قندخون نرمال با غذاها

نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 


قندخون كه به آن گلوكز خون نيز مي‌گويند در بدن ما و از مواد غذايي كه مي‌خوريم به وجود مي‌آيد. مواد غذايي خورده شده، در روده‌ها تجزيه شده و تبديل به قندخون مي‌شوند و سوخت و انرژي لازم براي بدن از همين قندخون تأمين مي‌شود. قندخون وارد جريان خون شده و به سرتاسر بدن فرستاده مي‌شود، عملكردهاي فيزيولوژيك بدن با استفاده از اين سوخت (قندخون) انجام مي‌شود. اگر ميزان قندخون بيش از اندازه بالا باشد سبب ايجاد مشكلات و بيماري‌هايي مانند ديابت و هايپرگليسمي مي‌گردد. مواد غذايي كه سبب پايين آمدن قندخون مي‌شوند مي‌توانند از بروز چنين شرايطي جلوگيري كرده و در نتيجه سطح قندخون را در حد نرمال نگه دارند.
افزايش ناگهاني قندخون (هايپرگليسمي) در افراد ديابتي بسيار خطرناك بوده و اين افراد بايد دائماً قندخون خود را اندازه‌گيري كنند. در حالي كه داروهاي پايين‌آورنده قندخون به كاهش ميزان قندخون كمك مي‌كنند مواد غذايي نيز وجود دارند كه افراد ديابتي با وارد كردن اين غذاها در رژيم غذايي روزانه خود مي‌توانند به كاهش قندخون كمك كنند.
برخي از ادويه‌ها و چاشني‌ها نيز در پايين آوردن قندخون مؤثر مي‌باشند. دارچين از آن جايي كه طعم و عطر بسيار خوبي دارد مي‌تواند با افزوده شدن به غذاها در پايين آوردن قندخون نيز مؤثر باشد.
دارچين حاوي تركيبات طبيعي مي‌باشد كه بيشتر شبيه به هورمون انسولين عمل كرده و مي‌تواند به جذب قندخون در بدن كمك نمايد و در نتيجه از افزايش ناگهاني قندخون جلوگيري مي‌كند.
از طرفي دارچين حاوي فيبر فراوان و ماده معدني منيزيم مي‌باشد كه در كنترل قندخون مؤثرند.
مصرف روزانه دارچين به مقدار نصف قاشق چايخوري مي‌تواند به افراد ديابتي در پايين آمدن قندخون كمك كند.
تركيبات طبيعي موجود در دارچين كاملاً شبيه به هورمون انسولين عمل مي‌كنند و ميزان قندخون را كاهش مي‌دهند مي‌توان دارچين را به شكل پودر شده به چاي، نان تست، ماست، و يا هر غذايي كه دوست داريد اضافه كرده و آن را ميل كنيد.



فيبـرها: 
مواد غذايي سرشار از فيبر (روزانه 50 گرم و يا بيشتر) مي‌توانند در كاهش قندخون مؤثر باشند، يكي از دلايل پايين آمدن قندخون توسط مواد غذايي فيبردار به چگونگي هضم و تجزيه اين مواد غذايي مربوط مي‌شود. فيبر موجود در مواد غذايي سرعت هضم و تجزيه مواد غذايي موجود در دستگاه گوارش را كاهش مي‌دهد.  در نتيجه مدت زمان بيشتري طول مي‌كشد تا اين مواد غذايي تجزيه شوند، بنابراين قند موجود در اين مواد غذايي بتدريج جذب خون شده و از بالا رفتن ناگهاني قندخون جلوگيري مي‌شود. برخي از مواد غذايي كه حاوي فيبر فراواني مي‌باشند عبارتند از: انواع لوبيا (سبز، لوبيا چيتي و لوبيا قرمز)، سيب‌زميني، انواع نان‌هاي سبوسدار، غلات و حبوبات به‌ويژه اگر همراه با سبوس باشند.



 آووكادو:
ميوه آووكادو حاوي چربي‌هاي غيراشباع بوده و به كاهش قندخون در بدن كمك كرده و مي‌تواند سطح قندخون را كنترل نمايد. آووكادو اگر بطور مرتب استفاده شود مي‌تواند سبب كاهش مقاومت بدن در برابر انسولين شده و در نتيجه سبب جذب قندخون و كاهش آن مي‌شود.
مي‌‌توان از آووكادو در انواع سالادها استفاده كرد، يا آن را به شكل پوره درآورد و بر روي نان‌هاي تست و يا نان ساندويچي ماليد و استفاده كرد.



سيــر:
طي مطالعات انجام شده كارشناسان به اين نتيجه رسيده‌اند كه تركيبات سولفور موجود در سير خام مي‌تواند سببa كاهش ميزان قندخون شود. مصرف سير خام سبب افزايش ترشح هورمون انسولين و همچنين بالا رفتن حساسيت بدن در مقابل انسولين مي‌شود. سير خام را مي‌توان با افزودن به انواع سس‌ها، گوشت و يا ماهي مورد استفاده قرار داد، همچنين مي‌توان با تفت دادن آن در كنار ساير مواد غذايي مانند قارچ و يا اسفناج از آن استفاده كرد.


ميــوه‌هــا:
بسياري از ميوه‌ها در پايين آوردن سطح قندخون موثرند. آلبالو و گيلاس نيز از جمله ميوه‌هايي هستند كه حاوي آنتي‌اكسيدان و فيبر فراوان بوده و از بالا رفتن قندخون جلوگيري مي‌كنند. آووكادو نيز از جمله ميوه‌هايي است كه با افزايش دادن حساسيت بدن به انسولين، به جذب قند در بدن كمك كرده و از افزايش آن جلوگيري مي‌‌كند.


مغـزهـا: 

مغزها تأثير مثبتي بر روي قندخون دارند، زيرا سبب كاهش مقاومت در برابر انسولين مي‌شوند. انسولين هورموني است كه مستقيماً بر روي سلول اثر گذاشته و سبب جذب قندخون مي‌شود. مغزها علاوه بر اينكه سوخت لازم را به بدن مي‌رسانند داراي تركيباتي هستند كه به استفاده بدن از انسولين كمك مي‌كنند. مغزها حاوي چربي‌هاي غيراشباع مي‌باشند كه به آنها «چربي‌هاي خوب» مي‌گويند. سرعت هضم و تجزيه اين چربي‌ها در بدن كند مي‌باشد و به جذب قندخون كمك مي‌كنند. انواع مغزها عبارتند از: گردو، بادام، پسته، فندق و ... .



ليموترش: 
ليموترش حاوي ويتامين C بوده و مي‌تواند به ميزان قابل توجهي از افزايش قندخون به‌ويژه پس از صرف غذا جلوگيري كند. ليموترش داراي ويژگي خاصي بوده و به هضم غذا و همچنين سم‌زدايي از بدن كمك مي‌كند.



 ســركه: 
اضافه كردن 2 قاشق غذاخوري سركه به يك غذاي حاوي كربوهيدرات و نشاسته فراوان (غذاهاي حاوي آرد و يا شكر) مي‌تواند به كاهش قندخون كمك كند. همچنين سركه مي‌تواند از كاهش و افت ناگهاني انرژي كه معمولاً پس از صرف و هضم اين‌گونه غذاها ايجاد مي‌شود، جلوگيري كند.

ساير مواد غذايي:
مواد غذايي مانند پياز، تخم كتان، سركه و چاي سياه در كاهش قندخون مؤثرند. پياز حاوي سولفور و تركيبات فلاونوئيد (نوعي آنتي‌اكسيدان) فراوان بوده كه مي‌توانند به كاهش قندخون كمك كنند. تخم كتان نيز داراي فيبر و چربي‌‌هاي سالم فراواني بوده كه هر دوي اين مواد به كاهش قندخون كمك مي‌كنند. از طرفي تخم كتان حاوي مواد معدني مانند تيامين، منيزيم، مس و فسفر بوده كه در كاهش قندخون مؤثرند. با اضافه كردن سركه به مواد غذايي حاوي نشاسته فراوان مي‌توان از افزايش ناگهاني قندخون كه پس از خوردن اين نوع غذاها اتفاق مي‌افتد، جلوگيري كرد. تحقيقات انجام شده نشان مي‌دهند چاي سياه نيز داراي تركيباتي است كه سبب كاهش قندخون شده و به افزايش هورمون انسولين در بدن كمك مي‌كنند. 


منبع: دنیای تغذیه  ش 112
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر