چاقی بعد از سفر را جدی بگیرید


نخوردن صبحانه باعث افت قند خون و کاهش کارایی شما و بروز عوارض عصبی مثل بی‌حوصلگی، پرخاشگری و تحریک پذیری می‌شود.

یک کار‌شناس تغذیه خطاب به مسافران؛

در طول سفر شیر یا دوغ بنوشید

کار‌شناس تغذیه مرکز بهداشت استان یزد به مسافران توصیه کرد در طول سفر روزی ۲ لیوان شیر، ماست پاستوریزه یا دوغ بنوشید. وی همچنین از چاقی بسیاری از مسافران در زمان بعد از بازگشت از سفر، اشاره کرد.

مهدیه السادات حاجی میرزاده در گفت‌ و ‌گو با خبرنگار سینانیوز در یزد در خصوص نکات تغذیه‌ای برای مسافرین اظهار داشت: «مسافران سعی کنند هر روز به طور منظم صبحانه مفصل بخورند که شامل مواد غذایی پر پروتئین مثل تخم مرغ یا پنیر و شیر پاستوریزه است.»
وی با تاکید بر این مطلب که مسافران هرگز وعده غذایی صبحانه را حذف نکنند تصریح کرد: «نخوردن صبحانه باعث افت قند خون و کاهش کارایی شما و بروز عوارض عصبی مثل بی‌حوصلگی، پرخاشگری و تحریک پذیری می‌شود.» 
حاجی میرزاده ادامه داد: «عدم استفاده از سبزی، سالاد، حبوبات و میوه جات در طول سفر باعث بروز مشکلاتی از جمله یبوست می‌شود. همچنین عدم مصرف میوه و سبزی، دریافت ویتامین‌های ضروری همچون ویتامین A، C و B را کاهش می‌دهد.» 


این کار‌شناس تغذیه به مسافران توصیه کرد: «سبزی خوردن و سبزی‌های مصرفی در سالاد را خودتان شخصا خریداری کنید و بعد از اطمینان از شست و شو و ضدعفونی نمودن، آن‌ها را مصرف کنید.» 
وی متذکرشد: «در هنگام مسافرت، ممکن است مصرف لبنیات به خصوص شیر کاهش یابد که این امر به سلامت افراد به خصوص مادران باردار و شیرده و سالمندان لطمه خواهد زد. سعی شود در طول سفر روزی ۲ لیوان شیر یا ماست پاستوریزه یا دوغ مصرف شود.» 
وی تاکید کرد: «مسافرن حتی الامکان از غذاهای آماده مثل ساندویچ، پیتزا، همبرگر و اسنک استفاده نکنند چرا که این غذا‌ها معمولا سرخ شده‌اند و حاوی انواع سس‌های چرب زیان بار نیز هستند. به عبارتی؛ در تهیه این غذا‌ها ممکن است روغن را تا چند بار گرم و سرد نمایند یا از روغن‌هایی استفاده کنند که در معرض حرارت اکسیده می‌شوند و به هر حال از سلامت این غذا‌ها نمی‌توان مطمئن بود.» 
این کار‌شناس متذکرشد: «مسافران سعی کنند همراه وعده‌های غذایی ناهار و شام به جای مصرف نوشابه‌های گازدار که حاوی قند زیاد هستند از دوغ پاستوریزه استفاده کنید.» 
حاجی میرزاده با تاکید بر اجتناب از پرخوری و استفاده زیاد از تنقلات در سفر گفت: «مسافران سعی کنند در طول سفر تحرک را فراموش نکنند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌هد، بسیاری از مسافران، بعد از بازگشت از سفر، چند کیلو وزن اضافه کرده‌اند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر