انار ياقوت بهشت


نوشته  : دكتر اكبر كوشانفر متخصص كودكان 
طبيب بزرگ، ابوعلي سينا، در كتاب قانون خود نوشته انار از ميوه‌هايي است كه تمامي قسمت‌هاي آن خواص دارويي دارد. گل انار خونريزي را بند آورده، لثه‌ها را تقويت مي‌كند و از پوست درخت انار جهت درمان زخم‌ها و آب انار جهت كم‌خوني، سرفه و بيماري‌هاي التهابي كبد استفاده مي‌شده است. تركيبات انار: 85 درصد از انار را آب و 10 درصد آن را قندهاي ساده تشكيل مي‌دهند. همچنين 5/1 درصد پكتين دارد كه حاوي چند نوع فيتواستروژن است  و براي  دستگاه گوارش مفيد مي‌باشد. انار منبع خوبي از ويتامين‌هاي B9, B2, B1، ويتامين C و K و غني از آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي است. نتايج پژوهش‌هاي اپيدميولوژيك نشان مي‌دهد كه مصرف انار و انگور قرمز و سبزيجات حاوي پلي فنوليك، به ميزان قابل توجهي از ميزان مرگ و مير ناشي از بيماري‌هاي قلبي عروقي، سكته‌هاي مغزي و سرطان‌هاي مختلف مي‌كاهند. مواد آنتي‌اكسيدان با تخريب راديكال‌هاي آزاد حاصل از متابوليسم بدن تأثيرات مفيد خود را اعمال مي‌كنند. در سال‌هاي اخير مطالعات فراواني در زمينه تأثير بالقوه آنتي‌اكسيدان‌هاي پلي فنوليك در مجامع علمي مختلف انجام شده كه نتايج آن مزاياي فراوان مصرف ميوه‌هايي را كه داراي رنگدانه قرمز هستند، نشان مي‌دهد. انار، انگور قرمز، توت‌فرنگي از جمله اين ميوه‌ها بشمار مي‌روند و انار به‌دليل داشتن مقادير بالايي از تركيبات پلي‌فنوليك بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.


منبع فولات 
 فولات يا ويتامين B9 در برگ سبزيجاتي مانند اسفناج و حبوباتي همچون عدس و لوبيا و در آب‌ميوه‌ها (مثل پرتقال) وجود دارد و اخيرا انار و آب انار هم به‌عنوان منبع غني از فولات شناخته شده است. فولات نام شيميايي ويتامين B9 است و به شكل‌هاي شيميايي مختلف وجود دارد. اسيد فوليك و پايدارترين شكل فولات است كه به‌صورت مكمل يا افزودني در غذاهاي طبيعي لوله‌هاي عصبي جنين در ماه‌هاي اول حاملگي و نيز به رشد سريع سلول‌هاي عصبي در دوران كودكي و دوران حاملگي كمك مي‌كند. همچنين اين ويتامين براي تشكيل تمام سلول‌هاي بدن ضروري است؛ زيرا به‌صورت كوآنزيم در توليد DNA كه حاوي خصوصيات توارثي است، نقش دارد و از جهش و تغييرات DNA و همچنين بروز سرطان جلوگيري مي‌كند. فولات براي تشكيل هموگلوبين و توليد گلبول قرمز خون ضروري است و كمبود آن باعث كم‌خوني و كمبود گلبول‌هاي قرمز مي‌شود. همچنين براي كاهش غلظت هموسيستئين خون نيز مورد نياز مي‌باشد. هموسيستئين نوعي اسيد آمينه است كه در خون وجود دارد و افزايش آن باعث تنگ يا گشاد شدن دريچه قلب، سكته قلبي و بيماري‌هاي قلب مي‌شود.


كمبود فولات
 كمبود فولات باعث بروز برخي ناراحتي‌هاي روحي، رواني مانند زودرنجي، فراموشي و برخي ناراحتي‌هاي گوارشي و بي‌اشتهايي مي‌گردد. مصرف فولات همراه با ويتامين B12 و ويتامين C به هضم غذا كمك كرده و قدرت مغز را در سالمندان افزايش مي‌دهد. براساس پژوهش‌ها، افزايش فولات در رژيم غذايي سالمندان از آلزايمر و پاركينسون جلوگيري مي‌كند. تركيبات پلي فنوليك انار 15-30 برابر در از بين بردن و خنثي كردن راديكال‌هاي آزاد موفق‌تر عمل مي‌كند؛ به‌همين جهت در مقايسه با انگور و چاي سبز سه برابر مؤثرتر است. همچنين حاوي فرم طبيعي آسپيرين، ساليسيلات مي‌باشد و خطر تشكيل لخته خون، قطب شرائين و در نهايت حملات قلبي را كاهش مي‌دهد.


كاهش بيماري‌هاي قلبي و عروقي
 انار نه فقط در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي مؤثر است، بلكه در درمان آن نيز نقش دارد. نتايج پژوهش‌ها نشان داده كه مصرف روزانه انار در افرادي كه درجاتي از تنگي و گرفتگي شريان كاروتيد يا عروق كرونر داشته‌اند، در طول مدت سه سال 30 درصد از چربي عروق آنها كاسته است. انار به‌علت خاصيت ضد التهابي در كاهش فشار خون نيز مفيد است. در مطالعه‌اي مصرف انار تا 20 درصد مي‌تواند فشار خون را كاهش دهد. همچنين به‌علت وجود مقدار زيادي آنتي‌اكسيدان‌هاي مختلف در توقف و پيشگيري از سرطان نيز مؤثر است. پژوهشگران در مطالعه‌اي به تعدادي از افراد مبتلا به سرطان پروستات، روزانه يك ليوان آب انار داده شد و با اندازه‌گيري آنتي‌ژن اختصاصي پروستات (P.S.A ) نتايج دلگرم كننده‌اي به‌دست آمد. اين افراد از درمان ديگري استفاده نمي‌كردند. مصرف انار در بيماران ديابتي با وجود 10 درصد مواد قندي، نه تنها باعث افزايش قند خون نمي‌شود، بلكه به بهبود وضعيت قلبي عروقي و پيشگيري از صدمات ناشي از قند خون بالا و اكسيداسيون چربي خون عروق كمك مي‌كند. افراد ديابتي مي‌توانند روزانه يك ليوان آب انار در برنامه غذايي خود بگنجانند. ايران يكي از كشورهاي توليدكننده انار مرغوب است كه دانه‌هاي انار، آب انار و عصاره آن، براي تمام افراد مفيد خواهد بود.


منبع: دنياي سلامت  ش 74

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر