با تری‌گلیسيرید بالا چه كنيم؟


نوشته  : دکتر مجید حاجی فرجی 
تغییر در شیوه زندگی می‌تواند به کاهش تری‌گلیسيرید خون شما کمک کند.تری‌گلیسيریدها برای سلامتی مهم هستند. این ترکیبات فرمی از چربی‌ها مي‌باشند که در سراسر بدن یافت شده و درسلول‌های چربی ذخیره می‌شوند. در زمانی که بدن نیاز به انرژی داشته باشد، این ترکیبات آزاد شده و صرف تامین نیازهای بدن می‌شوند. افزایش تری‌گلیسيرید خون که هیپرتری‌گلیسیريدمی نامیده می‌شود، با افزایش خطر بیماری‌های قلبی- عروقی به‌ويژه در زنان همراه است. مقدار مطلوب تری‌گلیسيرید خون باید کمتر از 150 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد.
 

علل افزايش تري‌گليسيريد:
افزایش تری‌گلیسيرید ممکن است علت اولیه و یا ثانویه داشته باشد. از علت‌های اولیه افزایش تری‌گلیسيرید می‌توان به اضافه وزن و چاقی، بی‌تحرکی، سیگارکشیدن، مصرف الکل و مصرف زیاد کربوهیدرات اشاره کرد. برخی بیماری‌ها نیز باعث افزایش تری‌گلیسيرید خون می‌شوند، از جمله: دیابت، بیماری‌های غده تیرويید، بیماری‌های مزمن کلیه، عوامل ژنتیکی و بیماری کبد. مصرف برخی داروها مانند بتابلوکرها، دیورتیک‌های تیازیدی، داروهای ضدبارداری و کوتیکواستروئیدها هم می‌تواند باعث افزایش تری‌گلیسيرید خون شود.


وزن خود را کاهش دهید:
یکی از علت‌های مهم افزایش تری‌گلیسيرید افزایش وزن است. کاهش وزن تدریجی می‌تواند کمک زیادی به بهبود چربی‌های خون از جمله تری‌گلیسيرید نماید.

اقدامات اوليه: 
اقدامات اولیه برای کنترل تری‌گلیسيرید بالا شامل مشاوره برای تغییر در شیوه زندگی و غربالگری برای سندرم متابولیک است. بیماران باید غربالگری شوند تا علت‌های اولیه و ثانویه مشکل مشخص شود. اگر بیمار مبتلا به دیابت است، کنترل قندخون می‌تواند به کاهش تری‌گلیسيرید کمک زیادی کند، بدون اینکه نیاز به درمان اضافی باشد.
برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی می‌توانند به بهبود وضعیت تری‌گلیسيرید خون شما کمک کنند:

ویتامین‌ها و موادمغذی:
ویتامین‌ها و مواد مغذی خاصی می‌توانند به کاهش تری‌گلیسيرید کمک کنند. ویتامین C و اسیدهای چرب امگا-3 از این دسته هستند. برای تامین ویتامین C از سبزیجات و میوه‌ها بیشتر استفاده کنید. نیاسین نیز می‌تواند سنتز کبدی تری‌گلیسيرید را كاهش دهد. سعی کنید غذاهای حاوی امگا-3 مانند سالمون، سویا و گردو را در رژیم غذایی خود قرار دهید. روغن ماهی می‌تواند به کاهش فشارخون و کاهش تشکیل لخته‌های خونی در عروق نیز کمک کند. البته توجه به این نکته نیز لازم است که روغن ماهی ممکن است با داروهای دیگری که شما استفاده می‌کنید تداخل داشته باشد و حتما باید با پزشک یا مشاور تغذیه مشورت کنید.
 

مصرف قندهای ساده را کاهش دهید:
از شیرینی‌ها و قندهای ساده کمتر استفاده کنید. قندهای ساده بویژه فروکتوز به سرعت تبدیل به تری‌گلیسيرید می‌شوند. مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند مانند نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی را محدود کنید. از دانه‌های سبوسدار، میوه و سبزیجات بیشتر استفاده نماييد. کربوهیدرات‌هایی انتخاب کنید که حداقل در هر واحد 3 گرم فیبر داشته باشند، مانند گندم سبوسدار، آرد کامل، جو و چاودار. حبوباتی مانند عدس نیز از منابع خوب پروتئین و فیبر هستند. سعی کنید حداقل دوبار در هفته از حبوبات استفاده کنید.

مصرف چربی‌ها را کمتر کنید:
اگر تری‌گلیسيرید خونتان بالاست مصرف روزانه چربی شما نباید بیشتر از 30 تا 35 درصد کل انرژی دریافتی باشد. چربی‌های اشباع و چربی‌های ترانس مانند کره، مارگارین و چربی‌های جامد باید محدود شوند و بجای آنها از روغن کانولا و زیتون استفاده گردد.
ورزش کنید:
سعی کنید حداقل 30 دقیقه در روز ورزش نماييد. پیاده روی، دویدن آهسته، شنا و ورزش‌های هوازی برای شما مناسب هستند.
در کل بهترین توصیه برای شما کاهش دریافت انرژی و کاهش وزن است. تعداد وعده‌های غذایی خود را زیاد کنيد و حجم هر وعده را کاهش دهید. با مشاور تغذیه خود مشورت نماييد، در صورت نیاز استفاده از مکمل امگا-3 نیز می‌تواند به کاهش تری‌گلیسيرید کمک کند.



منبع: دنیای تغذیه  ش 112

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر