تغذیه و رابطه گروه‌هاي خوني با بيماري‌ها


نوشته  : دكتر الهام اميرآذر 
آنچه در زير مي‌خوانيد نتايج بررسي‌هاي متخصصين و انديشمندان در زمينه طب سنتي مي‌باشد و لزوماً نمي‌توان به آنها استناد و با آنها طبابت كرد.  همه ما مي‌دانيم كه چند نوع گروه خوني در ميان انسان‌ها وجود دارد، ولي آيا تا به حال فكر كرده‌ايد كه چه غذاهايي براي هر گروه خوني مناسب‌تر است؟ و هر گروه خوني با چه طبع‌هايي از نظر طب سنتي در ارتباط است؟ هر گروه خوني بيشتر مستعد ابتلا به چه بيماري‌هايي است؟ بيشترين گروه خوني موجود در دنيا O و كمترين گروه خوني AB است. بعضي نويسندگان معتقدند كه ابتدا تنها گروه خوني O در ميان انسان‌ها وجود داشته است و به مرور زمان گروه‌هاي خوني ديگر (به تناسب ازدياد جمعيت و پيدايش شهرنشيني و تغييرات هوا و ...) مثل A، B و نهايتاً AB اضافه گرديده‌اند.

طبع‌ها و گروه‌هاي خوني 
از نظر طبايع به نظر مي‌رسد كه گروه خوني AB,O در گروه خوني گرم و دو گروه خوني B و A سرد هستند (البته اين مطالب در حد فرضيه هستند توسط بعضي پژوهشگران بيان شده‌اند؛ لذا نمي‌توان به آنها استناد كرد). در يك بررسي اجمالي، گروه خوني O معادل طبع دم در طب سنتي، B طب بلغم، A معادل طبع سودا و AB معادل طبع صفرا بيان شده‌اند. در بررسي ديگري از نظر غلظت خون AB,A نسبت به B,O از غلظت بالاتري برخوردار بوده‌اند.


 بيماري‌ها و گروه‌هاي خوني
 گروه‌هاي خوني O و B بعد از اعمال جراحي، دندانپزشكي بيشتر مستعد خونريزي هستند و آسپرين نيز در اين افراد بايد با احتياط مصرف شود. (همين‌طور پريودهاي حجيم در اين افراد بيشتر ديده مي‌شود)  بيشتر امراض قلبي، عروقي و واريس در گروه‌هاي A و AB ديده مي‌شود.  قند، چربي و اوره نيز در گروه‌‌هاي A و  AB بيشتر از ساير گروه‌ها ايجاد مي‌شود.  بيشترين احتمال عفونت ابتلا در گروه خوني O سپس AB،A،B است. ولي چون سيستم ايمني گروه اول خوب است، اين افراد زودتر از عفونت بهبود مي‌يابند و دو گروه آخر ديرتر دچار عفونت و ديرتر هم درمان مي‌شوند.  گاستريت يا ورم معده در گروه‌هاي AB,A بيشتر ديده مي‌شود.   ورم روده‌ها، در گروه‌هاي خوني مختلف ديده مي‌شود. در گروه خوني O عامل تشديد آن لبنيات و در گروه خوني B نان گندم، بلال، مرغ و جوجه است. در گروه خوني AB,A نيز مصرف لبنيات آن را تشديد مي‌كند.  يبوست: بيشترين گروه خوني مبتلا به يبوست AB و كمترين آن O است و اين بيماري كه امروزه بسيار نيز شايع مي‌باشد و اغلب ما شايد به آن به شكل بيماري نيز نگاه نمي‌كنيم بسيار جدي مي‌باشد و در صورت مزمن شدن مي‌تواند زمينه‌ساز بسياري از اختلالات (در اثر تجمع سموم در بدن) گوارشي، واريس ... و حتي سرطان باشد. لازم به ذكر است كه يبوست به رفع ناكامل مدفوع و يا دفعات كم گفته مي‌شود و ممكن است فردي در روز دو بار هم اجابت مزاج داشته باشد ولي احساس دفع كامل نكند.


ساير بيماري‌ها
 هليكوباكتريپلوري را شما مي‌شناسيد باكتري كه تقريباً در معده قريب به اتفاق مردم در كشور ما وجود دارد و اين آمار بسيار نگران كننده است به هر حال اين باكتري بيشتر در گروه خوني O و سپس B ديده مي‌شود.  گلو درد چركي، در گروه‌هاي B,O بيشتر ديده مي‌شود، ولي همان‌طوري كه گفته شد، اين گروه‌ها زودتر بهبود مي‌يابند.  التهاب مفاصل در گروه خوني O بيشترين آمار و بعد گروه خوني A دارد.  تزريق واكسن‌ها در گروه خوني O ممكن است تب و درد ايجاد كند. در گروه خوني B ممكن است حالتي مثل بيماري صرع و يا تشنج در هر دو گروه‌هاي AB,A معمولاً عوارض جانبي خاصي ندارد.


مزاج گروه‌هاي خوني
گروه خوني O با طبع دم مطابقت دارد. صبور، شجاع و مثبت نگرند، تمايل به گوشتخواري دارند. ورزش‌هاي نيمه سنگين انجام دهند نان و لبنيات كمتر استفاده كنند. گروه خوني A  با طبع سودا در ارتباطند: منظم، حساس و زيرك هستند. با رژيم غذايي گياهي به شكوفايي مي‌رسند. برنامه ورزش آنها ورزش‌هاي آرام بخش (يوگا، شنا) مي‌باشد. گروه خوني B  با طبع بلغم در ارتباطند: انعطاف‌پذير، سازش كار و حساسيت كمي دارند. رژيم غذايي متنوع شامل گوشت، سبزيجات، لبنيات و غذاهاي دريايي براي آنها مناسب است. تمرينات نرمشي و آرام بخش مفيد است. گروه خوني AB با صفرا مطابقت دارد. شناخت آنها كمي دشوار است چون خصوصيات اخلاقي تلفيقي از تمام گروه را دارند. خوردن گوشت سفيد به همراه سبزي‌‌ها بهتر از گوشت قرمز است. خوردن نان ضرري ندارد به جز اينكه چاق كننده است. تمرينات آرام‌بخش و حركات نرمشي برايشان مفيد است. در شماره بعد نشريه به تغذيه گروه‌ خونيO خواهيم پرداخت.

تغذيه و گروه‌هاي خوني
مي‌دانيم كه امروزه مصرف گوشت قرمز منع مي‌شود. مرتباً از وسايل ارتباط جمعي مي‌شنويم مي‌خوانيم و مي‌بينيم كه گوشت كمتر بخوريد به جاي آن از سبزي‌ها استفاده كنيد! يكي از مراجعين من اظهار مي‌كرد كه هر وقت رژيم و سبزي‌ها را در منزل اجرا مي‌كند، بسيار سرحال و شاداب مي‌شود، در حالي كه همسرش نه تنها حالت بيمارگونه و خميده پيدا مي‌كند، بلكه اصلاً اين رژيم را نمي‌پسندد. اين خانم در ابتدا تصور مي‌كرد كه همسرش به رژيم جديد عادت ندارد؛ بنابراين به اين برنامه غذايي ايراد مي‌ورزد و با تعجب شاهد بيماري جدي همسرش شد! چرا؟! بايد گفت كه خصوصيات روحي، اخلاقي و تغذيه‌اي و حتي جسماني افراد يكسان نيست؛ مثلاً با خوردن يك غذاي پروتئيني بدن افراد مختلف واكنش‌هاي متعددي نشان مي‌دهد. به گروه خوني O لفظ شكارچي، گروه خوني A لفظ كشاورز گروه خوني B لفظ مهاجر يا چادر نشين و به AB لفظ معمار را لقب مي‌دهند (اين الفاظ توسط دانشمندان اروپايي انتخاب شده است و در زير توضيح داده مي‌شود).  اگر شما از مشخصات ويژه گروه خوني خودتان پيروي كرده و از آن به عنوان يك راهنما استفاده كنيد سالم‌تر مانده و طبعاً به وزن ايده‌آل خود خواهيد رسيد و به مرور چالاكي و نشاط خود را باز خواهيد يافت. اهميت گروه‌هاي خوني را در داستان تكامل انسان‌ها مي‌توان يافت. گروه خوني O قديمي‌ترين آنهاست بعد از آن گروه خوني A هنگامي شكل گرفت كه اجتماعات تشكيل يافت (مثل دوران كشاورزي) و گروه B حاصل مهاجرت انسان‌ها به مناطق شمالي و سردسير و سخت‌تر از نظر زندگي بوده است و پيدايش گروه AB كمترين تمايل را به گوشت دارد. در مثال قبل احتمالاً آقا از گروه O و خانم از گروه AB برخوردار بوده‌اند كه به اين علت رژيم گياهخواري در مرد تحمل نشده است. در شماره آينده به تعجيل در مورد گروه‌هاي خوني، خصوصيات رفتاري، خوراكي‌هاي مفيد، بي‌اثر و مضر بحث خواهد شد. و براي هر گروه برنامه‌هاي غذايي، ويتامين‌ها و مكمل‌ها‌ي رژيمي و برنامه‌هاي ورزشي گفته خواهد شد.


منبع: دنیای سلامت  ش 76

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر