كدو تـنبل نيست!


نوشته  : تحریریه دنیای سلامت 
خواص كدو تنبل 
 يكي از سبزيجات مهم با كالري اندك است (هر 100 گرم، 26 كالري دارد) كه هيچ‌نوع چربي اشباع‌شده و كلسترول ندارد، اما سرشار از فيبر، آنتي‌اكسيدان‌ها، املاح و ويتامين‌هاست.
 كدو تنبل غني از ويتامين A، C و E مي‌باشد.
 منبع خوبي از تركيبات فلاونوئيد پلي‌فنوليك مثل بتاكاروتن و آلفا كاروتن، كرپتوگزانتين، لوتئين، زئاگزانتين است. (كاروتن در بدن تبديل به ويتامين A مي‌شود).
 ســرشار از ويــتامين‌هايB كمپلكس، مثل فوليت‌ها، نياسين، ويتامــين‌هاي B6، تــيامين و اسيدپانتوتنيك است.
 حاوي املاح معدني مثل مس، كلسيم، پتاسيم و فسفر مي‌باشد.
 دانه‌هاي كدو تنبل، بهترين منبع تأمين فيبر و اسيدهاي چرب اشباع‌نشده و مفيد براي قلب هستند.

كدو تنبل را به راحتي مي‌توانيد از سبزي فروشي‌ها تهيه كنيد. هنگام خريد توجه داشته باشيد كه كدو در دستان‌تان سنگين و تو پُر به نظر برسد؛ همچنين پوستي سالم داشته باشد و چروك نباشد. بعد از بريدن كدو تنبل آن را در يخچال نگهداري كنيد. در اين صورت هر بخش را مي‌توانيد تا چند روز نگه داريد. كدو تنبل را بعد از خريد خوب بشوييد، از وسط دو نيم‌كرده و تخم‌‌هاي وسط آن را خارج كنيد و هر بخش را به تكه هاي كوچك‌تر تقسيم نماييد. كدو تنبل را مي‌توان به شكل‌هاي مختلف تهيه و آماده سرو كرد؛ اما بهترين روش، بخار پز كردن آن است. در چين از برگ‌هاي كدو تنبل در سوپ‌ها و سالادها استفاده مي‌‌‌كنند. در برخي كشورها از كدو تنبل در تهية انواع كيك‌ها، پن‌كيك‌ها، شيريني‌ها و ... استفاده مي‌شود. ناگت كدو تنبل نيز در سوپ‌ها و خورشت‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.


 خواص ضدالتهابي در ورم مفاصل 
تخم‌هاي كدو تنبل، تأثير زيادي در كاهش التهاب مفاصل دارند. در واقع اثر آن را با داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي و ايندومتاسين مقايسه مي‌كنند؛ البته با يك تفاوت مهم كه اين تخم‌ها در مقايسه با ايندومتاسين هيچ نوع عوارض و مضراتي ندارند؛ يعني باعث افزايش چربي‌هاي بد خون نمي‌شوند.

 پُر ياختگي پروستات خوش‌خيم
تخم‌هاي كدو تنبل براي درمان پُرياختگي پروستات خوش‌خيم در مرحله 1 و 2 مورد استفاده قرار مي‌گيرند. در مرحله 1 تكرر ادرار ايجاد مي‌شود تا جايي كه فرد در طول شب، چندين بار از خواب بيدار شده و به دستشويي مي‌رود. در مرحله 2، عملكرد مثانه بسيار ضعيف مي‌شود و ادرار به طور كامل دفع نمي‌شود. تخم‌هاي كدو تنبل براي بهبودي بيماري مثانه تحريك‌پذير بسيار مناسب است. همچنين از ايجاد سنگ مثانه در كودكان جلوگيري مي‌كند. در بلغارستان، تركيه و اكراين، مردها از گذشته‌ها عادت به مصرف تخم كدو تنبل دارند تا از بزرگ شدن پروستات جلوگيري كنند. تخم‌هاي كدوتنبل حاوي نوعي ماده شيميايي به نام «كيوكربيتاسين» مي‌باشند كه از تبديل شدن تستوسترون به دي‌هيدروتستوسترون جلوگيري مي‌كند.
بدون دي‌هيدروتستوسترون، توليد سلول‌هاي پروستات دشوارتر و در نتيجه از بزرگ‌تر شدن پروستات جلوگيري مي‌شود. گروهي از دانشمندان از اين تخم‌ها براي كاهش اندازه پروستات استفاده مي‌كنند.


 افسردگي
تخم‌هاي كدو تنبل حاوي ال- تريپتوفان هستند و اين ماده داروي مؤثري براي درمان افسردگي است.

 سنگ كليه: 
خوردن تخم‌هاي كدو تنبل از شايع‌ترين نوع سنگ كليه به نام سنگ اگزالات كلسيم جلوگيري مي‌كند. اين تخم‌ها سطح ماده‌اي را كه باعث شكل‌گيري سنگ در ادرار مي‌شود، كاهش مي‌دهند. خوردن روزانه 10 گرم تخم كدو تنبل از تشكيل سنگ كليه پيشگيري مي‌كند.

 محافظت از استخوان‌هاي مردان 
پوكي استخوان فقط در خانم‌هاي مسن بعد از دوران يائسگي ايجاد نمي‌شود، بلكه مردان مسن نيز در معرض آن هستند و بايد از مواد حاوي روي استفاده كنند. حدود 30 درصد از شكستگي‌هاي استخواني مربوط به مردان است و از هر هشت مرد بالاي 50 سال، يك نفر به پوكي استخوان دچار مي‌شود.


ساير خواص
 همه ما به دنبال يك رژيم غذايي مناسب هستيم كه هم سرشار از فيبر بوده و هم محتويات كالري اندك داشته باشد. چنين رژيم غذايي از ايجاد يبوست و چاقي هم جلوگيري خواهد كرد. كدو تنبل اين ويژگي را دارد. همچنين سرشار از ويتامين A و C و آمينواسيد فراوان است كه از راه‌هاي مختلف به افزايش سلامت بدن كمك مي‌كنند. مثلاً آلانين به توليد پروتئين كمك مي‌كند؛ آرژنين باعث رشد ماهيچه‌ها و بهبود عضلات مي‌شود؛ اسيد آسپارتيك تأثير زيادي در از بين بردن آمونيوم دارد؛ هيستيدين نوعي محرك است؛ ايزولوسين براي رشد منظم بدن ضروري است و ليزين هم در فرآيند رشد مؤثر است و هم به شكل‌گيري هورمون‌ها و آنتي‌بادي‌ها كمك مي‌كند. كدو تنبل در فرهنگ چين، سمبل شكوفايي و رونق اقتصادي و موفقيت است. اين سبزي ميوه‌اي، نخستين بار در هند كشف شد و در حال حاضر در تمام دنيا طرفداران بسياري دارد. از كدو تنبل هم در كنار ساير سبزيجات استفاده مي‌شود و هم به تنهايي به صورت پخته‌شده مورد استفاده قرار مي‌گيرد.


منبع: دنياي سلامت  ش 73

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر