الفباي مشاوره در تغذيه و كاهش وزن


نوشته : دكتر سيدضياءالدين مظهري 
در شماره قبل گفته شد كه گروه كد (08)، افرادي را در برمي‌گيرد كه داراي ژن‌هاي چاقي يا جهش‌هاي تك ژني مي‌باشند و به بررسي نقش و اثر محيط زندگي و شرايط اقليمي و مواد غذايي مصرفي بر عملكرد ژن‌ها پرداختيم. در ادامه، توصيه‌هاي كاربردي را به اين افراد بيان مي‌نماييم. اميد است كه مورد توجه خوانندگان عزيز واقع شود.
توصيه‌هاي نهايي بر مبناي تجربيات به دست آمده از هزاران مراجعه‌كننده نااميد
 هرگز به تبليغات رنگارنگي كه در باغ سبز نشان مي‌دهند اعتماد نكنيد، چرا كه هيچ فروشنده‌اي نخواهد گفت ماست من ترش است.
 در نظر داشته باشيد حتي مطمئن‌ترين و بي‌خطرترين داروهاي كمك لاغري در قبال همه افراد يكسان عمل نمي‌كنند و تفاوت‌هاي ژنتيكي بسيار پيچيده هر كس روي عملكرد غذا و دارو عكس‌العمل‌هاي متفاوتي نشان مي‌دهد و نتايج غير قابل پيش‌بيني را ببار مي‌آورد كه ممكن است مثبت يا بسيار منفي باشد و سلامت مصرف كننده را تأمين نمايد يا برعكس به خطر بيندازد كه گاهي ممكن است اين رخدادها جبران‌ناپذير نيز باشند.
 تا وقتي كه تمام جوانب كار را نسنجيده‌ايد و در خودتان اين توانايي را نمي‌بينيد كه نتايج به دست آمده از برنامه كاهش وزن‌تان را حفظ خواهيد كرد، هيچ اقدامي را به عمل نياوريد، غير از حفظ وزن فعلي‌تان، چرا كه افزايش و كاهش مداوم وزن بدن، تغييرات زيان‌باري را براي جسم و جان و فكر و انديشه‌تان فراهم خواهد ساخت.
 خودباوري را با تلقين و تمرين در خودتان پرورش بدهيد كه مي‌توانيد با چشم‌پوشي از هوس‌هاي آني و لذت‌هاي زودگذر به موفقيت و سلامتي پايدار دست يابيد. در خلوت تنهايي خود با خودتان گفتمان كرده و نقاط قوت خود را شناخته پرورش بدهيد و براي نقاط ضعف خود بتدريج چاره‌انديشي نماييد.
 در تعيين اهداف خود واقع‌بين، ثابت‌قدم، صبور و بدون عجله باشيد، از جريان آب الگوبرداري نماييد كه چه‌سان با ظرافت و ذره‌ ذره و با لطافت بي‌نظير خود، سنگ خاراي چند هزار تني را بتدريج و ذره ذره ناپايدار نموده و يا منافذ و راه‌هاي جديدي را براي خود باز گشوده و به جريان خود ادامه مي‌دهد تا به مقصد نهايي كه پيوستن به درياها و اقيانوس‌ها مي‌باشد، دست يابد.


 نتايج زيان‌بار ناشي از عملكرد صاعقه‌آساي‌تان را به حساب ژن‌هاي به ارث رسيده خود نگذاريد.
 حذف اين يا آن ماده غذايي و صرفنظر نمودن از وعده‌هاي اصلي (صبحانه، ناهار و شام) نه تنها كمكي به شما نمي‌كند، بلكه وضع و سيستم بدني شما را چنان در هم مي‌ريزد كه نتايج حاصل از اين درهم ريختگي، برگشت مجدد به وزن قبلي حتي بيشتر از وزني كه به كاهش آن آغاز نموده بوديد، در كوتاه‌ترين مدت و توأم با ظاهر شدن چندين عارضه پايدار ناشي از تك‌خوري‌ها و گرسنگي‌هاي خود تحميلي توام با افزايش اشتهاي شديد و حاد و نهايتا بروز ولع سيري ناپذير غيرقابل كنترل مي‌باشد كه به سرعت زحمات و محروميت‌هاي خودتحميلي چندين ماه شما را در چند هفته بر باد مي‌دهد.
 گرچه بارها در نوشتارهاي خود مكانيسم اثر گرسنگي‌هاي خود تحميلي را تشريح كرده‌ام، ولي در اين فرصت كوتاه نيز يادآوري مي‌نمايم. شايد مورد عنايت شما قرار گيرد. برخلاف انتظار، شما زماني كه با انجام بيش از اندازه فعاليت بدني در قالب پياده‌روي‌هاي ساده، شنا و ورزش‌هاي مختلف خانگي توأم با كاهش شديد از ميزان و تنوع غذايي روزمره تان انتظار داريد كه به سرعت از ميزان چربي‌هاي انباشته شده خود كاسته و به تناسب اندام و بدن ايده‌آل و برش‌هاي دلخواه‌تان در اندام خود نايل گرديد، مكانيسم‌هاي دفاعي حفظ حيات‌تان ناخودآگاه بطور مستقل فعال گرديده و موجب مي‌شود كه چندين رخداد دفاعي يكي بعد از ديگري ولي بصورت زنجيروار آغاز گردد. به‌طور ساده و سرانگشتي، فعاليت‌هاي آغاز شده، عبارت مي‌باشند از:
 الف)‌ جلوگيري از تجزيه چربي‌هاي بدن و حفظ و نگهداري آنها جهت روزهاي بدتري كه احتمالاً رخ خواهد داد.
ب) تحيل و تقليل حجم عضلات بدن كه در سرتاسر آنها كوره‌هاي توليد انرژي (از درشت مغذي‌ها) به صورت ميتوكندري‌هاي متعدد در تك ‌تك سلول‌هاي عضلاني انباشته شده‌اند.
ج) تغييرات ph بدن ناشي از سوخت ناقص و انباشته شدن تركيبات كتوني كه پيشگيري كننده از دفع اسيداوريك بوده و خطر حمله دردهاي نقرسي را در افرادي كه زمينه اين بيماري‌ها را دارند، فراهم مي‌سازند (قابل توجه افرادي كه گرايش به رژيم‌هاي پروتئيني دارند).
د) فراهم شدن امكان خروج مواد معدني از جمله كلسيم از اسكلت جهت تعديل مجدد ph و همچنين افزايش حجم و دفعات ادرار براي دفع مواد زائد انباشته شده از اين فعل و انفعالات ناقص كه با برداشت بيشتر از ذخاير آب‌هاي ميان بافتي و درون سلولي رخ مي‌دهد.
هـ) كاهش در ميزان مصرف انرژي بازال يا پايه بدن كه تامين كننده نياز  انرژي براي فعاليت‌هاي غيرارادي حيات‌بخش (شامل تپش قلب، توليدات غدد درون ريز و ...) براي حفظ و ادامه زندگي هر فرد مي‌باشد.
و) آغاز و شدت يافتن ولع خوردن و عدم امكان تعديل و كنترل اشتهاي كاذب  ايجاد گرديده.
 اگر شما نيز مثل گروه زيادي از افرادي كه آرزوي دست‌يابي به تناسب اندام دارند، همواره و بمدت طولاني از ترس افزايش وزن در وعده‌هاي اصلي غذايي به‌طور مداوم به اندازه لازم و كافي غذا ميل نكرده و نمي‌كنيد، به اين امر توجه نداريد كه رضايت بدن شما وقتي تأمين مي‌گردد كه معده شما حجم معيني را در خود جا بدهد و يا تنوع غذايي‌تان گرسنگي‌هاي سلولي و پنهاني به ريزمغذي‌ها را تامين نمايد، از اين جهت براي ارضاي اين خواسته بدن، كافي است كه در برنامه غذايي روزمره‌تان، موادي را بگنجانيد كه با حجم زياد، انرژي كمتري داشته، ولي سرشار از ريزمغذي‌ها مي‌باشند، مثل انواع سالادهاي فصل بصورت پخته و خام و يا سوپ‌هاي ساده تهيه شده از آب‌گوشت و يا آب‌مرغ چربي گرفته با انواع سبزيجات مثل سوپ‌هاي گوجه‌فرنگي، قارچ، سبزيجات، نخودفرنگي و غيره.
 غذاي خودتان را با آرامش كامل و با صرف وقت لازم جهت جويدن و آغشتن با بزاق و بلعيدن راحت و ايجاد امكان جهت آغاز عكس‌العمل مركز كنترل سيري و گرسنگي مغز ميل نماييد كه نيازمند است يك فاصله زماني بين 25 تا 30 دقيقه از آغاز غذاخوري تا پايان آن طول بكشد.
 بجاي كاستن بيش از لزوم از ميزان دريافت غذاي روزمره‌اي كه به آن سال‌ها عادت كرده‌ايد، مقدار مصرف انرژي‌تان را بين 100 تا 300 كيلو كالري در روز افزايش بدهيد، مثل انجام پياده‌روي يا حركات موزون، لرزش‌هاي عمودي بدن، ورزش‌هاي مختلف واليبال، بدمينتون، پينگ‌پنگ، پياده‌روي، دو درجا، شنا و غيره، البته در انجام هر كدام از ورزش‌هاي پيشنهادي نبايد به‌حدي افراط نماييد كه به‌جاي كسب فرح و انبساط خاطر، دچار خستگي مفرط و بي‌حالي گرديده و اشتهاي كاذب زيادي براي ميل كردن غذا پيدا نماييد كه بجاي 200 يا 300 كيلوكالري كه با انجام فعاليت‌هاي ورزشي به مصرف رسانيده‌‌ايد، به خوردن و آشاميدن خارج از اندازه پرداخته و  چند برابر  بيشتر از انرژي مصرف شده خود دريافت و ذخيره نماييد.
 

سخن پاياني
بالاخره مطالبم را با اين ضرب‌المثل خاتمه مي‌دهم كه گفته شده: «كم‌‌كم بخور، هميشه بخور»، چرا كه زياد خوردن، با مكانيسم‌هاي متعدد فراخواني بيماري‌هاي مختلف و رنگارنگ متابوليكي را فراهم مي‌سازد و يكي بعد از ديگري اين قبيل بيماري‌ها براي همه افراد از جمله افراد مسن‌تر زمينه‌سازي مي‌شود. بيماري‌هاي قند، قلبي‌وعروقي، مفصلي، عصبي، فشارخون، افسردگي، بيماري‌هاي پوستي، بلوغ زودرس در دختربچه‌ها، تخمدان‌هاي پلي‌كيستيك و رويش موهاي زايد براي خانم‌ها و همچنين بيماري‌هاي غيرواگير مزمن از جمله انواع سرطان‌ها و آرتريت و آرتروزها از عوارض اضافه وزن و چاقي‌ها براي هر دو جنس و در هر سني بر شمرده مي‌شوند. بديهي است در قبال افرادي كه زمينه ژنتيكي و خانوادگي دارند، تاثير عوامل محيطي مختلف، خيلي شديد‌تر و زودرس‌تر از ديگران، مي‌باشد، لذا با كاهش يا حذف عوامل زمينه‌ساز محيطي، از فعال‌تر شدن ژن‌هاي به ارث رسيده احتمالي‌تان جلوگيري نماييد.


منبع: دنیای تغذیه  ش 126

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر