10 ماده غذايي مفيد براي كاهش فشار خون


نوشته : تحریریه دنیای سلامت 
فشار خون بالا يك وضعيت پزشكي است كه مي‌تواند در اثر استرس بيش از حد، چاقي، مصرف بالاي نمك، ديابت و غيره ايجاد شود. احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي، مانند سكته قلبي، نارسايي قلبي و اختلالات كليه با داشتن فشار خون بالا افزايش مي‌يابد. در فهرست زير به ده ماده غذايي كه در پايين آمدن فشار خون موثرند، اشاره شده است:
اين سبزي حاوي ويتامين‌، منيزيم، فولات، آهن و ويتامين C مي‌باشد و بسيار براي بدن مفيد است. حتي اگر آن را دوست نداريد. مواد مغذي اين سبزي را در رژيم غذايي روزانه خود بگنجانيد.

 سرشار از پتاسيم و شايد مهم‌ترين ماده مغذي براي كاهش فشار خون بالاست. مصرف يك عدد موز در روز شما را از فشار خون بالا دور نگه مي‌دارد.

اين ميوه سرشار از پتاسيم و ويتامين C بوده و به كاهش فشار خون كمك مي‌كند. كيوي همچنين آنتي‌اكسيداني به نام لوتئين دارد كه سيستم حفاظتي بدن را تقويت مي‌كند.

سير معجزه مي‌كند؛ زيرا داراي خواص متعددي است كه از لخته و ضخيم شدن رگ‌هاي خوني جلوگيري كرده و همچنين به آساني با عوارض ناشي از فشار خون بالا مبارزه مي‌كند.

كرفس حاوي موادي است كه به آن ساليدس (Pthalides) مي‌گويند و موجب آرام و گشاد شدن ماهيچه‌هاي اطراف رگ‌ها مي‌شود. با گشاد شدن رگ‌ها خون با فشار كمتري حركت مي‌كند و فشار خون پايين مي‌آيد. علاوه بر آن، كرفس بسيار آرام‌بخش است و اگر مستعد ابتلا به استرس هستيد، مصرف آن توصيه مي‌گردد.


رژيم غذايي روزانه شما بايد شامل انواع لوبيا (قرمز، لوبيا چيتي، لوبيا چشم بلبلي و ...) باشد. انواع لوبياها سرشار از منيزيم و پتاسيم هستند كه فشار خون بالا را كاهش مي‌دهند.

حاوي تركيبات پتاسيم و همچنين كروم است كه با بيماري‌هاي قلبي و عروقي مقابله مي‌كنند. كلم بروكلي كنترل كننده قند خون و ميزان انسولين نيز مي‌باشد.

به راحتي در دسترس است و حاوي مقدار زيادي كلسيم و ويتامين D مي‌باشد كه اين‌دو ماده مغذي براي پايين آوردن فشار خون مناسبند.

گوجه‌فرنگي حاوي مقادير فراواني ليكوپن است. اين آنتي‌اكسيدان به‌طور قابل توجهي فشار خون را كاهش مي‌دهد. همچنين غني از كلسيم، پتاسيم، ويتامين‌هاي C,A و E و تمام مواد مغذي مورد نياز براي جلوگيري از فشار خون مي‌باشد.

غير از غذاهاي ذكرشده، تخم آفتابگردان، روغن زيتون، آوكادو، شكلات تيره و آب‌ميوه‌هاي طبيعي مختلف در پايين آوردن فشار خون مؤثر هستند. بهتر است مصرف سبزيحات و ميوه‌هاي غني از پتاسيم و كلسيم را افزايش و مصرف غذاهاي سرخ شده و نمك (حاوي سديم) را كاهش دهيد.


منبع: دنیای سلامت  ش76

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر