خواص ادويه‌ها


نوشته  : تحریریه دنیای سلامت 
قسمتي از گياه معطر كه مي‌تواند شامل ميوه‌، دانه يا ريشه هر گياه باشد  ادويه ناميده مي‌شود.امروزه ادويه‌هاي نقاط مختلف جهان در تمامي سوپرماركت‌ها و فروشگاه‌هاي مواد غذايي يافت مي‌شود. . و به صورت خرد يا پوره شده براي عطر و طعم خوراك‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. ادويه‌ها و گياهان معطر علاوه بر اينكه مقداري از ويتامين‌ها و املاح مورد نياز بدن را تأمين مي‌كنند، حاوي آنتي‌اكسيدان‌هايي هستند كه عوامل تخريب‌كننده سلول‌ها (راديكال‌هاي آزاد) را خنثي و موجب افزايش سطح سلامتي بدن مي‌گردد. به همين منظور در هر شماره نشريه دنياي سلامت به معرفي ادويه‌هاي مختلف و موجود در بازار ايران خواهيم پرداخت. چنانچه پيشنهادي در اين مورد داريد مي‌توانيد برايمان از طريق پيامك ارسال، تا در شماره‌هاي آينده به آن بپردازيم.

پودر كاري
كاري، ادويه‌اي است كه معمولاً از آن در آشپزي هند استفاده مي‌شود، ولي امروزه اكثر كشورها از اين ادويه در تهيه غذاهاي مختلف و در پخت غذاهايي كه نياز به ادويه خاص ندارند، استفاده مي‌كنند. پودر كاري اگرچه به صورت يك ادويه مجزا فروخته مي‌شود، ولي تركيبات آن در كشورها و ملل مختلف، متفاوت است؛ اما به طور كلي مي‌توان گفت: مخلوطي است از زردچوبه، دارچين، سير، هل، زيره و گشنيز، عنصر اصلي پودر كاري در تمام كشورها زردچوبه است كه موجب رنگ زيبا و خاصيت فوق‌العاده آن مي‌شود. پودر كاري به دليل وجود كوركومين كه عامل ضدالتهاب و يك آنتي‌اكسيدان قوي است، موجب كاهش التهاب مفاصل مي‌شود. حتي ممكن است اين عنصر ژن ناقل سرطان پستان را غيرفعال كند و روند پيشرفت سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ را كاهش دهد. كوركومين تأثير مثبت و چشمگيري در درمان سرطان لوزالمعده دارد. گروهي از پژوهشگران معتقدند كه كوركومين مي‌تواند با سرطان پوست نيز مبارزه و ملانوم سلول‌هاي سرطاني پوست را تخريب كند. به نظر مي‌رسد كه آلزايمر ناشي از پروتئين مغز باشد و كوركومين موجود در پودر كاري از آلزايمر پيشگيري مي‌كند. كاري، حافظه را بهبود مي‌بخشد. در تحقيقي مشخص شد مردان مسني كه پودر كاري را در رژيم غذايي روزانه خود داشتند، به نسبت سايرين در آزمون حافظه موفق‌تر عمل كردند. كاري به درمان بيماري‌هاي مقاربتي، همچون سوزاك و كلاميديا كمك مي‌كنند و مجدداً بايد ذكر كنم كه اين خاصيت نيز ناشي از كوركومين موجود در آن است. همچنين خاصيت آنتي‌اكسيداني دارد و از سلول‌ها در برابر راديكال‌هاي آزاد محافظت مي‌كند. علاوه بر اين، پژوهش‌ها نشان مي‌دهد كه كاري كلسترول را پايين مي‌آورد و از انعقاد خون جلوگيري مي‌كند. اين ادويه تورم و درد ناشي از آن را نيز كاهش مي‌دهد.



 وانـيـل
وانيل يكي از ادويه‌جات گرانقيمت است كه به طور گسترده‌اي استفاده مي‌شود. محبوبيت اين ادو يه به دليل عطر و طعم دلپذير آن است كه عطري خفيف و معطر دارد.
عطر دلپذير و طعم وانيل آن را به عنصر ضروري در صنعت مواد غذايي و آشاميدني‌ها تبديل كرده است و اغلب در تهيه دسرها، پودينگ‌ها و شيرهاي طعم‌دار و ... مورد استفاده قرار مي‌گيرد. همچنين از آن براي شيرين كردن و طعم دادن به قهوه، ماست، بستني، نوشابه‌ها، كيك‌ها و مواد غذايي پخته‌شده، استفاده مي‌كنند. اين ادويه در علم آروماتراپي نيز طرفداران خاص خود را دارد. در طب معاصر از آن براي درمان تب و تقويت ميل جنسي استفاده مي‌شود و از آنجايي كه داراي خواص آنتي‌اكسيداني است، با راديكال‌هاي آزاد بدن مبارزه مي‌كند. از ديگر خواص اين ادويه مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.
 تقويت پوست در برابر خشكي و ترك‌خوردگي
 جلوگيري از پوسيدگي دندان  درمان درد و زخم معده  كمك به غلبه بر حالت تهوع و استفراغ  كمك به كاهش وزن و سروتونين  كاهش اضطراب و افسردگي و استرس  تنظيم قاعدگي  كمك به درمان زخم  پيشگيري از انواع سرطان، به خصوص كاهش خطر ابتلا به سرطان سينه  بهبود اختلالات عصبي، مثل بيماري آلزايمر و پاركينسون  توقف تغيير شكل سلول‌هاي خوني  پيشگيري از كم شدن حافظه  تحريك ترشح هورمون‌هاي مردانه و زنانه (تستوسترون و استروژن)  جلوگيري از آلرژي  درمان سينوس و سرفه  كاهش التهاب ناشي از تشنج و طب
 درمان التهاب و بيش‌فعالي و فعاليت زياد سيستم‌هاي مختلف بدن، از جمله گردش خون، تنفس، گوارش و اعصاب


سـمـاق
 سماق درختچه‌اي كوچك و كوهستاني است. ميوه آن به رنگ قرمز قهوه‌اي است كه پس از كوبيدن آن به عنوان ادويه استفاده مي‌شود. گياه سماق، اغلب در مناطق مديترانه و جنوب ايتاليا و آسياي شرقي يافت مي‌شود. در طب قديم و سنتي از آن در درمان بسياري از انواع بيماري‌‌ها استفاده مي‌كردند. امروزه مطالعات نشان مي‌دهد كه سماق خاصيت ضدميكروبي دارد و به همين دليل از آن در پيشگيري و درمان ديابت استفاده مي‌شود. سماق همچنين خاصيت آنتي‌اكسيداني دارد. در يك مطالعه مقداري سماق را داخل آب نوشيدني حيوانات ريختند و پس از مدتي متوجه شدند كبد و جگر آنها، به نسبت ساير حيوانات سالم‌تر است. سال‌هاست از سماق به عنوان يك روش درماني طبيعي براي درمان مشكلات تنفسي و قفسه سينه، مانند برونشيت و گرفتگي قفسه سينه و سرفه استفاده مي‌شود. اين گياه حاوي مقادير امگا 3 است و اسيد دوكوزاهگزانوييك را در بافت سلول‌هاي قلب، كليه و مغز افزايش مي‌دهد. گروهي معتقدند در سماق نيز اين خاصيت وجود دارد و در حال بررسي آن هستند. اين گياه مي‌تواند در درمان اختلالات گوارشي شايع، از جمله ناراحتي معده، بازگشت اسيد به مري و يبوست و اجابت مزاج مؤثر باشد. پژوهشگران بر اين باورند كه سماق خاصيت ضدميكروبي و آنتي‌اكسيداني و ضدالتهابي دارد و به رفع بيماري‌هاي التهابي همچون آرتريت، روماتوئيد و بيماري پوستي كمك مي‌كند. اگرچه به منظور جلوگيري از عوارض جانبي بالقوه بهتر است قبل از مصرف آن به عنوان دارو با پزشك خود مشورت كنيد. براي درمان دندان درد مفيد است و لثه‌ها را تقويت و محكم مي‌كند. خون را تصفيه و مواد زائد را از بدن دفع مي‌كند. سماق مدر (ادرارآور) است و اشتها را تحريك مي‌كند. كمپرس زخم با سماق در درمان  التيام زخم، ترك و سوختگي مؤثر است و پايين‌آورنده تب مي‌باشد. با تمام اين خواص بهتر است بدون مشورت با پزشك از مصرف بي‌رويه آن خودداري شود، زيرا ممكن است موجب التهاب، قرمزي و خارش پوست گردد.

منبع: دنياي سلامت  ش 74

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر