تاثير ويتامين ها بر سلامت پوست


هيچ‌کس منکر فوايد بي‌شمار مصرف ويتامين‌ها بر سلامت نيست. بيشتر متخصصان پوست معتقدند بايد براي شادابي و سلامت پوست، مو و ناخن‌ها از انواع ويتامين‌ها استفاده کنيم اما تاکيد دارند به دليل جذب اندک پوستي، بهتر است اين ويتامين‌ها از راه خوراکي در اختيار پوست قرار دهيم تا موضعي. با برخي از اين فوايد آشنا شويد...

ويتامين A: اين ويتامين براي نگهداري و ترميم بافت پوست لازم است. اگر پوست شما به سرعت خشک مي‌شود، احتمالا دچار کمبود ويتامين A شده است. اين ويتامين را مي‌توانيد روزانه از طريق مصرف غذاهايي مانند سيب‌زميني‌شيرين، هويج و سبزيجات برگ‌دار تامين کنيد. تحقيقات آکادمي‌پوست آمريکا نشان داده، استفاده از لوسيون‌هاي حاوي ويتامين A روي پوست به کنترل‌شدن آکنه و کاهش چين‌و‌چروک کمک مي‌کند. روزانه بدن ما به 5 هزار واحد ويتامين A نياز دارد.

ويتامين B: با اينکه گروه ويتامين B براي پوست و مو بسيار مفيدند اما تا زماني که به کمبود اين ويتامين دچار نشده‌ايد ضرورتي ندارد مکمل مصرف کنيد چون درواقع تاثيري در سلامت پوست و مو و زيبايي ندارد.ويتامين ب‌کمپلکس حاوي بيوتن است و در مواد غذايي مانند آرد جو، برنج، تخم‌مرغ و موز يافت مي‌شود. (بيوتن ماده شکل‌دهنده ناخن‌ها، پوست و سلول‌هاي مو است.) کمبود ويتامين ب‌کمپلکس در رژيم غذايي مي‌تواند باعث ريزش مو شود. کرم‌هاي موضعي و پمادهاي ساخته‌شده با ويتامين‌هاي گروه B، مي‌توانند سلول‌ها را آبرساني کرده و درخششي خاص به پوست بدهند.

ويتامين C: ويتامين C اصولا به عنوان يک مبارز با سرماخوردگي شناخته شده و توصيه مي‌شود در اين فصل از آن بهره بگيريد، چون هنگامي‌ که اين ويتامين استفاده مي‌شود به توليد کلاژن در همه قسمت‌هاي داراي بافت همبند کمک مي‌کند. کلاژن، پروتئيني است که در ماتريکس خارج سلولي جانوران وجود دارد. اين ماده فراوان‌ترين پروتئين بدن محسوب مي‌شود. مرکبات، سبزيجات، فلفل و گل‌کلم سرشار از اين ماده مغذي حياتي هستند. نياز ما به مصرف خوراکي اين ويتامين روزانه 500 تا 2000 ميلي‌گرم است. ويتامين C اگر به صورت موضعي استفاده شود هم باعث تقويت توليد کلاژن مي‌شود و از آسيب پوست با خورشيد جلوگيري مي‌کند. اين در صورتي است که فرآورده‌هاي مراقبت از پوست حاوي پالميتات اسکوربيک يا ال-اسکوربيک يا منيزيم اسکوربيل فسفات باشد و روي برچسب آن نوشته شده باشد.

ويتامين E: دريافت ويتامين E روزانه به مقدار 400 واحد بين‌المللي باعث کاهش چين و چروک و بهبود قوام پوست مي‌شود. اين ويتامين براي رفع خشکي پوست و ترميم آثار زخم‌ها و خراش‌ها، خوب است. براي داشتن پوستي نرم و صاف سعي کنيد مواد حاوي اين ويتامين مانند آجيل، زيتون و اسفناج -که سرشار از اين ويتامين هستند- را به رژيم غذايي‌تان اضافه کنيد. اين ويتامين نه‌تنها در داشتن پوستي نرم به شما کمک مي‌کند بلکه باعث مي‌شود موهايي محکم‌تر با درخششي خاص را از آن خود کنيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر