برخي رستوران‌ها سرطان به خورد مردم مي‌دهند


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
همايش روز جهاني غذا كه با حضور معاون اول رئيس جمهور و وزير بهداشت برگزار شد با انتقادهاي تند معاون اول از وضعيت بهداشت رستوران‌ها و هزينه‌هاي درماني بيمارستان‌ها همراه بود. در اين همايش دكتر رحيمي معاون اول رئيس جمهور ضمن تذكر به متوليان سلامت و مسئولان وزارت بهداشت در خصوص وظايف‌شان در كنترل صحيح بر مديريت بهداشتي رستوران‌ها از عدم رعايت حداقل استانداردهاي بهداشتي درماني عرضه و تهيه غذا به شدت انتقاد كرد و از رئيس سازمان غذا و دارو خواست تا سريعاً‌ به اين مشكلات كه به صورت مستقيم سلامت مردم را هدف گرفته است رسيدگي كند.

      مي‌توان بازرسي را دور زد ولي خدا را هرگز!
رحيمي البته توليدكنندگان سوسيس و كالباس را هم از عتاب‌هاي خود بي‌نصيب نگذاشت و حرف‌هايي زد كه شايد حرف تك‌تك ما باشد و آن هم اين كه اكنون بدترين گوشت‌هاي يخ‌زده را در تهيه سوسيس و كالباس به كار مي‌برند و اگر بخواهند سير قاطي آنها كنند، سيرهاي كپك‌زده را استفاده مي‌كنند. او توليدكنندگان كه برترين آنها در جمع حضور داشتند را خطاب قرار داد و اذعان كرد: نرويد از هندوستان بزهاي پير بخريد يا از گوشت‌هاي مانده در سردخانه، سوسيس و كالباس درست نكنيد و به خورد مردم ندهيد. هر چقدر هم كه بازرسي و رسيدگي را دور بزنيد، اما خدا را كه نمي‌توانيد از معادلات زندگي خود حذف كنيد.


      توليدكنندگان وظيفه نظارت بر توزيع محصولات خود را هم دارند
رحيمي مي‌افزايد: شما به عنوان توليدكننده وظيفه نظارت بر توزيع محصولات خود را هم داريد. محصولات‌تان را به دست كسي ندهيد كه سلامت آنها را بگيرد و به عنوان مثال آب قاطي آنها كند. چاي ايران، بهترين است اما اين‌قدر توي سرش زده‌اند كه هر چه تلاش مي‌كنيم، زنده نمي‌شود. در كنار آن احمدها و اصغرها رشد مي‌كنند. توليدكنندگان ما بهترين محصولات را توليد مي‌كنند و بايد از اين كم‌كاري‌ها پرهيز كرد؛ اگرچه اين وضع با نصيحت هم درست نمي‌شود و بايد شمشير مراقبت ما بر سر كساني كه مي‌خواهند در جامعه خيانت كنند، كشيده باشد.


      بازرسان متخلف را اخراج كنيد
رحيمي اين‌بار مرضيه وحيد دستجردي را خطاب قرار داده و به او مي‌گويد: حالا كه به مديريت و غيرت شهرت پيدا كرديد، اساس سازمان غذا و دارو را به گونه‌اي محكم كنيد كه فرد آلوده‌اي در آن رسوخ پيدا نكند، اگر كسي دستورات را ناديده گرفت و با رستوراني كه خلاف كرده، معامله كرد، او را اخراج كنيد، چرا كه بر اين امور بايد افراد باوجدان نظارت كنند. نشان‌هاي تجاري ما بايد در دنيا به شهرت برسند، نه اين‌كه كشوري كه وسعت آن به اندازه يكي از شهرهاي ما هم نيست، بگويد از ايراني جنس نخريد. معاون اول رئيس جمهوري البته از اين‌كه ما پس از 105 كشور جهان، سازمان غذا و دارو را در كشورمان به ثبت رسانده‌ايم، گلايه كرد و گفت: كساني كه در راه‌اندازي اين سازمان تأخير كردند، بايد در برابر كساني كه از غذاهاي ناسالم خوردند و مردند، بيمار شدند و هزينه دارو پرداختند، پاسخگو باشند. وي به راه‌اندازي سامانه‌هاي يكپارچه پايش غذا و دارو، سامانه شير‌خشك يارانه‌اي و اصالت و كنترل محصولات آرايشي - بهداشتي اشاره كرد و افزود: اگر اين برنامه‌ها به خوبي اجرا شود، مي‌توان از بسياري تخلفات جلوگيري و سلامت محصولات را تضمين كرد.


      كاهش ميزان نمك و شكر
وي با اشاره به تصويب اسناد سلامت شير و مواد لبني، روغن‌هاي خوراكي و ميزان شكر و نمك موجود در صنايع گفت: اهميت سلامت مواد غذايي تا جايي است كه بر‌اساس اعلام سازمان بهداشت جهاني اگر بتوانيم 3 گرم از مصرف نمك در روز كاهش دهيم، 50 درصد از بار بيماري‌هاي قلبي كاسته خواهد شد.
به گفته وي، مردم ايران 25درصد بيش از ميزان مطلوب مواد قندي مصرف مي‌كنند و در صورت كاهش ميزان نمك و شكر و فرآورده‌ها قطعاً از بار بيماري‌ها كاسته خواهد شد.
 

      در پشت صحنه رستوران‌ها چه مي‌گذرد؟
قطع دستان پليد از سفره‌هاي مردم كه در سلامت غذاي آنها دخالت مي‌كنند، نكته مهمي بود كه محمدرضا رحيمي بر آن تأكيد كرد و براي نخستين بار به عنوان شخص اول دولت پس از رئيس‌جمهور پرده از آنچه در پشت صحنه رستوران‌هاي كشور مي‌گذرد برداشت. او با اعتراف و تأكيد به اين كه اينها را براي دفاع از مردم و رهاندن اهمال‌كاران از عذاب الهي مي‌گويد، گفت: شما نمي‌دانيد در پشت صحنه اين رستوران‌ها چه مي‌گذرد و بايد از خود بپرسيم كه ما با بندگان خدا چه مي‌كنيم؟ مسئوليت اينها برعهده ما مسئولان است. مسئوليت اين مهم هم در وهله اول با دكتر شيباني به عنوان رئيس سازمان غذا و دارو است. اگر رسيدگي به اين امور را محكم نگيريد، روز پاسخگويي در منزل نخست، هزارسال مي‌مانيد؛ لذا ضروري است تا جلوي اين تخلفات گرفته شود.  او با اشاره به اين كه براساس تحقيقات 75 درصد امراض در جامعه از غذا منتقل مي‌شود، تأكيد كرد: اكنون خانواده‌ها جز رستوران رفتن تفريحي ندارند و در موارد بسياري غذاي خود را از بيرون تهيه مي‌كنند، اما در رستوران‌ها غوغا است، به پاركينگ مجوز مي‌دهند و آن را تبديل به رستوران مي‌كنند و همه سرطان و تومور مي‌خورند. بايد اين تومور‌خانه را ببنديد. بايد بازرسان خود را از ابتدا متعهد و آنها را به نحوي تأمين كنيد كه روي سلامت مردم معامله نكنند، آنچه اكنون هست و وجود دارد، اين است كه بيشتر رستوران‌ها موارد بهداشتي را رعايت نمي‌كنند و پايين و بالاي شهر هم ندارد. مسئوليت اين موارد با وزارت بهداشت و در نهايت دولت است و بايد پاسخگو باشيم.
 

      رونمايي از سامانه يكپارچه غذا
مرضيه وحيد دستجردي، وزير بهداشت و درمان هم در اين مراسم اظهار اميدواري كرد كه توليد‌كنندگان آنچه براي سلامت مردم مهم است، رعايت كنند و گفت: مركز تحقيقات غذاي حلال كه ما بايد به قطب غذاي حلال جهان در اين زمينه تبديل شويم، بايد توسعه پيدا كند، چرا كه موجب تأمين سلامت جسم، روح و روان افراد مي‌شود. وي با اشاره به رونمايي از سامانه يكپارچه غذا و دارو تصريح كرد: صنايع مي‌توانند از ابتداي آبان از اين سامانه استفاده كنند.


       افزايش فرهنگ مصرف شير
وي همچنين با اعلام اين‌كه تاكنون 20 برنامه براي مسؤولان به منظور اختصاص يارانه شير نوشته‌ايم، اظهار كرد: مصرف شير و لبنيات در كشور ما 35 درصد پايين‌تر از حد مطلوب است و براي بهبود بيماري‌هاي اسكلتي و استخواني كه 70 درصد سالمندان و سالخوردگان ما به آن مبتلا هستند، بايد به افزايش فرهنگ مصرف شير و در دسترس قرار دادن آن توجه كرد.
در اين مراسم به شركت‌هاي برتر توليد مواد غذايي سالم و ايمن، سيب سلامت اعطا شد.


منبع: دنیای تغذیه  ش 126

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر