سم‌زدايي بدن با تغـذيه


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه
كارشناسان معتقدند نه تنها بايد به مقدار غذايي كه مي‌خوريم توجه كنيم بلكه بايد به نوع غذايي كه مي‌خوريم نيز توجه بيشتري داشته باشيم. هدف از غذا خوردن فقط تأمين كالري و رساندن سوخت به بدن نمي‌باشد. برخي از غذاها حاوي پروتئين هستند كه براي ساخت عضلات و بافت‌هاي بدن لازم است. روغن‌ها و چربي‌هاي طبيعي موجود در برخي از موادغذايي نيز در تنظيم هورمون‌هاي بدن مؤثر بوده و ويتامين‌هاي محلول در چربي را كه مورد نياز بدن مي‌باشند تأمين مي‌كنند. ميوه‌ها و سبزيجات نيز علاوه بر تأمين ويتامين‌ها و آنزيم‌هاي مورد نياز بدن، فيبر لازم براي بدن را تأمين كرده و سبب پاكسازي بدن از مواد زائد مي‌شوند. مواد غذايي زيادي وجود دارند كه اثرات پاكسازي‌كننده داشته و اغلب در برنامه‌هاي سم‌زدايي كردن از بدن مورد استفاده قرار مي‌گيرند. 


سبزيجات داراي
برگ‌هاي پهن
:
 

سبزيجات برگ پهن مانند اسفناج، كاهو و ... از بهترين و مناسب‌ترين مواد غذايي هستند كه مي‌توانيد برنامه سم‌زدايي بدن را با آنها شروع كنيد.
فيبر موجود در اين برگ‌ها، كمك مي‌كند تا بدن بطور طبيعي و خودكار عمل پاكسازي را انجام، زيرا اين سبزيجات سبب تقويت سيستم گوارش بدن و فعال شدن عملكرد آن مي‌شوند.
اين سبزيجات علاوه بر دارا بودن انواع ويتامين‌ها و مواد معدني كه به سلامت بدن كمك مي‌كنند كم كالري نيز مي‌باشند.
روزانه حداقل 4 وعده از اين سبزيجات استفاده كنيد.



برخي از سبزيجات: 
سبزيجات ريشه‌اي كه حاوي فيبر فراوان مي‌باشند مانند چغندر، شلغم و سيب‌زميني به پاكسازي روده بزرگ كمك مي‌كنند. بسياري از سبزيجات ريشه‌اي داراي يكي ديگر از الكتروليت‌هاي مهم و ضروري براي بدن به نام پتاسيم مي‌باشند. اين سبزيجات داراي كالري زيادي بوده و از آنجايي كه در زير خاك رشد مي‌‌كنند بسياري از مواد معدني مهم و موجود در خاك را جذب مي‌كنند مانند كلسيم، منيزيم، روي و آهن.



ميوه‌ها:
ميوه‌ها به‌ويژه ميوه‌هاي ارگانيك مواد غذايي مناسبي براي پاكسازي بدن مي‌باشند. ميوه‌ها نيز مانند سبزيجات حاوي فيبر فراوان، ويتامين‌ها و مواد معدني مي‌باشند. ميوه‌ها برخلاف سبزيجات از كالري بيشتري برخوردار بوده و علاوه بر رساندن انرژي لازم به بدن در طول روز، عمل پاكسازي را نيز انجام مي‌‌دهند. مصرف روزانه 4 يا 5 وعده از ميوه‌ها مي‌تواند اثرات مؤثري در سم‌زدايي بدن داشته باشد.
 

ميوه‌هاي مناطق حاره: 
ميوه‌هاي مناطق گرمسير، حاوي آنزيم‌هاي گوارشي هستند. آنزيم «بروميلين» كه در آناناس موجود مي‌باشد نه تنها به تجزيه پروتئين در سيستم گوارشي بدن كمك مي‌كند بلكه يك ضدالتهاب طبيعي نيز مي‌باشد.



دانه‌ها و مغزها: 
برخي از دانه‌ها و مغزها مانند گردو، بادام، تخم‌‌كتان، تخم كدو و تخم آفتابگردان مي‌توانند به پاكسازي بدن كمك كنند. اين مواد حاوي فيبر فراوان بوده و به راحتي در بدن هضم مي‌شوند در نتيجه به پاكسازي سيستم گوارشي بدن كمك مي‌كنند، بدون اينكه فشار مضاعفي به آن وارد كنند. مي‌توانيد به عنوان ميان وعده و روزانه از اين دانه‌ها و مغزها استفاده كنيد.



سير
سير نيز يكي از مواد غذايي مناسب و مفيد در سم‌زدايي بدن مي‌باشد. سير مي‌تواند با تحريك كبد، سبب توليد آنزيم‌هاي بيشتري شده و در نتيجه به پاكسازي سموم موجود در دستگاه گوارش و سرتاسر بدن كمك زيادي مي‌كند.
 

چاي سبز:
با جايگزين نمودن چاي سبز به جاي قهوه مي‌توانيد به پاكسازي بدن كمك كنيد. چاي سبز از آن جايي كه به مانند يك ترموژن (سوزاننده چربي) عمل مي‌كند با تحريك و فعال كردن سوخت و ساز بدن و دارا بودن آنتي‌اكسيدان‌هاي فراوان مي‌تواند سبب پاكسازي بدن شود. نوشيدن يك فنجان چاي سبز در صبح و يك فنجان قبل از انجام تمرينات ورزشي سبب تسريع سوخت و ساز بدن و در نتيجه آب شدن چربي‌هاي زائد بدن مي‌شود.
 

ليموترش و ساير مركبات :
مركبات به‌ويژه ليموترش، اثرات قوي در پاكسازي كبد و كيسه صفرا دارند. مصرف ليموترش و يا ساير مركبات كه داراي اسيدسيتريك فراواني مي‌باشند، سبب پاكسازي كبد و كيسه صفرا از مواد زائد شده و آنها را تميز مي‌كند. از آنجايي كه كبد نقش اساسي در متابوليسم چربي‌هاي بدن دارد وجود يك كبد سالم براي كاهش وزن و سم‌زدايي از بدن ضروري است.
 

سيب سبز:
سيب سبز، سبب تحريك دستگاه گوارش بدن شده و به دفع مواد زائد از بدن كمك مي‌كند.
كارشناسان توصيه مي‌كنند جويدن سيب سبز و يا گلابي در ابتداي هر روز مي‌تواند به پاكسازي بدن كمك كند، زيرا سبب تحريك و فعال شدن دستگاه گوارش و ترشح شيره‌هاي گوارشي مي‌گردد.



تخم كتان:
تخم كتان يكي از گياهان معروف است كه در سم‌زدايي بدن مورد استفاده قرار مي‌گيرد. تخم كتان با افزايش دادن حركات روده به سم‌زدايي بدن كمك مي‌كند. تخم كتان با افزايش دادن سرعت دفع مواد زائد از بدن مي‌تواند در پاكسازي بدن بسيار مفيد بوده و مانند يك مسهل موثر و قوي عمل ‌كند بنابراين اين گياه نه تنها سبب پاكسازي بدن از مواد زائد سمي مي‌شود بلكه براي افرادي كه از يبوست رنج مي‌برند نيز بسيار مفيد است. تخم كتان را مي‌توانيد با هر نوشيدني كه دوست داريد مخلوط كرده و ميل كنيد و يا مي‌توانيد آن را بر روي سالاد، ماست و يا غذايي كه مي‌خوريد ريخته و ميل نماييد.


منبع: دنیای تغذیه  ش 112

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر