خواص ادويه‌ها


نوشته : تحریریه دنیای سلامت 
قسمتي از گياه معطر كه مي‌تواند شامل ميوه‌، دانه يا ريشه هر گياه باشد  ادويه ناميده مي‌شود.امروزه ادويه‌هاي نقاط مختلف جهان در تمامي سوپرماركت‌ها و فروشگاه‌هاي مواد غذايي يافت مي‌شود. . و به صورت خرد يا پودر شده براي عطر و طعم خوراك‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. ادويه‌ها و گياهان معطر علاوه بر اينكه مقداري از ويتامين‌ها و املاح مورد نياز بدن را تأمين مي‌كنند، حاوي آنتي‌اكسيدان‌هايي هستند كه عوامل تخريب‌كننده سلول‌ها (راديكال‌هاي آزاد) را خنثي و موجب افزايش سطح سلامتي بدن مي‌گردد. به همين منظور در هر شماره نشريه دنياي سلامت به معرفي ادويه‌هاي مختلف و موجود در بازار ايران خواهيم پرداخت. چنانچه پيشنهادي در اين مورد داريد مي‌توانيد برايمان از طريق پيامك ارسال، تا در شماره‌هاي آينده به آن بپردازيم.

نعناع
نعناع از برگ‌هاي خشك‌شده گياه نعناع تهيه مي‌شود. به دليل عطر و طعم نعناع از آن در قنادي‌ها و تهيه شامپو و صابون استفاده مي‌شود. نعناع احساس خنكي را براي پوست به ارمغان مي‌آورد و در بسياري از صنايع غذايي و دارويي و گياهي از پودر نعناع استفاده مي‌شود. در دوران باستان با برگ و پودر نعناع ناراحتي‌هاي معده را درمان مي‌كردند و از همان زمان افراد بسياري در پي يافتن خواص دارويي آن هستند. پودر نعناع بسيار معطر و ضدنفخ است و اثر خنك‌كنندگي دارد و مي‌توان از آن به عنوان يك عامل ضدعفوني‌كننده استفاده كرد. همچنين ضدانگل، ضددرد و غني از ويتامين A، C، فيبر، مواد معدني، آهن، كلسيم و منيزيم است و اسهال، قولنج، نفخ شكم، سوءهاضمه و سوزش سردل را بهبود مي‌بخشد. عملكرد روده را بهبود و سندرم روده را درمان مي‌كند و از هجوم نوعي كرم روده و اسپاسم كولون جلوگيري مي‌كند. جريان صفرا را بهبود بخشيده و ناراحتي‌هاي ناشي از تهوع، سردرد و ميگرن و سرماخوردگي، آنفلوانزا و مشكلات سيستم‌هاي تنفسي را كاهش مي‌دهد و عفونت‌هاي قارچي همچون عفونت پاي ورزشكاران را درمان مي‌كند. فيتوكميكال‌هاي موجود در آن، خطر ابتلا به سرطان را كاهش مي‌دهد و سلول‌هاي سرطاني را از بين مي‌برد.



 تخم گشنيز
تقريبا كسي نيست كه پودر تخم گشنيز را نشناسد. پودر تخم گشنيز مثل نمك و فلفل مشهور است. پودر تخم گشنيز، گياه سالانه‌اي است كه در بسياري از نقاط جهان شناخته شده است. اين ادويه در بسياري از غذاهاي مختلف خاورميانه، آسياي مركزي، مديترانه، مكزيكي، هندي، چيني، آفريقايي و البته غذاهاي اسكانديناوي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. با آن ‌طعم و عطر بسياري از غذاها، افزايش مي‌‌يابد. پودر تخم گشنيز سرشار از مواد مغذي و غني از فيبر محلول و نامحلول، سديم، ويتامين، كلسيم، فسفر، آهن، كاروتن، ويتامين C و پتاسيم، اسيدهاي چرب، ريبوفلاوين و نياسين مي‌باشد. اين پودر، محرك مقوي، ضدنفخ، ضدسرطان، ضدتشنج، ضدورم و آماس مفاصل است. از آنجايي كه اين ادويه حاوي اسيدلينولئيك و تركيبات فنلي و فلاونوئيدها است، خواص معجزه‌آسا و بي‌شماري دارد و از امراض معده همچون نفخ، اسهال و تهوع جلوگيري مي‌كند. ضدديابت است و قندخون را كاهش مي‌دهد، عامل ضدالتهابي است، ترشحات معده را بهبود مي‌بخشد، اشتها را افزايش، كلسترول بد را كاهش و كلسترول خوب را افزايش مي‌دهد و از قلب محافظت مي‌كند. در ضمن دفع سموم بدن را سرعت بخشيده و عفونت‌هاي ادراري را بهبود مي‌بخشد، و ادرارآور، ضدباكتري و ضدقارچ است. زخم‌ها را ضدعفوني، و قاعدگي را تنظيم و از چشم در برابر بيماري‌هاي مسري مانند ورم ملتحمه محافظت مي‌كند. آشپزخانه بدون وجود پودر تخم گشنيز ناقص است. با اين حال اگر زماني پودر تخم گشنيز در اختيار نداشتيد، مي‌توانيد از گشنيز تازه نيز استفاده كنيد.


هل
هل بومي جنوب شرق آسيا است كه به عنوان ادويه استفاده شده و در اشكال پودر و روغن نيز يافت مي‌شود و خاصيت غذايي فراواني دارد. بسيار معطر است و در تهيه بسياري از غذاها و نان‌ها و شيريني‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. هل انواع مختلفي دارد، از جمله هل سياه، هل سفيد و هل سبز. معده را تقويت و نفخ شكم را درمان كرده و سرفه و سرما خوردگي و تب را نيز برطرف مي‌كند. اگر دچار حالت تهوع هستيد، به شما توصيه مي‌كنيم از دم كرده هل استفاده كنيد. هل مقوي قلب و اعصاب است و براي درمان بيماري‌هاي روده و ريه نيز استفاده مي‌شود و سردرد را كاهش مي‌دهد و حملات صرع را نيز درمان مي‌كند. هل خاصيت ضدعفوني‌كننده دارد و تقويت‌كننده ميل جنسي است و مي‌توان از آن به عنوان يك ملين استفاده كرد. از هل براي رفع بوي بد دهان نيز مي‌توان استفاده كرد. چاي هل، يكي از چاي‌هاي محبوب است. انزال زودرس و اختلال در نعوظ را نيز درمان مي‌كند. گروهي معتقدند كه هل، افسردگي را درمان مي‌كند.


 گلپر
گياهي است چند ساله و معطر از تيره چتريان كه به شكل ادويه در صنعت غذا و دارو از آن استفاده مي‌شود. اين گياه مقوي معده و ميكروب‌كش است و سموم بدن را دفع مي‌كند. همچنين نشاط‌آور و در هضم غذا بسيار مؤثر است و باد و نفخ شكم را برطرف مي‌كند. حافظه را زياد مي‌كند. شير مادر را افزايش مي‌دهد و براي كمردرد نيز مفيد است. بهتر است خانم‌هاي باردار از مصرف زياد آن خودداري كنند؛ زيرا ممكن است موجب سقط جنين شود.


منبع: دنیای سلامت  ش 75

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر