چند جايگزين‌ سالم نوشابه‌ گازدار


نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 
كوكا يا پپسي؟ اين سوالي است كه سال‌هاست مطرح شده و هم‌چنان نيز مطرح مي‌شود! تبليغات رنگارنگي كه هر كدام يكي از نام‌هاي اين نوشابه‌هاي ناسالم (اعم از رژيمي يا غيررژيمي) را تبليغ مي‌كنند مي‌آيند و مي‌روند اما هيچ كدام به اثرات ناسالم و مضر اين نوشابه‌ها هرگز اشاره‌اي نمي‌كنند در حالي كه مصرف نوشابه‌هاي گازدار با كاهش تراكم استخواني و استئوپروز در ارتباط مي‌باشد؛ بسياري از ما از اين واقعيت كاملاً آگاهي داريم اما عليرغم آن، همچنان به مصرف اين نوشابه‌هاي مضر ادامه مي‌دهيم، بدون اين نوشابه‌هاي گازدار، پيتزا و يا ساير غذاها از گلوي ما پايين نمي‌رود! اگر واقعاً براي رفع تشنگي از اين نوشابه‌هاي ناسالم استفاده مي‌كنيم چندين جايگزين مناسب و سالم در دسترس وجود دارند كه مي‌توانند تشنگي شما را برطرف كنند.


1- چاي سبز: 
چاي سبز با عطر و طعم‌هاي مختلف وجود دارد، اگر چاي سبز را به صورت سرد شده استفاده كنيم مي‌تواند جايگزين مناسبي براي انواع نوشابه هاي گازدار باشد. چاي سبز در مقايسه با انواع كولاها نه تنها از كالري بسيار كمي برخوردار است بلكه حاوي فوايد زيادي نيز مي‌باشد. كارشناسان معتقدند چاي سبز مي‌تواند از بروز بيماري‌هايي مانند سرطان، بيماري‌هاي قلبي، چاقي، فشارخون بالا و ديابت پيشگيري نمايد. چاي سبز به سبب دارا بودن آنتي‌اكسيدان‌هاي فراوان سبب كاهش استرس مي‌شود. با افزودن كمي عسل به جاي شكر، از نوشيدن آن لذت ببريد.



2- شير كم‌چرب و يا شيرسويا:
اگر شما يكي از مصرف‌كنندگان دائمي اين نوشابه‌هاي گازدار و ناسالم مي‌باشيد، احتمال اينكه دچار كمبود كلسيم شويد بسيار زياد است؛ زيرا تحقيقات نشان داده است نوشيدن انواع كولاها به سبب داشتن فسفات زياد مي‌تواند سبب برداشت كلسيم از استخوان شده كه اين امر منجر به كمبود كلسيم در بدن و كاهش تراكم استخواني (پوكي استخوان) مي‌گردد. از اين‌رو نوشيدن يك نوشيدني خنك مانند شير كم‌چرب و يا سويا شير علاوه بر خنك كردن شما، سرشار از كلسيم نيز مي‌باشد. شير همچنين منبع غني از پروتئين، ريبوفلاوين و مواد معدني ضروري براي بدن مي‌باشد، از اين‌رو شير بسيار بهتر و سالم‌تر از هر نوع نوشابه گازدار مي‌باشد!


3- آبميوه‌هاي طبيعي و خنك:
بسياري از آبميوه‌هاي طبيعي زماني كه با يخ مخلوط مي‌شوند نوشيدني بسيار دلچسب و گوارايي مي‌شوند كه مي‌توانند شما را سرحال و با نشاط سازند. اين آبميوه‌ها نه تنها سرشار از انواع ويتامين‌ها و مواد معدني مي‌باشند، بلكه به علت دارا بودن قندطبيعي مي‌توانند انرژي بدن را براي چند ساعت متوالي تأمين كنند. همچنين به علت دارا بودن آنتي‌اكسيدان فراوان سبب كاهش استرس نيز مي‌شوند.


4- قهوه 
براي اكثر مردم، قهوه هميشه يكي از نوشيدني‌هاي دلچسب بوده است. قهوه اگر به مقدار متعادل خورده شود (حداكثر روزي 2 فنجان) نوشيدني سالم و بي‌ضرري مي‌باشد.
 قهوه نه تنها سبب پيشگيري از پوسيدگي دندان مي‌شود بلكه خاصيت مدر و ملين نيز دارد. كارشناسان معتقدند قهوه مي‌تواند ضدديابت، ضدنقرس و ضد حملات آسم نيز باشد.
 البته توجه داشته باشيد كه در نوشيدن قهوه زياده‌روي نكنيد!



5- آب انواع سبزيجات تازه: 
 

آب انواع سبزيجات را جايگزين انواع كولاهاي ناسالم كنيد و از نوشيدن آن‌ها لذت ببريد! آب انواع سبزيجات مانند كرفس، هويج و... حاوي انواع ويتامين‌ها و مواد معدني مورد نياز بدن مي‌باشد و به حفظ سلامت بدن كمك مي‌كند.
 

6- آب:
دانشگاه هاروارد اظهار نموده آب ساده يكي از سالم‌ترين نوشيدني‌ها مي‌باشد. نوشيدن آب نه تنها سبب آبرساني به بدن مي‌شود بلكه به دفع مواد زائد و سمي از بدن كمك كرده و بدن را پاكسازي مي‌كند. آب نه تنها سبب حفظ PH خون مي‌شود بلكه سبب حفظ تعادل در ميزان الكتروليت‌هاي بدن مي‌شود.

مضرات انواع نوشابه‌هاي گازدار: 
اين نوشابه‌هاي گازدار در همه‌‌جا و قابل دسترس مي‌باشند. در سوپرماركت‌ها، رستوران‌ها و بسياري از جاهاي ديگر آنها را مشاهده مي‌كنيد. طعم شيرين اين نوشابه‌هاي گازدار آن‌چنان وسوسه‌‌كننده است كه يكي از اجزاي ثابت رژيم‌هاي غذايي به حساب مي‌آيند، نوشابه‌هاي گازدار تأثيرات مضر فراواني بر سلامت بدن دارند:
افزايش وزن و چاقي: بنابر اظهار محققان، مصرف زياد اين نوشابه‌هاي پركالري و شيرين يكي از دلايل احتمالي در افزايش وزن افراد بوده و تا زماني كه اين افراد نتوانند مصرف خود را كاهش دهند افزايش وزن در آنان هم‌چنان ادامه خواهد داشت.
اثرات منفي نوشابه‌هاي شيرين بر روي كليه‌ها:  محققان به اين نتيجه رسيدند افرادي كه از خوردن نوشابه‌هاي گازدار و شيرين اجتناب مي‌كردند نسبت به افرادي كه نوشابه‌هاي شيرين مصرف مي‌كردند دچار دردهاي كليوي كمتري بودند. اين نوشابه‌ها به علت دارا بودن اسيدفسفريك زياد، اثرات مضري بر روي كليه‌ها دارند.
پوسيدگي دندان‌ها: اكثر نوشابه‌ها حاوي اسيد فراواني مي‌باشند و ميزان اسيديته (PH) برخي از آنها به 3 و يا حتي كمتر نيز مي‌رسد. اين اسيد موجود در نوشابه‌ها مي‌تواند سبب از بين رفتن ميناي دندان و در نتيجه ضعيف و حساس شدن دندان شده و در نهايت منجر به پوسيدگي دندان‌ها گردد. از اين‌رو دندانپزشكان توصيه مي‌كنند نوشابه‌ها توسط ني نوشيده شوند تا تماس كمتري با ميناي دندان داشته باشند و از ساييده شدن ميناي دندان جلوگيري شود، از طرفي دندانپزشكان توصيه مي‌كنند بلافاصله پس از نوشيدن نوشابه‌هاي شيرين، مسواك نزنند، زيرا اسيد موجود در دهان با مسواك زدن در تمام سطوح دندان‌ها پخش و كشيده شده و در نتيجه باعث ساييدگي مي‌شود.
اثرات منفي نوشابه‌هاي شيرين بر روي كبد: محققان اظهار مي‌دارند افرادي كه نوشابه‌هاي گازدار و شيرين را زياد مصرف مي‌كنند (به ميزان 1 ليتر) احتمال ابتلا به كبد چرب در آنها 5 برابر بيشتر از ساير افراد مي‌باشد. از طرفي نوشيدن حتي يك قوطي نوشابه بيشتر، مي‌تواند علاوه بر آسيب رساندن به كبد منجر به بروز بيماري‌هاي قلبي و ديابت گردد.
مصرف نوشابه‌ها و بيماري آلزايمر: اسيد موجود در نوشابه‌هاي گازدار به حدي زياد است كه مي‌تواند آلومينيوم موجود در قوطي‌هاي آلومينيومي نوشابه‌ها را در خود حل كرده و در نتيجه اين آلومينيوم با نوشيدن نوشابه‌ها وارد بدن افراد مي‌شود؛ در تمام افراد مبتلا به آلزايمر، ميزان بالايي از آلومينيوم در مغز آنها ديده شده است. وجود فلزات سنگين در بدن مي‌تواند منجر به بروز بيماري‌هاي نورولوژيكي شود.
ترشح بيش از حد انسولين: وجود شكر فراوان در نوشابه‌هاي شيرين سبب مي‌شود غده پانكراس، انسولين بيشتري ترشح كند كه اين امر خود منجر به كاهش و افت قند مي‌شود و در نتيجه سبب بروز نوعي رخوت و كسالت و حتي بي‌خوابي مي‌گردد. از طرفي بالا رفتن ناگهاني قند و به دنبال آن ترشح بيش از اندازه انسولين و كاهش ناگهاني قند منجر به بروز بيماري ديابت و ساير عوارض احتمالي آن مي‌گردد.
كاهش پتاسيم خون: محققان دريافتند افرادي كه روزانه 2 تا 9 ليتر از نوشابه‌هاي گازدار و شيرين استفاده مي‌كنند دچار حالت رخوت و سستي، كاهش اشتها و هم‌چنين حالت تهوع مي‌شوند. اين حالات اساساً در اثر افت پتاسيم در خون ايجاد مي‌شود كه به آن «هيپوكالميا» مي‌گويند.
استخوان‌هاي شكننده و خطر ابتلا به «استئوپروز»: مصرف مداوم نوشابه‌هاي گازدار و شيرين ممكن است منجر به بروز «استئوپروز» شود به‌ويژه در افرادي كه مصرف اين نوشابه‌ها را جايگزين شير نموده‌اند.
نداشتن ارزش غذايي: نوشابه‌هاي گازدار حاوي ارزش غذايي قابل ذكري مانند: ويتامين‌ها و مواد معدني، فيبر، پروتئين و يا ساير مواد مغذي نمي‌باشند؛ بنابراين اين نوشابه‌ها نه تنها هيچ فايده‌اي براي بدن ندارند بلكه جايگزين ساير نوشيدني‌هاي سالمي مانند: آب، شير و آب‌ميوه‌‌هاي طبيعي در رژيم غذايي افراد شده‌اند.
از ديگر اثرات منفي مصرف نوشابه‌ها مي توان به افزايش فشار خون، كم‌آبي بدن و غيره اشاره نمود.



منبع: دنیایدتغذیه  ش 112

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر