تغذيه آنلاين


نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 
تقويت رشد عضلات با پوست سيب


متخصصان علوم پزشكي دانشگاه يووا در يك مطالعه جديد دريافته‌اند كه يك ماده چرب موسوم به اسيد اورسوليك موجود در پوست سيب از آتروفي و تحليل رفتن عضلات مي‌كاهد و موجب رشد ماهيچه‌ها در موش‌هاي آزمايشگاهي مي‌شود.
اين ماده همچنين از مقدار چربي، قندخون، كلسترول و تري گليسيريد خون مي‌كاهد و بنابراين مي‌توان از آن براي درمان تخريب عضلاني و اختلالات متابوليكي مثل ديابت استفاده كرد.
آتروفي يا همان ضعف عضلاني مي‌تواند مشكلات بزرگي ايجاد كند. بعلاوه اين عارضه بسيار شايع بوده و ممكن است فردي در مقطعي از طول عمر خود بر اثر بيماري يا بالا رفتن سن با اين مشكل مواجه شود. با اين حال هم اكنون هيچ دارويي براي حل اين مشكل وجود ندارد.

روزنامه يواس‌اي تودي در اين باره گزارش داد دكتر كريستوفر آدافر، متخصص غدد درون ريز در دانشگاه يووا كه مسؤوليت اين مطالعه را برعهده داشته است متذكر شد: «ما فعاليت ژن عضلات را در افراد مبتلا به آتروفي عضلاني مطالعه كرده و از اين اطلاعات براي پيدا كردن مواد شيميايي استفاده نموديم كه بتوانند روند آتروفي عضلاني را متوقف كنند. يكي از اين مواد ما را بسيار شگفت زده كرد. اين ماده اسيد اورسوليك نام دارد كه مقادير زياد آن در پوست سيب بازيافت مي‌شود».
شرح اين بررسي در مجله «متابوليسم سلولي» ارائه شده است.



تاثيرات فوق‌العاده و شفابخش تركيب خوراكي‌ها

پزشكان براي اولين بار به تاثير معجزه‌آساي تركيب خوردني‌هاي ضد التهابي روي سلامت افراد پي برده‌اند. كارشناسان مركز تغذيه ضد ديابتي دانشگاه لوند در اين مطالعات دريافته‌اند كه مصرف همزمان ماهي چرب با تمشك آبي تاثير قابل توجهي روي تقويت حافظه دارد. اين كارشناسان تاكيد كردند كه تركيب برخي از مواد خوراكي با هم مي‌تواند خواص ضدالتهابي آنها را تا حد قابل توجهي افزايش دهد. به گزارش روزنامه ديلي‌ميل، نتايج بررسي روي يك رژيم تركيبي غذايي نشان داد كه دنبال كردن اين نوع رژيم غذايي ميزان كلسترول بد خون را 33 درصد، چربي خون14 درصد، فشار خون 8 درصد و خطر تشكيل لخته‌هاي خوني را تا 26 درصد كاهش مي‌دهد.
پروفسور اينگر بجورك، استاد تغذيه در اين دانشگاه تاكيد كرد: «اين مطالعات ما را به نتايج شگفت‌انگيزي رسانده اند و مي‌توانيم ادعا كنيم كه پيش از اين در هيچ مطالعه‌اي چنين تاثيرات فوق‌العاده و شفابخشي از مصرف تركيبات مناسب خوردني‌هاي مفيد نشان داده نشده است از جمله خوردني‌هايي كه اين تاثيرات سودمند را در تركيب با هم بر جاي مي‌گذارند، مي‌توان به ماهي‌هاي چرب، پروتئين سويا، تمشك آبي، بادام‌، دارچين، سركه و انواع خاصي از نان‌هاي سبوسدار اشاره كرد.

بهترين ظروف براي پخت غذا
دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت توصيه‌هايي براي بهداشت ظروف مواد غذايي ارائه داد.
تحقيقات نشان داده اند كه ظروف استيل و شيشه‌اي (پيركس) حداقل واكنش را با مواد غذايي داشته و جزو بهترين ظروف براي پخت غذا هستند.
ظروف لعابي تا زمان آسيب نديدن لعاب آن قابل استفاده هستند و ظروف مسي به حرارت و مواد اسيدي به شدت حساس بوده و مي‌توانند با ماده غذايي وارد واكنش شوند.
ظروف چيني نيز در حقيقت جزو ظروف لعاب‌دار بوده و تا زماني كه آسيب فيزيكي نديده‌اند، قابل مصرف هستند. همچنين ظروف ملاميني بايد داراي پروانه ساخت معتبر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بوده و در زمان مصرف هيچ‌گونه آسيب فيزيكي نديده و تغيير رنگ هم نداده باشند. بهتر است از ظروف پلاستيكي سفيد رنگ و تهيه شده از مواد اوليه نو استفاده شود.
ابزار چوبي به دليل ضريب انتقال حرارت بسيار پايين در پخت، كاربرد زياي دارند، اما به دليل بافت متخلخل، عملا امكان شستشو يا ضدعفوني صحيح آنها وجود ندارد، بنابراين بايد از ظروف چوبي صاف و صيقلي كه آسيب فيزيكي نديده‌اند، دچار سوختگي نشده‌اند و داراي درز و شكاف نيستند، استفاده كرد. ظروف تفلون يكي از ظروف مقاوم به حرارت هستند كه تا زمان عدم خراشيدگي سطح داخل قابلمه قابل مصرف هستند و بازسازي تفلون‌ها كاملا غيربهداشتي است.

سنگ كيسه صفرا، پيامد مصرف غذاهاي پرچرب
عضو هيأت علمي‌دانشگاه علوم پزشکي کرمان گفت: «مصرف غذاهاي چرب يکي از علل تشكيل سنگ‌هاي کيسه صفرا است».
دكتر حميد زينلي، عضو هيأت علمي‌دانشگاه علوم پزشکي کرمان و جراح عمومي ‌يکي ديگر از علل ايجاد سنگ کيسه صفرا را چاقي ذکر کرد و افزود: «در زنان زايمان‌هاي مکرر، مصرف غذاهاي چرب، بيماري خوني مثل تالاسمي ‌و... از عوامل ايجاد سنگ کيسه صفرا است».
وي ياد آور شد: «معمولاً بيمار با درد شکمي‌ بعد از مصرف غذاهاي سنگين به پزشک مراجعه مي‌کند و با بررسي هاي آزمايشگاهي و سونوگرافي و تشخيص سنگ‌هاي کيسه صفرا فرد نياز به عمل جراحي دارد».

اسفرزه به رفع يبوست كمك مي‌كند
دکتر نرگس ساداتي دستگاه گوارش سالم را ضامن سلامت بدن دانست و با اشاره به گياهان مقوي اين سيستم حياتي در بدن گفت: «اسفرزه به عنوان ملين، سنا به عنوان مسهل، شيرين بيان و بابونه به عنوان ضد زخم معده و ضد التهاب و نعنا به عنوان ضد نفخ براي کارکرد و تنظيم دستگاه گوارش مفيد هستند».
وي دانه‌هاي اسفرزه را بعلت وجود لايه موسيلاژي بعنوان ملين و برطرف کننده ناراحتي‌هاي ناشي از بواسير دانست و گفت: «مهم‌ترين اثر اسفرزه رفع يبوست است که براي اثربخشي بهتر بايد دانه‌ها با مقدار زيادي آب يا مايعات مصرف شوند، چرا که موسيلاژ سطح دانه‌ها براي حجيم شدن احتياج به آب زيادي دارد تا عملکرد آن به حداکثر برسد».
اين متخصص فارماکوگنوزي مصرف اسفرزه را با خوردن مقادير مايعات يا آب زيادتر از حد معمول توصيه کرد و گفت: «بزرگسالان يک قاشق غذاخوري پر را در يک استکان ريخته و با مقداري آب مخلوط کرده، سپس آن را مصرف کنند و بلافاصله بعد از آن يک يا دو ليوان آب ديگر ميل نمايند و براي اثربخشي ايده‌ال آن مي‌توان به مدت 3 روز اين کار را تکرار کرد تا عملکرد آن به حداکثر برسد. همچنين براي کودکان 6 تا 12 ساله مي‌توان نصف اين مقدار را در صبح و شب مصرف کرد و براي کودکان زير 6 سال بهتر است با مشورت پزشک استفاده شود».
وي با بيان اينکه مقدار مصرف متوسط اسفرزه ، 1 تا 2 بار در روز است، هشدار داد: «شروع و مصرف ناگهاني و مقدار نسبتا زياد اسفرزه ممکن است باعث نفخ شديد و بزرگ شدن شکم شود که براي جلوگيري از اين مسأله بايد از کم شروع نمود و به سه بار در روز رساند و يا دوره درمان را طولاني‌تر کرد».
 

چه عواملي باعث مي‌شوند به خوردن روي بياوريم؟
اگر در مواقعي كه گرسنه نيستيد و فقط به اين خاطر كه حوصله‌تان سررفته، به خوردن روي مي‌آوريد با اين كار كالري غيرضروري به بدنتان وارد مي‌كنيد و به افزايش وزن خود دامن مي‌زنيد.
كارشناسان مركز كنترل و پيشگيري امراض آمريكا چند عامل شايع و معمول را كه باعث مي‌شوند در موارد غيرضروري كه گرسنه نيستيد، ميل به خوردن پيدا كنيد، معرفي كرده‌اند.
به گزارش سايت اينترنتي هلت دي نيوز، اين كارشناسان تاكيد كردند وقتي ناگهان داخل كابينت يا قفسه چشمتان به تنقلات مورد علاقه‌تان مي‌افتد، وقتي در حال تماشاي تلويزيون هستيد، وقتي يك ملاقات استرس‌زا در پيش رو داريد، زماني كه احساس خستگي و بي‌حوصلگي مي‌كنيد و به دنبال خوراكي مي‌گرديد كه حالتان را خوب كند، وقتي از سركار به خانه مي‌رويد و هيچ برنامه‌اي براي آماده كردن شام نداريد و بالاخره اگر مسير روزانه شما از ميان فروشگاه‌هاي متعدد مواد غذايي و سوپرماركت‌ها مي‌گذرد، اشتياق شما به خوردن در مواقعي كه نيازي به غذا نداريد و گرسنه نيستيد، تشديد مي‌شود.
آگاهي از اين فاكتورها مي‌تواند به شما كمك كند راهكاري را براي كاهش تاثير اين عوامل بيابيد و در نتيجه به مقابله با معضل چاقي برويد.
 

كمبود اين ريزمغذي‌ها باعث كم‌خوني مي‌شود
كم‌ خوني حالتي است كه در آن تعداد يا اندازه گلبول‌هاي قرمز و يا مقدار هموگلوبين موجود در خون كاهش يافته و فرآيند تبادل اكسيژن و دي‌اكسيد كربن بين خون و سلول‌هاي بدن دچار اختلال مي‌شود.
از مهم‌ترين ريزمغذي‌ها جهت خون‌سازي كه كمبود آنها موجب بروز كم‌ خوني مي‌شود مي‌توان به آهن، ويتامين B12 و اسيد فوليك اشاره كرد.
از سوي ديگر، فقر آهن يكي از شايع‌ترين اختلالات تغذيه‌اي در كشورهاي در حال توسعه و مهم‌ترين علت كم ‌خوني تغذيه‌اي در كودكان و زنان در سنين باروري است كه با ايجاد گلبول‌هاي قرمز كوچك و كاهش مقدار هموگلوبين سبب كاهش توان جسمي‌و رواني فرد و حتي افزايش ميزان مرگ و مير و ابتلا به بيماري‌ها مي‌شود.
سايت اينترنتي مدگورو در مقاله‌اي فهرست مواد غذايي و منابع اصلي حاوي آهن و نيز منابعي كه جذب آهن را افزايش مي‌دهند،‌ منتشر كرده است.
در اين مقاله آمده است مواد غذايي شامل جگر، گوشت قرمز، ماهي، زرده تخم‌مرغ، سبزيجات داراي برگ‌هاي سبز تيره و پهن مثل اسفناج، حبوبات و ميوه‌هاي خشك مخصوصا برگه زردآلو و دانه‌هاي روغني بهترين منابع خوراكي حاوي آهن هستند.
به علاوه منابع غذايي حاوي ويتامين C،‌ اسيد سيتريك و اسيد آسكوربيك مانند آب‌ پرتقال، انبه و طالبي، منابع حاوي اسيد ماليك و اسيد تارتاريك مثل هويج و سيب‌زميني و محصولات تخميري مثل سس سويا عوامل افزايش دهنده جذب آهن در بدن هستند.
 

ميوه‌هاي سفيد كننده دندان
اكثر ما وقتي تبليغات تلويزيوني و مجلات را در مورد روش‌هاي سفيد كردن دندان‌ها مي‌بينيم، به فكر مي‌افتيم كه در اين زمينه اقدامي‌ بكنيم و در نتيجه لبخندي زيبا داشته باشيم، اما گاهي نگران اثرات سوء اين روش‌ها هستيم.
در اين مقاله كه در سايت تخصصي ارگانيك به چاپ رسيده، چند روش طبيعي و غيرشيميايي براي سفيد كردن دندان‌ها ارائه شده است كه درعين حال اينگونه اثرات سوء را نيز ندارند. اين روش‌ها عبارتند از:
‌ خوردن كرفس و سيب: اين دو خوردني حاوي سلولزهاي رشته‌اي هستند كه مانند يك مسواك طبيعي مي‌توانند به آرامي ‌و بدون ضرر، دندان‌ها را تميز و سفيد كنند. اين خوردني‌ها اثر رنگدانه‌هاي ناشي از مواد غذايي را از روي دندان‌ها پاك مي‌كنند.
‌ توت فرنگي بخوريد: اين ميوه خوشمزه و پرطرفدار تابستاني بدليل اينكه حاوي ماده‌اي موسوم به اسيد ماليك است درسفيد كردن دندان‌ها نقش موثري دارد. براي بهره‌مند شدن بيشتر از اين خاصيت توت فرنگي هفته‌اي يكبار دستورالعمل زير را انجام دهيد:
ابتدا يك عدد توت فرنگي را با يك قاشق غذاخوري جوش شيرين تركيب كنيد تا يك خمير قرمز رنگ حاصل شود. اين خمير را روي مسواك قرار داده و آن را مدت 5 دقيقه روي دندان‌هايتان بگذاريد.
‌ استفاده از پوست پرتقال و برگ‌هاي درخت برگ بو: اين دو سفيد كننده طبيعي دندان‌ها كه غير معمول‌تر از بقيه موارد هستند مي‌توانند رسوبات روي دندان‌ها را تا حد زيادي برطرف كرده و دندان‌ها را درخشان‌تر كنند. شما مي‌توانيد به نوبت هر يك از آنها را به طور خشك يا به صورت پودر تركيبي با يكديگر روي دندان‌ها بگذاريد.
 

نكاتي جالب در مورد فوايد «گوشت مرغ»
شايد يكي از مهم‌ترين مواد غذايي كه سرشار از پروتئين‌هاي مختلف مي‌باشد، گوشت مرغ است. مصرف گوشت مرغ در حفاظت از سيستم عصبي بدن موثر است. سطح بالايي از ويتامين B3 كه به آن نياسين نيز مي‌گويند، در گوشت مرغ موجود است كه از بيماري‌هايي كه ناشي از بالا رفتن سن است، جلوگيري مي‌كند. بر اساس مطالعات انجام شده در سال 2004، غذاهايي مثل گوشت مرغ كه سرشار از نياسين مي‌باشند، مي‌توانند از بيماري‌هاي مغزي از قبيل آلزايمر جلوگيري كنند.
گوشت مرغ و همچنين قسمت‌هاي داخلي آن سرشار از پروتئين مي‌باشد. پروتئين علاوه بر اينكه از پوكي استخوان جلوگيري مي‌كند، در تقويت پوست و مو و همچنين ترميم بافت‌هاي ماهيچه‌اي موثر است.
مرغ خام را به صورت فريزر شده مي‌توان تا دو سال در يخچال نگهداري كرد.
گوشت مرغ يكي از كم خطرترين گوشت‌ها به شمار مي‌آيد، زيرا در بين افراد بندرت ديده شده كه كسي به اين گوشت آلرژي داشته باشد. قسمت‌هاي داخلي مرغ از قبيل جگر و قلب آن نيز سرشار از مواد مغذي مي‌باشد كه به مصرف آنها توصيه زيادي شده است.
مواد مغذي موجود در گوشت مرغ:
اسيد آمينه تريپتوفان: از آنجايي كه اين آمينواسيد مهم و ضروري در افزايش سطح سروتونين در مغز موثر است به خواب راحت و مفيد كمك زيادي مي‌كند. از خواص ديگر اين ماده مي‌توان به خاصيت ضد افسردگي آن اشاره كرد كه به شادماني افراد كمك زيادي مي‌كند.
نياسين: اين ماده حياتي در تقويت پوست، دستگاه گوارشي و سيستم عصبي موثر است و با اثري كه در تبديل غذا به انرژي دارد از بيماري‌ آلزايمر جلوگيري مي‌كند.
سلنيوم : سلنيوم با خاصيت آنتي اكسيداني كه دارد با اثر بر ترميم بافت‌هاي بدن، از انواع سرطان‌ها جلوگيري مي‌كند. اين ماده همچنين به عملكرد نرمال تيروئيد و سيستم ايمني بدن كمك زيادي مي‌كند.
ويتامين B6: اين ويتامين با اثري كه برعملكرد پروتئين ها و گلبول‌هاي قرمز دارد از بيماري‌هاي قلبي پيشگيري مي‌كنند.
فسفر: فسفر، علاوه بر اينكه به عملكرد پروتئين‌ها براي ترميم سلول ها و بافت‌ها كمك زيادي مي‌كند، در ساختمان دندان‌ها و استخوان ها نيز نقش مفيدي را ايفا مي‌كند.
نـــكـات:
از آنجايي كه گوشت مرغ نسبت به گوشت‌هاي ديگر در همه جا به فراواني يافت مي‌شود، اگر موارد بهداشتي آن را رعايت نكنيد، به بيماري‌هاي خطرناكي مبتلا مي‌شويد. پس بعد از تماس با گوشت مرغ خام، دست‌هاي خود را با آب و صابون بشوييد.
پوست مرغ، چربي‌هايي در خود ذخيره دارد كه براي بدن مضر است. قبل از پختن آن مطمئن شويد كه پوست آن را كاملا جدا كرده‌ايد. قبل از مصرف براي ترد شدن و خوش طعم شدن مرغ، آن را در ماست يا آبليمو بخوابانيد و در دمايي كه سردتر از دماي اتاق است نگهداري كنيد.



اسيدهاي چرب ترانس، عاملي براي بيماري‌هاي قلبي و سرطان 
دكتر محسن اسماعيلي، فوق تخصص گوارش با بيان اينکه حرارت زياد منجر به توليد اسيدهاي چرب ترانس در روغن‌ها مي‌شود، افزود: «اسيدهاي چرب ترانس عاملي براي بيماري‌هاي قلبي- عروقي و سرطان هستند و حرارت زياد در روغن‌هاي غيراشباع موجب ايجاد اين چربي در روغن مي‌شود».
نايب رييس انجمن گوارش کبد چرب اصفهان با بيان اينكه بايد از حرارت دادن زياد روغن زيتون پرهيز کرد، گفت: «اسيدهاي چرب غير اشباع روغن‌هاي مايع به دليل ماهيت غيراشباعشان به حرارت بالا حساس هستند و با حرارت مستقيم بالا دستخوش تغييرات شده و سرطان‌زا مي‌شوند».
اسماعيلي با اشاره به اينکه مصرف مواد غذايي سوخته عاملي براي ايجاد سرطان کبد است و مي‌تواند سلامت انسان را به خطر بيندازد، بيان کرد: «قهوه‌اي يا سياه شدن انواع گوشت در اثر حرارت بالا مي‌تواند قسمت‌هاي مختلف بدن را مستعد ابتلا به سرطان کند و افراد بايد از مصرف قسمت‌هاي سوخته انواع گوشت‌ها پرهيز کنند».
اين فوق تخصص گوارش روغن‌هايي مانند کانولا و زيتون را به دليل عدم وجود کلسترول براي حفظ سلامت دستگاه گوارش بسيار موثر دانست و تصريح کرد: «روغن کانولا در بين روغن‌هاي گياهي موجود در برابر حرارت دوام بيشتري دارد».
وي با بيان اين که چربي ترانس هضم غذا در معده را دشوارتر مي‌کند، اضافه کرد: «اين موضوع موجب باقي ماندن بيشتر مواد غذايي در معده مي‌شود که خود عامل ايجاد کبد چرب و سرطان‌هاي روده بزرگ است».
نايب رييس انجمن گوارش و کبد اصفهان اظهار کرد: «مصرف ميوه و سبزي و استفاده از رژيم‌هاي غذايي کم چربي از سرطان‌هاي دستگاه گوارش پيشگيري مي‌کند».


ميوه را جايگزين وعده غذايي نكنيد
عضو هيات علمي‌دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز گفت: «نوشيدن آب در فصل تابستان در كاهش و يا افزايش وزن تاثيري ندارد، بنابراين توصيه مي‌شود هنگام احساس تشنگي با خيال راحت آب بنوشيد».
دكتر فريده شيشه‌بر اظهار كرد: «با توجه به اينكه در فصل تابستان تعريق و خروج آب از بدن افزايش مي‌يابد، لازم است مقدار زيادي آب نوشيده و ميوه‌هاي آبدار مصرف شود. مصرف ميوه‌هاي آبدار بعنوان ميان‌وعده در فصل تابستان توصيه مي‌شود، زيرا اين ميوه‌ها مي‌توانند آب از دست رفته بدن را تامين كرده و دماي بدن را كاهش دهند».
اين متخصص تغذيه تاكيد كرد: «ميوه‌هاي آبدار در فصل تابستان بايد بصورت ميان ‌وعده مصرف شوند و نبايد به هيچ وجه مصرف ميوه را جايگزين وعده غذايي كرد».



بهبود وضع روحي با غذاها
تحقيقات علمي‌نشان مي‌دهند  افراد مي‌توانند وضع روحي- رواني خود را با غذاها بهبود ببخشند. زماني كه غمگين هستيم بهتر است غذاهايي انتخاب شود که داراي اسيدهاي چرب امگا- 3 و ويتامين D زيادي باشند. تحقيقات نشان مي‌دهند که اين مواد مي‌توانند افسردگي را تخفيف دهند و موجب آرامش فرد شوند.
براي دريافت اسيدهاي چرب امگا- 3 مي‌توان بذر کتان و ماهي‌هاي چرب مانند قزل ‌آلا را انتخاب كرد. از منابع خوب ويتامين D نيز مي‌توان به شيرهاي غني شده با اين ويتامين و زرده تخم مرغ اشاره کرد. البته نور خورشيد نيز منبع خوبي از اين ويتامين است. هنگام استرس در جستجوي غذاهايي باشيد که غني از ويتامين‌هاي گروه B باشند تا توليد سروتونين در مغزتان افزايش يابد و در نتيجه آرامش به سراغ شما آمده و راحت شويد. براي دريافت ويتامين B6، بادام، پسته و گردو انتخاب‌هاي خوبي هستند. قزل آلا، ميگو و ماست كم چرب منبع مناسبي براي ويتامين B12 هستند.
هنگامي‌كه در سختي هستيد سراغ غذاهايي برويد که غني از ويتامين C هستند. اين ويتامين راديکال‌هاي آزاد را کاهش مي‌دهد و سيستم ايمني را تقويت مي‌کند. در واقع اين ويتامين يک آنتي‌اکسيدان فوق العاده است. کلم بروکلي، فلفل سبز، کيوي، توت‌فرنگي و گوجه فرنگي گزينه‌هاي خوبي براي اين ويتامين هستند. همچنين زماني كه عصباني هستيد مي‌توانيد اين حالت را با پتاسيم از بين ببريد. پتاسيم، الکتروليتي است که به کاهش فشار خون کمک مي‌کند. موز، ذرت، سيب زميني و لوبيا سفيد از منابع خوب اين ماده معدني هستند. همچنين براي يک خواب عميق به سمت غذاهاي غني از منيزيم مانند عدس، جو دوسر، تخم کدو و اسفناج برويد. اين ماده معدني به آرامش عضلات، رگ‌هاي خوني و لوله گوارش کمک مي‌کند تا سطح ماده شيميايي آرام بخش يعني همان سروتونين در بدن افزايش يابد.


اثرات چوب دارچين در پيشگيري از آلزايمر

پزشكان به تازگي دريافته‌اند كه نوعي تركيب موجود در چوب دارچين موسوم به «CEppt» مي‌تواند كليد اصلي پيشگيري از آلزايمر باشد.
دكتر مايكل اوواديا با انتشار مقاله جديدي در مجله «پلوس وان» خاطرنشان كرد: «تركيب CEppt از چوب دارچين گرفته شده و تاثير آن روي موش‌هاي آزمايشگاهي و مگس‌هاي ميوه مورد آزمايش قرار گرفت. پس از 4 ماه متخصصان متوجه شدند كه سرعت رشد بيماري آلزايمر در اين جانوران به ميزان قابل توجهي كاهش پيدا كرد. همچنين سطح فعاليت و طول عمر اين حيوانات با گروه كنترل كه سالم بودند مقايسه شد».
به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، پزشكان تاكيد كردند اين يافته بسيار جالب توجه است، چون اين تركيب نه تنها نقش بازدارنده در برابر بيماري آلزايمر دارد، بلكه يك ماده طبيعي و بدون عوارض جانبي است كه تقريبا تمام افراد مي‌توانند از مزاياي آن بهره‌مند شوند و هزاران سال است كه انسان‌ها در موارد پزشكي متعدد از آن استفاده مي‌كنند».

گياهان دارويي سودمند براي رهايي از چاقي
اگر هنوز از افزايش وزن ناشي از خوردن و خوابيدن‌هاي اجباري شكايت داريد و نتوانسته‌ايد از اين اضافه وزن رهايي پيدا كنيد، مي‌توانيد براي لاغر شدن از گياهان مفيد و درعين حال ايمن و بي‌خطر براي كاهش وزن استفاده كنيد كه هر فردي برحسب دسترسي‌هاي جغرافيايي مي‌تواند در صورت نياز از مزاياي آنها بهره‌مند شود. اين گياهان عبارتند از:
‌ جنسينگ: اين ريشه سخت و محكم و ارزشمند در واقع در بدن حالت تعادل ايجاد مي‌كند، انرژي بدن را افزايش داده و اشتها را كاهش مي‌دهد. ريشه اين گياه در افزايش خلق و بهبود كيفيت خواب موثر است و همچنين نقش مهمي‌ در سالم نگه داشتن وزن بدن دارد.
 اسپيرولينا: اين گياه در واقع يك جلبك آب شيرين است. اين جلبك بيش از هر خوردني ديگري بر روي زمين حاوي آنتي اكسيدان مي‌باشد. اين جلبك همچنين منبع غني از پروتئين است كه به شما احساس قدرت مي‌دهد و كمك مي‌كند كه وزن اضافي خود را كاهش دهيد.
‌‌ چاي سبز: مطالعات ثابت كرده اند چاي سبز حاوي تركيبي است كه اشتها را كم كرده و ميزان سوخت و ساز بدن را افزايش مي‌دهد.
‌ دارچين: اين چوب خوش طعم در تنظيم قندخون بسيار موثر است و به حفظ وزن سالم بدن و كاهش ولع خوردن شيريني‌جات كمك مي‌كند.
‌ فلفل قرمز: اين چاشني بسيار تند و تيز بدون هيچ عارضه جانبي و خطري، سوخت و ساز بدن را تسريع مي‌كند و به لاغرشدن كمك مي‌كند.



از گرم و سرد کردن چند باره غذا جدا بپرهيزيد!
يک متخصص بيماري‌هاي عفوني گفت: «هيچ گاه غذاي باقيمانده را بدون حفاظ در يخچال قرار ندهيد».
دکتر عليرضا جانبخش اظهار داشت: «غذاهايي که در يخچال نگهداري مي‌شوند، بايد با حفاظ باشند. در اين خصوص استفاده از يک لايه نايلوني بر روي مواد غذايي کفايت مي‌کند».
دکتر جانبخش در ادامه تصريح کرد: «غذايي که در يخچال نگهداري مي‌شود، تنها بايد براي يک بار گرم شود و از گرم و سرد کردن چند باره غذا اجتناب شود».
دکتر جانبخش در ادامه به دو نوع اصلي آلودگي غذا اشاره کرد و گفت: «در نوع نخست، غذا به ميکروب آلوده مي‌شود که در اين نوع حرارت دادن غذا باعث مي‌شود تا آلودگي برطرف شود».
وي گفت: «در نوع دوم غذا به سم ميکروب آلوده مي‌شود که با حرارت از بين نمي‌رود. سم وبا يک نوع از اين آلودگي است. در اين صورت مصرف چنين غذايي فرد را دچار اسهال خوني کرده و الکتروليت‌هاي زيادي در بدن از دست مي‌رود».
دکتر جانبخش در خاتمه آب غيرسالم و عدم شستن دست‌ها را دو مورد از مهم‌ترين عوامل ورود ميکروب به داخل بدن عنوان کرد.



منبع: دنیای تغذیه  ش 112

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر