غذاي كامل و به صرفه؟!


نوشته  : تحریریه دنیای سلامت 
تخم‌مرغ يكي از مواد غذايي سرشار از پروتئين، ويتامين‌ها و املاح ضروري است كه هضم آن آسان مي‌باشد. به‌طور متوسط يك تخم‌مرغ حدود 70 كيلو كالري انرژي و 7 گرم پروتئين دارد كه از نظر پروتئين مي‌تواند جايگزين 30 گرم گوشت يا دو سوم ليوان شير شود. بيش از نيمي از پروتئين تخم‌مرغ (55 درصد) در سفيده آن قرار دارد كه همه گروه‌هاي سني مي‌توانند آن را مصرف كنند.  اين ماده غذايي منبع خوبي از ويتامين‌هاي گروه B (مانند B12,B6 و اسيد فوليك) و ويتامين‌هاي E,D,A و K مي‌باشد كه به حفظ سلامت دستگاه عصبي، حفظ سلامت و استحكام دندان‌ها و استخوان‌ها و همچنين خونسازي كمك مي‌كند. تخم‌مرغ حاوي املاح لازم براي تامين سلامتي است؛ چرا كه منبع  كلسيم، فسفر، روي، پتاسيم، منيزيم و سلنيوم مي‌باشد و اين املاح براي رشد و سلامت اعصاب، استخوان‌ها و دندان‌ها، سلامت پوست، سيستم ايمني و عضلات لازم‌اند. حدود نيمي از پروتئين و تقريباً تمامي چربي‌هاي تخم‌مرغ در قسمت زرده آن قرار دارد و بيشتر اين مقدار چربي (دو سوم) نيز از نوع غير اشباع و براي فعاليت‌هاي طبيعي مغز و اعصاب ضروري است. همچنين هر عدد تخم‌مرغ حاوي 240 ميلي‌گرم كلسترول مي‌باشد. افراد ديابتي يك عدد در هفته، افرادي كه كلسترول بالا و بيماري قلبي عروقي دارند، دو تا سه عدد در هفته (با نظر متخصص تغذيه) و افراد سالم، چنانچه دريافت گوشت مصرفي را محدود كنند، مي‌توانند روزي يك عدد تخم‌مرغ بخورند.

تشخيص تخم‌مرغ سالم 
 قبل از مصرف: وقتي تخم‌مرغ خام را در ظرف حاوي محلول آب و نمك قرار مي‌دهيد، اگر تازه و سالم باشد، در ته ظرف به صورت عمودي مي‌ايستد. تخم‌مرغ سالم ولي كمي كهنه در قسمت هاي مياني آب معلق مي‌ماند و تخم‌‌مرغ فاسد در سطح آب به صورت افقي قرار مي‌گيرد. يادتان باشد رنگ پوسته تخم‌مرغ و بود يا نبود نطفه هيچ تأثيري در ارزش غذايي آن ندارد و ارزش غذايي تخم‌مرغ‌هاي محلي و صنعتي يكسان است.
 حين مصرف: هنگامي كه تخم‌مرغ را در ظرفي مي‌شكنيد، اگر سفيده آن پخش شود، تخم‌مرغ كهنه و اگر سفيده حالت ژلاتينه محكم داشته باشد، تازه است.


خريد و نگهداري
  حتي‌الامكان تخم‌مرغ‌هاي سالم را خريداري كنيد و از خريد تخم‌مرغ‌هاي شكسته و يا ترك‌خورده خودداري ورزيد.
  هنگام خريد به تاريخ مصرف آن توجه كنيد.  تخم‌مرغ را در يخچال نگهداري كنيد.  تخم‌مرغ را براي نگهداري در يخچال نشوييد و فقط آلودگي‌هاي سطحي آن را پاك كنيد؛ اما قبل از مصرف، مي‌توانيد پوسته بيروني آن را بشوييد.


مصرف تخم‌مرغ 
 از مصرف تخم‌مرغ خام به دليل احتمال وجود آلودگي ميكروبي (سالمونلا) و اختلال در جذب ويتامين‌ها بپرهيزيد.  از دادن سفيده تخم‌مرغ به كودكان زير يكسال خودداري كنيد.
 هنگام مصرف تخم‌مرغ، آنها را يكي‌يكي در ظرف جداگانه شكسته و در صورت داشتن لكه و بوي نامطبوع از مصرف آن خودداري ورزيد.  تخم‌مرغ ر ا درست قبل از طبخ، از يخچال خارج كنيد.  براي آبپز كردن تخم‌مرغ، مقدار كمي نمك يا سركه به آن اضافه كنيد تا حتي اگر پوست تخم‌مرغ هم شكست، سفيده آن بيرون نريزد.  از نگهداري مايع تخم‌مرغ اضافي كه براي طبخ غذا به كار برده شده، خودداري كنيد.  در سنين رشد، زرده و سفيده تخم‌مرغ را با هم مصرف كنيد.  براي حفظ ارزش غذايي تخم‌مرغ، هنگام تهيه نيمرو، درِ ماهيتابه را ببنديد.


منبع: انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور، معاونت پژوهشي
 كميته علمي آموزش همگاني

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر