آيا امگا-3سيستم ايمني را تقويت ميكند؟


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
اسيدهاي چرب امگا-3 موجود در روغن ماهي اگر به ميزان مناسب و موردنياز و علمي آن مصرف شوند، باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي‌گردند. سيستم ايمني بدن از اجزاي مختلفي تشكيل شده است. پوست، پروتئين‌هاي موجود در خون، سلول‌ها و بافت‌ها. سيستم ايمني مانع از تشكيل تومورها و بروز عفونت‌ها و بيماري‌ها مي‌شود، ولي بنا به دلايلي گاهي اوقات خوب كار نمي‌كند و بعضي مواد غذايي مي‌توانند آن را تقويت كنند. يكي از آن مواد روغن ماهي است كه حاوي اسيدهاي چرب امگا-3 مي‌باشد. در بيماري‌هايي كه در آن نقص سيستم ايمني روي مي‌دهد، بدن نمي‌تواند به درستي از خود دفاع كند و نيازمند مداخلات دارويي و تغيير در سبك زندگي است كه در كنار آنها داشتن رژيم غذايي مناسب هم ضروري مي‌باشد.
بيماري‌هاي خودايمني شايع‌ترند. در اينگونه بيماري‌ها، سيستم ايمني درست به گونه‌اي كه به دشمن خارجي حمله مي‌كند سلول‌هاي سالم را مورد هجوم قرار مي‌دهد. دو مورد از شايع‌ترين بيماري‌هاي خودايمني، آرتريت روماتوئيد و لوپوس هستند. تورم‌ها و التهاب‌هاي مزمن هم در بعضي بيماري‌ها كه تعدادي از آنها خطرناك هم هستند، نقش مهمي دارند.

التهاب و روغن ماهي
التهاب يك پاسخ طبيعي سيستم ايمني به عفونت است. سلول‌هاي زخمي يا عفوني موادي از خود آزاد مي‌كنند كه باعث قرمزي و تورم محل مي‌شود؛ ولي در بسياري مواقع بدون اينكه هيچ جراحت يا عفونتي در كار باشد، اين سلول‌ها در خون يافت مي‌شوند و همين جاست كه روغن ماهي و اسيدهاي چرب امگا-3 به كمك مي‌آيند. سلول‌هاي مجروح يا عفوني، «ايكوزانوئيد» و «سيتوكين» ترشح مي‌كنند. التهاب به مفاصل، رگ‌ها و قلب آسيب مي‌زند. اسيدهاي چرب امگا-3 در خون به مولكول‌هايي تبديل مي‌شوند كه عملكرد ضدالتهابي دارند؛ در حالي كه اسيدهاي چرب امگا-6 به مولكول‌هاي التهابي تبديل مي‌شوند. در رژيم غذايي بسياري از افراد مقدار زيادي امگا-6 وجود دارد. اين در حالي است كه روزانه امگا-3 اندكي دريافت مي‌كنند. از اين‌رو التهاب، مفاصل و رگ‌هاي آنها را تحت تاثير قرار مي‌دهد و مي‌تواند عامل بروز سرطان باشد. مصرف مكمل امگا-3  قلب، رگ‌ها و مفاصل را از اين التهاب درامان نگه مي‌دارد و از بروز سرطان و بيماري‌هاي قلبي جلوگيري مي‌كند.
آلرژي‌ها، آسم و درماتيت
پژوهش‌ها نشان داده كه امگا-3 در پيشگيري از آلرژي‌ها، آسم و ديگر حساسيت‌ها موثر است. حساسيت‌ها شبيه بيماري‌هاي خودايمني و واكنشي نامناسب به يك ماده غيرسمي در بدن هستند. درماتيت كه با خارش و التهاب پوست همراه مي‌باشد، نوعي حساسيت است.
روغن ماهي و مكمل‌هاي مختلط يك مجموعه قدرتمند
كساني كه مرتب سرما مي‌خورند و آنفلوانزا مي‌گيرند يا به بيماري‌هاي عفوني مبتلا مي‌شوند، سيستم ايمني ضعيفي دارند كه ممكن است به علت يك بيماري زمينه‌اي باشد، ولي معمولا به علت تغذيه نامناسب است.
روغن ماهي، اسيدهاي چرب امگا-3 را براي بدن تامين مي‌كند، ولي به تنهايي براي پيشگيري از سرماخوردگي و عفونت‌ها كافي نيست. همه مواد معدني و ويتامين‌ها علاوه بر نياز بدن، براي برخورداري از سلامتي كامل و پايدار موردنياز هستند تا بدن بتواند از خودش در مقابل ويروس‌ها و باكتري‌هاي گوناگون محافظت كند.
فقط روغن ماهي تقطير شده
مكمل‌هاي روغن ماهي بايد تقطير مولكولي شده باشند؛ در غير اين صورت ممكن است آلودگي‌هايي به همراه داشته باشند؛ مانند جيوه و ديوكسين‌هاي سرطان‌زا. درصد اسيدهاي چرب امگا-3 موجود در روغن ماهي، همانند نوع آن در ماهي‌هاي گوناگون متفاوت است. توليدكنندگان بايد مقدار امگا-3 موجود در هر نوع روغن ماهي را روي بسته‌هاي آن درج كنند.


منبع: دنیای تغذیه  ش ۸۵
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر