فوايد فلفل دلمه‌اي


نوشته : تحریریه دنیای تغذیه 
فلفل دلمه‌اي يكي از سبزيجاتي است كه از نظر رنگ، طعم، بافت و مزه داراي تنوع مي‌باشد. فلفل دلمه‌اي در رنگ‌هاي متنوع: زرد، قرمز، نارنجي، سبز و حتي بنفش و سياه نيز وجود دارد. از نظر طعم نيز داراي تنوع مي‌باشد. برخي از فلفل دلمه‌اي ها شيرين و برخي ديگر نسبتاً تند مي‌باشند. از نظر دارا بودن ارزش غذايي نيز هر كدام منحصر به فرد بوده و ارزش تغذيه‌اي هر يك از انواع فلفل دلمه‌اي برحسب رنگ آنها متفاوت مي‌باشد. مي‌توان گفت فلفل‌دلمه‌اي يكي از شناخته‌شده‌ترين سبزيجات در تمام دنيا مي‌باشد.


ارزش غذايي: 
فلفل دلمه‌اي سرشار از ويتامين‌هاي A و C و آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي مي‌باشد كه مي‌توانند با راديكال‌هاي آزاد مبارزه كرده و بدن را در برابر سرطان مصون نمايند. وجود راديكال‌هاي آزاد يكي از علل افزايش كلسترول در رگ‌هاي خوني بدن مي‌باشد كه منجر به بروز بيماري‌هاي قلبي مي‌گردد.

وجود راديكال‌هاي آزاد در بدن يكي از دلايل آسيب ديدن سلول‌ها مي‌باشد كه در نهايت اين امر منجر به سرطان مي‌شود.
از طرفي راديكال‌هاي آزاد به عروق خوني و سيستم عصبي به‌ويژه در افراد ديابتي آسيب مي‌رسانند، همچنين اين راديكال‌هاي آزاد منجر به بروز برخي بيماري‌ها مي‌شوند مانند: آرتريت روماتوئيد، استئوپروز، آب مرواريد، سفت و سخت شدن مجاري تنفسي كه در نهايت منجر به آسم مي‌شود.
از آنجايي كه انواع فلفل دلمه‌اي حاوي آنتي‌اكسيدان‌هايي مانند كاروتنوئيدها مي‌باشند كه مي‌توانند با راديكال‌هاي آزاد كه منجر به بروز برخي بيماري‌ها مي‌شوند، مبارزه كنند توصيه مي‌شود تا جايي كه امكان دارد از انواع فلفل دلمه‌اي در رژيم غذايي روزانه خود، استفاده كنيد.
 

ساير فوايد:
 فلفل دلمه‌اي علاوه بر مؤثر بودن در پيشگيري از بيماري‌هاي مهمي مانند بيماري‌هاي قلبي و سرطان، مي‌تواند بسياري از بيماري‌هايي را كه با بالا رفتن سن پيش مي‌آيند به تأخير انداخته و يا از بروز آنها جلوگيري كند و همچنين سبب تقويت سيستم ايمني بدن ‌گردد. همه اين فوايد مديون آنتي‌اكسيدان‌هاي فراواني است كه در انواع فلفل دلمه‌اي وجود دارد. فلفل دلمه‌اي همچنين مي‌تواند به كاهش التهابات و  پيشگيري از سفت شدن شريان‌ها كمك‌كند. اين مواد غذايي همچنين حاوي فيبر فراوان بوده و در كنترل كلسترول خون مؤثر مي‌باشند.
انواع فلفل دلمه‌اي‌ با توجه به رنگ آنها هر كدام حاوي مواد معدني ضروري بدن مانند سديم، آهن و ويتامين‌هاي A و C مي‌باشند. برخي از انواع آن در كاهش وزن مؤثرند، زيرا با بالا بردن دماي بدن و سوزاندن كالري بيشتر و مصرف اكسيژن بيشتر به كاهش وزن كمك مي‌كنند.



نحوه مصرف:
انواع فلفل دلمه‌اي را مي‌توان به صورت خام در سالاد استفاده كرد و يا مي‌توان به شكل بخارپز، كبابي، پخته شده و يا تفت داده شده در كنار ساير مواد غذايي مصرف نمود.


فلفل‌دلمه‌اي و سلامتي بدن: 
تقويت سلامت قلب: از آنجايي كه هميشه پيشگيري بهتر از درمان است، استفاده از انواع فلفل دلمه‌اي مي‌تواند نقش مهمي در جلوگيري از بسياري بيماري‌ها از جمله بيماري‌هاي قلبي- عروقي و همچنين كاهش كلسترول خون ايفا كند. ويتامين C و اسيد فوليك كه به مقدار بسيار زياد در فلفل دلمه‌اي يافت مي‌شود، به تنظيم سطح هموسيستئين بدن كمك مي‌كند. سطح هموسيستئين خون اگر از ميزان معيني بالاتر رود، سبب آسيب رگ‌هاي خوني شده كه اين امر با بروز حملات قلبي و سكته در ارتباط مي‌باشد.
تقويت بينايي: بسياري از ناخوشي‌ها و بيماري‌ها در سنين بالا رخ مي‌دهند مانند پيرچشمي كه در اثر زوال سلول‌ها ايجاد مي‌شود. مصرف مرتب و فراوان فلفل دلمه‌اي قرمز از آنجايي كه حاوي چندين ماده مغذي مانند لوتئين و گزانتين مي‌باشد از بروز پيرچشمي كه در اثر زوال سلولي رخ مي‌دهد، پيشگيري مي‌كند. مصرف زياد فلفل دلمه‌اي كه حاوي پيش ساز ويتامين A فراواني مي‌باشد مي‌تواند سبب تقويت بينايي چشم شود.
ضدسرطان: محققان اظهار مي‌دارند ويتامين C، اسيدفوليك و بتاكاروتن موجود در انواع فلفل دلمه‌اي در پيشگيري از بروز سرطان روده مؤثر است؛ فلفل دلمه‌اي قرمز به علت داشتن «ليكوپن» كه از رشد سلول‌هاي سرطاني جلوگيري مي‌كند مي‌تواند در پيشگيري از برخي سرطان‌ها مانند سرطان پروستات، سرطان پانكراس، سرطان مثانه و سرطان رحم مؤثر باشد. فلفل دلمه‌اي قرمز همچنين داراي تركيباتي به نام «بتاكريپتوگزانتين» مي‌باشد كه در پيشگيري از ابتلا به سرطان ريه مؤثر است. كارشناسان معتقدند مصرف مداوم فلفل دلمه‌اي مي‌تواند در پيشگيري از التهاب مفصلي و آرتريت مؤثر باشد. 



منبع: دنیای تغذیه  ش 112
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر