غذاهايي كه با «لخته» مبارزه مي‌كنند


نوشته  : منيره نوري‌فرد 
لخته شدن خون در وريدها مي‌تواند منجر به بروز مشكلات جدي براي سلامت بدن گردد. DVT يا همان ترومبوز وريدي در نتيجه لخته شدن خون در يكي از وريدهاي بزرگ بدن كه نوعاً در نواحي بازو، لگن، پشت ساق پا و يا ران قرار دارند، رخ مي‌دهد. لخته شدن خون زماني رخ مي‌دهد كه سيستم گردش خون فرد به خوبي كار نمي‌كند (مانند زماني كه فرد در هواپيما و در حال پرواز مي‌باشد)، و يا زماني كه رگ‌هاي خوني دچار آسيب شده‌اند.
اگر لخته شدن خون در ريه‌ها رخ دهد منجر به آمبولي ريوي و در نهايت مرگ مي‌شود. عوامل خطرزايي كه مي‌توانند منجر به لخته شدن خون شوند عبارتند از چاقي، حاملگي، ژنتيك، سرطان و مصرف استروژن. علائم لخته شدن خون شامل ورم كردن ناحيه‌اي كه خون لخته شده، احساس گرما و سرخ شدن پوست مي‌باشد.



توصيه‌هايي در مورد رژيم غذايي:
براي كاهش دادن احتمال بروز ترومبوز وريدي (DVT) در طول زندگي خود، سعي كنيد توصيه‌هايي را كه در مورد رژيم غذايي داده شده به كار گرفته و عمل نماييد. براي افزايش دادن مصرف ميوه و سبزيجات سعي كنيد روزانه در هر وعده غذايي حتماً ميوه و سبزيجات نيز داشته باشيد. تا جايي كه امكان دارد مصرف گوشت قرمز را كاهش داده و به جاي آن از گوشت‌هاي حاوي چربي كمتر مانند مرغ، بوقلمون، ماهي استفاده كنيد. اگر مجبور به مصرف گوشت قرمز هستيد سعي كنيد گوشتي را خريداري كنيد كه حداقل چربي را دارا باشد تا بدين ترتيب چربي‌هاي اشباع‌ كمتري را وارد بدن خود كنيد.
اگر از ماهي و انواع غذاهاي دريايي استفاده نمي‌‌كنيد، از مكمل‌هاي روغن ماهي به ميزان 5 تا 10 گرم در روز استفاده كنيد.
اسيدهاي چرب امگا-3 موجود در روغن ماهي مانند رقيق‌كننده طبيعي خون عمل مي‌كنند و علاوه بر آن احتمال بروز لخته شدن خون در وريدها را كاهش داده و يا اثرات منفي آن را كم مي‌كنند.
 

چربي و گوشت:
تحقيقات انجام شده حاكي از آن است افرادي كه مصرف گوشت قرمز و گوشت‌هاي فرآوري شده (سوسيس، كالباس و ...) در آنها بالا مي‌باشد، احتمال بروز DVT در آنها 10 تا 20 درصد افزايش مي‌يابد. اين احتمال وجود دارد كه غذاهاي حاوي چربي‌هاي اشباع شده مي‌توانند از عوامل ايجادكننده لخته شدن خون در رگ‌ها باشند.

ساير مواد غذايي مفيد:
اگر در موقعيت‌هايي قرار مي‌گيريد كه احتمال ايجاد لخته خون در شما افزايش پيدا مي‌كند (مانند پرواز با هواپيما) بهتر است غذاهايي كه داراي امگا-3 فراوان و ويتامين E مي باشد مصرف كنيد، مانند ماهي، انواع مغزها (گردو، فندق، پسته، بادام و...)، آووكادو و تخم آفتابگردان. همچنين مصرف منيزيم، ويتامين C و فيتوكميكال‌ها را نيز افزايش دهيد.
ماهي، ميوه و سبزيجات:
تحقيقات نشان داده‌اند افرادي كه مصرف ميوه و سبزيجات در آنها بسيار زياد مي‌باشد احتمال بروز DVT در آنها 40 تا 50 درصد كاهش مي‌يابد. از طرفي افرادي كه مصرف ماهي را به يك يا چند بار در هفته افزايش داده‌اند احتمال لخته شدن خون در آنها 30 تا 40 درصد كاهش پيدا مي‌كند.



پيشگيري از بروز DVT در هواپيما:
 سعي كنيد ميزان نياز روزانه بدن به آب را تأمين كرده و آب فراوان بنوشيد، به‌ويژه زماني كه قصد سفر با هواپيما را داريد.
 قبل از پرواز با هواپيما و همچنين در طول پرواز، مصرف گوشت قرمز، لبنيات، چربي‌ها و شكر را محدود نماييد، بهتر است وعده غذايي سبك و آسان هضم متشكل از ماهي، سبزيجات تازه و ميوه داشته باشيد.
 سعي كنيد در طول پرواز، خواب طولاني نداشته باشيد و به بدن خود حركت دهيد، سعي كنيد از روي صندلي خود بلند شده، بايستيد و كمي در راهروي ما بين صندلي‌ها راه برويد.
 پاهاي خود را صاف و نزديك هم نگه داريد و آنها را روي همديگر نيندازيد، زماني كه پاها را روي هم مي‌اندازيد در واقع جريان خون در پاها در نقطه‌اي كه آنها روي هم قرار گرفته‌اند دچار مشكل مي‌شود.
 اگر امكان ايستادن بر روي صندلي خود در هواپيما نمي‌باشد سعي كنيد در همان حالت نشسته، اندام‌هاي خود را حركت دهيد و كمي ورزش كنيد. مي‌توانيد پاهاي خود را (از مچ به پايين) حركت‌هاي دوراني بدهيد و تا جايي كه مي‌توانيد زانوان خود را بلند كرده و تا جايي كه امكان دارد بالا ببريد.
 قسمت بالاي پا (ران) را از روي صندلي بلند كرده و حركت دهيد و حالت كششي به آن بدهيد طوري كه اين كشش را در قسمت پشت ساق پا حس كنيد. صاف نشسته و كتف‌هاي خود را به حالت چرخشي و جلو و عقب حركت داده و آن را ورزش دهيد.
 تمام اندام‌هاي بدن خود را به حالت شل درآورده و گردن خود را به راست و چپ حركت دهيد، در همان وضعيت كه نشسته‌ايد به جلو خم شده و دوباره به عقب برگرديد.
 سعي كنيد در طول پرواز لباس راحت پوشيده و از پوشيدن لباس‌‌هاي تنگ خودداري شود.
نكتــه: سعي كنيد قبل از پرواز و در طول پرواز آرامش داشته باشيد، زيرا استرس مي‌تواند احتمال بروز لخته شدن خون را افزايش دهد. قبل از پرواز حتماً با پزشك خود مشورت كنيد و در صورت اطمينان از سلامت خود با هواپيما پرواز كنيد.



منبع: دنیای تغذیه  ش 112

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر