20نكته انرژي‌بخش


نوشته : تحریریه دنیای سلامت 
روز خود را با خوردن يك صبحانه مناسب شروع كنيد 
متابوليسم بدن شما به هنگام صبح كند و آهسته است؛ بنابراين نياز به چيزي داريد كه اين كندي را جبران كرده و به سوخت و ساز صبحگاهي بدن‌تان سرعت بدهد. براي اين منظور هيچ‌چيز از صبحانه كاملي كه حاوي پروتئين، چربي و كربوهيدرات‌هاي پيچيده است، مناسب‌تر نيست. اگر هنوز هم به اهميت خوردن صبحانه پي نبرده‌ايد، بهتر است بدانيد كه:  پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادي كه هر روز صبحانه مي‌خورند، چربي كمتري در بدنشان ذخيره مي‌كنند و افرادي كه صبحانه نمي‌خورند، بيشتر چاق مي‌شوند. نخوردن صبحانه همچنين باعث مي‌شود غذاهاي پركالري را بيشتر جذب بدن كنيد. حال انتخاب با خودتان است. اگر تصميم گرفته‌ايد كه از اين به بعد حتماً صبحانه بخوريد، مي‌توانيد از ماست، ميوه‌ها و غلات براي اين وعده غذايي مهم استفاده كنيد.
به عنوان يك صبحانه خوب و كامل مي‌توانيد از اين مواد غذايي استفاده نماييد.
  تخم‌مرغ آبپز (حاوي امگا 3) با يك الي دو تكه نان همراه با كمي توت تازه
  دارچين با شير كم‌چرب و يك تكه سيب  نان تهيه شده از غلات با ماست و ميوه‌هاي تازه   حبوبات با فيبر بالا با موز تكه‌تكه شده و يك قاشق بذر كتان  شير كم‌چرب مقداري نان با پنير خامه‌اي و سه تكه كوچك ماهي سالمون دودي

هر 3- 4 ساعت يكبار سوختگيري كنيد 
سطح قند خون شما هر 4 ساعت يكبار پايين مي‌آيد. پس هر چه فاصله بين هر وعده غذايي‌تان بيشتر شود، بيشتر احساس خالي بودن معده و گرسنگي خواهيد كرد. پژوهش‌ها نشان مي‌دهند افرادي كه وعده‌هاي غذايي بيشتر با حجم كمتر مي‌خورند، مهارت بيشتري در استدلال‌هاي منطقي و درست دارند. نبايد نگران باشيد كه اگر وعده‌هاي غذايي خود را بيشتر كنيد، چاق مي‌شويد. براساس پژوهش‌ها افرادي كه به طور مرتب غذا مي‌خورند، (به خصوص خانم‌ها) نسبت به كساني كه به طور پراكنده غذا مي‌خورند كالري بيشتري دريافت نمي‌كنند.


مرتب آب بنوشيد
راز انرژي داشتن در طول روز آب، آب و آب است! تمام واكنش‌هاي متابوليكي بدن ما در آب اتفاق مي‌افتد؛ بنابراين براي آنكه انرژي‌تان در بالاترين سطح ممكن بماند، ميزان رطوبت بدن‌تان را افزايش دهيد. شايد دو چيز راجع به مايعات را ندانيد: اول اينكه مطالعات نشان مي‌دهند كه كمي رطوبت در بدن باعث مختل شدن عملكرد مغز و عدم توانايي آن براي انجام بسياري از فعاليت‌ها مي‌شود و شما نبايد آب را به صورت پرحجم دو الي سه بار در روز بنوشيد. آب را بايد در طول شبانه‌روز كم‌كم بنوشيد و بهتر بگويم آن را بيشتر مزه‌مزه كنيد و در عوض بارها و بارها اينكار را انجام دهيد. برخي افراد تنبل هر بار كه مي‌خواهند آب بخورند، 2-3 ليوان پشت سر هم مي‌نوشند و تا چند ساعت ديگر آب نمي‌خورند؛ در حالي كه بهتر است بدن آن را آهسته آهسته جذب كند.

جلوگيري از حالت خواب‌آلودگي بعد از خوردن ناهار
حتماً براي شما تا به حال پيش آمده كه حدود ساعت 3 بعدازظهر، كه همچنان در محل كارتان مشغول هستيد، ميزان انرژي‌تان افت مي‌كند. پژوهشگران معتقدند افت انرژي دو ساعت بعد از ناهار بخشي از بيولوژي بدن انسان است؛ ولي غذايي كه براي ناهار ميل كرده‌ايد نيز در اين مسأله دخيل است؛ مثلاً خوردن يك بشقاب پر ماكاروني بدون استفاده از مواد مغذي و سبزيجات تازه اين وضعيت را تشديد خواهد كرد. يك غذاي سالم شامل ميزان متناسبي از چربي‌ها، كربوهيدرات‌ها و پروتئين است و اين تنها راه داشتن انرژي فراوان در طول روز مي‌باشد. اگر مي‌خواهيد از حالت بيهوشي بعدازظهر جلوگيري كنيد، بهتر است در سالادي كه براي ناهار ميل مي‌كنيد، تغييراتي ايجاد نماييد:


خوردن سالادي با 660 كالري، 28 گرم پروتئين و 48 گرم چربي اشتباه است.
 دو برگ كاهو، چند تكه هويج و كمي كرفس، مقداري گوشت، يك ورقه نان و كمي پنير نمي‌تواند يك وعده غذايي انرژي‌زا و مناسب براي شما باشد تا بعد از 2-3 ساعت دچار افت انرژي نشويد؛ بلكه غذايي با 705 كالري، 38 گرم پروتئين و 28 گرم چربي بسيار مناسب‌تر است، زيرا كالري و پروتئين بيشتر و در عين حال چربي كمتري دارد. سبزيجات رنگي مثل اسفناج، نخودسبز و گوجه‌فرنگي، سرشار از مواد مغذي هستند. يك‌دوم فنجان ماهي تن و تخم‌مرغ آبپز شده حاوي پروتئين فراواني هستند. زيتون نيز چربي سالمي دارد؛ بنابراين كمي روغن زيتون و چند قطره سركه و مقداري سيب‌زميني پخته شده را به سالادتان بيفزاييد.


در صدد خوردن مواد غذايي پرانرژي باشيد
با شش ماده غذايي زير مي‌توانيد در تمام طول روز انرژي داشته باشيد:
 موز: اين ميوه سرشار از ويتامين B6 است، ويتامين B6 باعث مي‌شود سيستم عصبي بدن ما به درستي كار كند و اكسيژن بيشتري به بافت‌هاي‌مان برسد. اگر از موز در كنار يك تكه نان و كمي كره بادام زميني هم استفاده كنيد، يك ميان وعده مناسب خورده‌ايد.
 عدس: عدس در ميان بنشن‌ها اغلب مورد بي‌توجهي قرار مي‌گيرد؛ در حالي كه سرشار از پروتئين، فوليت و فيبر فراوان و پر از كربوهيدرات‌هاي پيچيده است. عدس پخته‌شده را به غذاها و يا سالاد خود بيفزاييد و از خواص آن بهره‌مند شويد. عدس كاري مي‌كند كه تا چند ساعت انرژي زيادي داشته باشيد.
 شاهدانه: اين دانه‌هاي طعم‌دار سرشار از پروتئين و آهن هستند. علاوه بر آن، روي و منيزيم نيز دارد. روي براي عملكرد سيستم دفاعي مفيد است و منيزيم متابوليسم كربوهيدرات‌ها را افزايش مي‌دهد.
 سالمون: يك منبع غني از امگا 3 است كه براي عملكرد قلب و مغز مفيد مي‌باشد. سالمون سرشار از ويتامين D نيز هست كه سيستم دفاعي بدن را تقويت مي‌كند.
 تخم‌مرغ بخوريد: افرادي كه براي صبحانه تخم‌مرغ مي‌خورند، احساس انرژي بيشتري مي‌كنند و در وعده غذايي ميل كمتر به غذا خوردن دارند؛ زيرا پروتئين موجود در تخم‌مرغ موجب احساس سيري مي‌شود. اگر ناهارتان را سبك‌تر از صبحانه بخوريد، احساس نشاط و سرزندگي بيشتري خواهيد كرد.

هر روز سر يك ساعت معين از خواب بيدار شويد تا در ساعاتي كه بايد بخوابيد، بيدار نباشيد و در ساعاتي كه بايد بيدار باشيد، خواب‌تان نيايد.
 

لباس‌هاي روشن به تن كنيد 
هر چه لباس‌هاي روشن‌تر و شادتر بپوشيد، سطح انرژي‌تان بالاتر مي‌رود و احساس انرژي بيشتري مي‌كنيد.
 

از مصرف نوشيدني‌هاي انرژي‌زا بپرهيزيد
نوشيدني‌هاي انرژي‌زا باعث مي‌شوند شما از انرژي‌هايي كه در آينده به آنها نياز داريد حالا استفاده كنيد و در آينده دچار كمبود انرژي شويد.


يك زنگ تفريح كوتاه به خودتان بدهيد 
براي زنگ تفريح‌تان هر كاري كه دوست داريد انجام دهيد و از آن لذت ببريد تا هنگام بازگشت به كار پرانژري باشيد.


كمي به صورت تان آب بپاشيد
اجازه دهيد خنكاي آب، دوده‌ها، سياهي‌ها، استرس و ناراحتي را از صورت‌تان پاك كند. اگر امگان دوش گرفتن يا شنا كردن در استخر را داريد؛ مي‌توانيد به محض احساس رخوت و خواب آلودگي، اين كارها را انجام دهيد تا احساس انرژي‌ بيشتر كنيد.

زمان درستي را براي نوشيدن قهوه انتخاب كنيد
قهوه را به عنوان نخستين چيزي كه صبح مي‌خوريد، انتخاب نكنيد و بگذاريد آخرين چيزي باشد كه در طول روز مي‌نوشيد. كافئين موجود در قهوه باعث بي‌خوابي شما در آغاز روز مي شود؛ اما هنگام ظهر و بعدازظهر خواب به سراغ‌تان مي‌آيد، زيرا در اين زمان تأثير قهوه از بين مي‌رود. پس بهتر است قهوه را روزي يكبار، حوالي ساعت 2-3 بعدازظهر ميل كنيد.


خواب
خواب يكي از عوامل مهم در بازيابي نيرو و انرژي تازه است و باعث مي‌شود روزتان كيفيت بالاتري داشته باشد؛ بنابراين براي آنكه در طول روز پرانرژي باشيد، سعي كنيد خواب با كيفيتي داشته باشيد.


كاهش استرس
آيا تا به حال به اين موضوع فكر كرده‌ايد كه وقتي دچار استرس و نگراني مي‌شويد، نيروي دروني‌تان سريع‌تر تحليل مي‌رود؟ آيا بعد از جر و بحث طولاني با همسرتان يا بعد از يك روز پراسترس احساس خستگي نمي‌كنيد؟ احساسات شما نقش مهمي در ميزان انرژي‌تان ايفا مي‌كنند. اگر از نظر حسي و عاطفي ثبات داشته باشيد، انرژي بدن‌تان كمتر دچار افت و كاهش مي‌شود.

هر يك ساعت يكبار حركات كششي انجام دهيد
 از صندلي‌تان بلند شويد، كمي قدم بزنيد و دو سه حركت كششي انجام دهيد. وقتي كه براي مدتي بي‌حركت مي‌مانيد، بدن‌تان سموم بيشتري ترشح مي‌كند براي رفع اين مسموم لازم است هم ‌آب بيشتري بنوشيد و هم در طول روز به مقدار كافي فعاليت فيزيكي داشته باشيد.


ويتامين C بيشتري دريافت كنيد 
هميشه مقداري ميوه از خانواده مركبات قبل يا بعد از صبحانه بخوريد و يا از قرص‌هاي ويتامين C استفاده كنيد. پژوهش‌ها نشان مي‌دهد ارتباط نزديكي بين كمبود اسيد سيتريك و خستگي مزمن وجود دارد. در ضمن، ويتامين C به شما كمك مي‌كند تا مواد مغذي موجود در غذاها را بهتر جذب كنيد.


سيگار نكشيد
نيكوتين روي خواب اثر مي‌گذارد و باعث مي‌شود شب‌ها خواب كافي نداشته باشيد. همين مسأله باعث مي‌شود بدخلق شويد و در طول روز احساس خستگي بيشتري كنيد و به همين ترتيب به سمت سيگار كشيده شويد.

يك آزمايش تيروئيد بدهيد 
اگر دچار خستگي‌هاي مزمن مي‌شويد؛ ممكن است نشانه‌اي از كم‌كاري تيروئيد باشد.


لبخند بزنيد 
لبـخنـد زدن و خنديدن بهترين مرهم براي تمام دردهاست. براي آنكه همواره سرحال و بانشاط باشــيد، اصــلاً لبخند زدن را فراموش نكنيد. بيشتر سعي كنيد افراد بامزه و سرگرم‌كننده را براي همنشيني برگزينيد.

موسيقي گوش بدهيد
پژوهش‌ها نشان مي‌دهند، كارمنداني كه هنگام كار موسيقي گوش مي‌كنند، كارايي بيشتري دارند و كمتر دچار خستگي و رخوت مي‌شوند.


منبع: دنياي سلامت  ش 73

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر