الگوهاي نادرست در تناسب اندام


نوشته  : دكتر رضا راست منش 
تصوری که هر یک از ما در مورد وضعیت بدن و شكل بدن خود داریم، تصویر ذهنی ناميده مي‌‌شود. اختلالات خوردن با مجموعه‌اي از نگرش‌ها، ناكارآمدي و آشفتگي‌ها در مورد تصوير بدن همراه است. در هر جامعه‌اي، استانداردهای ایده‌آل از بدن و چهره برای زنان و مردان وجود دارد و تضادها هنگامي ‌‌ایجاد مي‌‌شود که تصویر ذهنی ما با تصویر ایده آل ساخته و پرداخته ذهنمان مطابق نباشد. افزایش اختلالات تغذیه در سال‌های اخير عمدتا ناشی از تاکید بر لاغری و ارزنده سازی آن در جوامع غربی است. مدل‌هاي لاغري كه در وسايل ارتباط جمعي غربي و ماهواره‌ها تبليغ مي‌‌شوند مهم‌ترين عامل تمايل زنان به سمت لاغري بي‌حساب و كتاب هستند. بايد بدانيم هنگامي‌‌كه در مورد وزن بدن صحبت مي‌‌كنيم هم اضافه وزن و چاقي و هم لاغري مفرط مذموم و ناپسند هستند.
پس همانطور كه در مورد چاقي حساس هستيم بايد در مورد پيامدهاي زيانبار و رواني ناشي از تاثيرات ماهواره‌ها بر تعريف تناسب اندام نيز بسيار هوشيار باشيم. آيا «باربي» مطلوب‌ترين شكل بدن است؟ بسياري از خانم‌ها تصور مي‌‌كنند كه مطلوب‌ترين شكل بدن شكلي است كه اصطلاحا «باربي» خوانده مي‌‌شود، ‌غافل از اينكه حتي در جوامع غربي رسيدن به اين سطح از لاغري را تاييد نمي‌‌كنند.
بعضي از ما ممكن است فكر كنيم افرادي كه در مدل‌هاي غربي و فيلم‌هاي غربي و شوهاي لباس نمايش داده مي‌‌شوند افراد بسيار شاد و سالمي‌‌هستند.

بررسي‌هاي فراوان نشان مي‌دهند كه همين افراد از بيماري‌هاي ذهني و جسمي‌‌خطرناكي رنج مي‌‌برند و صرفا به دليل درآمد و يا گاهي اوقات هيجانات گذرا براي نمايش زيبايي خود در اين شغل قرار مي‌‌گيرند. مصاحبه‌هايي كه با اين افراد به عمل آمده عموما حاكي از ميل شديد اين افراد براي بازگشت به زندگي عادي و توصيه ساير افراد به پرهيز از تقليد مدل‌هاي لاغري است!


يك ســــوال: 
حال سوال بسياري از خانم‌ها ممكن است اين باشد كه آيا من به چه شكلي بايد وزن كم كنم تا بدون اينكه در دام مشكلات اين‌چنيني بيفتم بتوانم از تناسب و زيبايي خدادادي خود بهره‌مند شوم؟ بايد بدانيم كه اضافه وزن و چاقي به رغم ظاهر ساده‌شان، جزو سخت‌ترين و پيچيده‌ترين پديده‌ها هستند و حل اين دسته مشكلات مستلزم گرفتن شرح حال كامل از مصرف مواد غذايي، الگوي غذايي،‌ الگوي خواب و فعاليت بدني و بسياري از سوالات مشابه است. همچنين مشاور تغذيه بر اساس شناختي كه از روحيات فرد مراجعه كننده دارد، اقدام به تجويز رژيم و ارائه مشاوره غذايي و پيگيري رژيم غذايي مي‌‌كند. اين رويه‌اي است كه بيماران از آن به خوبي جواب مي‌‌گيرند و واقعا راضي هستند. رژيم‌هاي اصطلاحا كامپيوتري نادرست هستند و با قصد سودجويي طراحي شده‌اند. اگر قرار است رژيم غذايي بگيريم بهتر است فريب ظاهر رژيم‌هاي پر زرق و برق كامپيوتري را نخوريم. در خاتمه اين را مي‌‌پذيريم كه همان‌طور كه براي هر چيزي هزينه مي‌‌كنيم، بايد به ياد داشته باشيم سلامتي نيز بهاي خود را دارد كه همانا رعايت رژيم غذايي مناسب در سراسر عمر و ورزش است.
 

مشكلات اختلال خوردن:
نارضایتی از تصویر بدن نشانه خوبی برای پیش‌بینی احتمال به وجود آمدن اختلال خوردن در مطالعات طولانی مدت است. افرادي كه تصویر ذهنی منفی درباره خود دارند احتمالا بیشتر مبتلا به اختلال خوردن مي‌‌شوند و بیشتر از احساساتی مانند افسردگی، تنهایی و انزوا، اعتماد به نفس پایین و وسواس در رابطه با کاهش وزن رنج مي‌‌برند. در بررسي كه توسط گروه ما انجام شد خانم‌هاي محجبه و خانم‌هايي كه از مانتو استفاده مي‌‌كردند از شكل بدن خود راضي بودند و سطح نگراني در آنها پايين تر بود و نمره افسردگي و اضطراب نيز بسيار كمتر بود.
بنابراین، تماشاي مدل‌هاي زيبايي و لاغري باعث ايجاد نارضایتی از تصویر ذهنی مي‌‌شود و در اين حال حتي امكان دارد افراد با وزن طبیعی هم رژیم بگيرند و این کار معمولا با روش‌های غیر اصولی کاهش وزن، محدودیت‌های شديد خوردن، اختلالات خوردن، افسردگی و اعتماد به نفس پایین همراه است. اين وضعيتي است كه بسياري از جوانان و نوجوانان ما به آن مبتلا هستند و گواه آن اشتياق عجيب و گسترده نوجوانان ما براي خريد كيف و لوازم التحريري است كه بر روي آنها مدل‌هاي لاغري نظير باربي به چشم مي‌‌خورد. از آنجا که نگراني در مورد شكل بدن در نوجوانان با شروع فعالیت‌های اجتماعی مصادف و همزمان است، اين موضوع اهميت دوچندان پيدا مي‌‌كند و لازم است مادران و خانواده‌ها توجه خاصي به اين موضوع نمايند.



قابل توجه خانم‌هاي جوان:
تكليف خانم‌هاي جوان در اين ميان دشوارتر است، چرا كه بعضا خود خانم‌هاي جوان دچار لغزش مي‌‌شوند طوريكه با گرفتن رژيم‌هاي بسيار شديد لاغري به قصد به اصطلاح متناسب شدن، ‌الگوي غلطي به فرزندان خود منتقل مي‌‌نمايند. مدل‌هايي كه برخي افراد در ماهواره‌ها مي‌‌بينند تنها با گريم شاد و خندان هستند،‌ به هوش باشيم و به دام نيفتيم و به ياد داشته باشيم كه بهترين شيوه در زندگي همانا رعايت تعادل است.


منبع: دنیای تغذیه  ش 112

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر