاونوييدها: با ويتامين C به صورت هم‌افزا (Synergistic) عمل مي‌‌‌كند.
رايحه درماني
اکلیل کوهی، سوسنبر: آنها را مخلوط كرده و ناحيه اطراف گوش را ماساژ دهيد (سراسر گره‌هاي لنفي تا پایين گردن).
اسطوخودوس: چندين قطره در گوش بريزيد.
درخت چاي، اسطوخودوس: در دستگاه بخور استفاده شود، داراي خواص ضدعفوني كننده است.
طب چيني
جنتيانا، پيچ‌امين‌الدوله و ياس زرد: اگر همه را به شكل پودر‌ تركيب كنيد و به عصاره سيب يا سس سيب بيفزاييد، داراي خواص آنتي بيوتيكي است.
طب فيزيكي
 ماساژ: در منطقه گوش، به باز شدن شیپور استاش كمك مي‌‌‌كند.
طب آيوروديك
درمان‌ها بر اساس تخليه مايعات لنفي مي‌‌‌باشند.
سير؛
ويتامين C.
 
درمان كايروپراكتيك
شامل تداخلات در ستون فقرات.
نكته: درمان‌هاي ذكر شده در اين مقاله از قبيل طب فيزيكي، درمان كايروپراكتيك، اختلاط داروهاي گياهي و... بايد زير نظر متخصص و با احتياط انجام شود.

منبع: دنیای تغذیه  ش ۱۲۱

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر