گياهان دارويي موثر


نوشته : دكتر محمدحسين صالحي سورمقي 
آقاي دكتر صالحي سورمقي برخي گياهان، ميوه‌ها و سبزيجات مفيد براي پيشگيري، درمان و بهبود  سريع‌تر آنفلوانزا و سرماخوردگي را به شما معرفي مي‌نمايند و طريقه مصرف آنها را آموزش مي‌دهند.

مركبات
استفاده از مركبات در تمام فصول و به‌خصوص در فصل زمستان يكي از توصيه‌هاي مفيد است. مركبات با داشتن ويتامين C قابل ملاحظه و تركيباتي به نام فلاوونوئيدها مي‌توانند مقاومت و ايمني بدن را در مقابله با ميكروب و ويروس‌ها افزايش دهند و در جلوگيري از سرماخوردگي و تسريع درمان آن نقش مهمي داشته باشند. همچنين مصرف آبليمو يا مخلوط عسل و آبليمو در درمان سرماخوردگي، به ويژه براي بهبود سرفه و جلوگيري از خشونت صدا مفيد است.


خواص شلغم
متاسفانه مردم از ارزش واقعي شلغم و خواص آن اطلاع كافي ندارند. در اينجا به شيوع سرماخوردگي به‌طور خلاصه در مورد اين گياه صحبت مي‌كنيم. شلغم گياهي است دو ساله با ريشه متورم كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد. شلغم داراي واريته‌هاي گوناگون و به رنگ‌هاي سفيد، سفيد با لكه‌هاي گلي يا بنفش، سبز، زرد و يا گلي مايل به قرمز است. اين گياه بومي غرب آسياست و قرن‌هاست به‌عنوان خوراك دام و انسان مصرف مي‌شود و قبل از پيدايش سيب‌زميني يكي از محصولات عمده خوراكي مردم اروپا بوده است. در طب سنتي آسيا عقيده بر اين بود كه خوردن شلغم باعث افزايش انرژي و سلامت خون مي‌شود. از ديگر خواص شلغم مي‌توان به رفع مشكلات دستگاه ادراري، كاهش اسيد اوريك و تا حدي درمان نقرس، دفع سنگ كليه، مشكلات تنفسي، مانند احتقان بيني، برونشيت، سرفه، زكام و سل اشاره كرد. از عصاره (آب) شلغم به صورت خوراكي مي‌توان استفاده نمود.

در پژوهش‌هاي جديد، تركيبات مهم شلغم شناسايي شده كه عبارتند از: قندها، بتاكاروتن، پتاسيم، كلسيم، سديم، فسفر، آهن، ويتامين B1، ويتامين B2، ويتامين B3، ويتامين  C و تركيباتي به نام گلوكوزينولات‌ها كه داراي خاصيت ضد سرطاني هستند. يكي از مهم‌ترين تركيبات موجود در شلغم مواد گوگرددار است كه در اين خانواده به وفور يافت مي‌شوند. اين تركيبات داراي خواص ضد ميكروبي و ويروس قوي بوده و به‌خصوص در رفع عفونت‌هاي دستگاه تنفس مؤثرند. همچنين تركيباتي بخار شونده هستند، حتي در محيط‌هاي سربسته و مسكوني مي‌توانند اثرات ضد ميكروب و ويروس خود را تا حدي اعمال كنند. بنابراين بخارات حاصله از پختن شلغم نيز مفيد است. پژوهش‌هاي جديد نشان مي‌دهد خواصي را كه مردم قديم و در طب سنتي درباره شلغم ادعا مي‌كردند، در اكثر موارد صحيح است. ابن سينا دانشمند نامي ايران در كتاب قانون راجع‌به شلغم گفته است: شلغم يا شلجم بياباني و كاشتني دارد. شلغم كاشتني از بياباني كم غذاتر است. طبيعت هر دو نوع مرطوب و گرم است. شلجم پخته با گوشت چرب، سينه و گلو را نرم مي‌كند. شلغم در معده زياد ماندگار است. گويند خوردن شلغم خام و پخته به نفع چشم است. آبش ادرار آور است. شلغم قواي جنسي را زياد مي‌كند و تخم آن نيز همين خاصيت را دارد. شلغم خوب داراي مشخصات زير است:  بايد سفت و تو پر باشد؛ در غير اين صورت كهنه بوده و نفخ آن زيادتر است.  پوست شلغم بايد براق، شفاف و صاف باشد.  شلغم بايد سنگين و درون آن روشن و شفاف باشد.  شلغم‌هاي كوچك، شيرين‌تر و شلغم‌هاي بزرگ موثرترند!

دم نوش
دم كرده گل ختمي يا گل پنيرك و يا مخلوط آنها را مي‌توان به‌عنوان خلط‌آور، ضد سرفه و جلوگيري از خشونت صدا و نرم كردن گلو مصرف نمود. طريقه مصرف آنها به اين صورت است كه حدود 10 گرم از هر كدام را جداگانه و يا مخلوط آنها را با يك ليوان آب جوش دم مي‌كنند. (15 - 20 دقيقه روي كتري يا بخار) سپس با صافي و يا پارچه متقال صاف نموده و تفاله را تا جايي كه موسيلاژ دارد، مي‌فشارند. باقيمانده تفاله دور ريخته و محلول غليظ موسيلاژي به‌صورت خوراكي مصرف مي‌شود. براي تاثير بهتر و قوي مي‌توان به آن يك قاشق عسل نيز اضافه كرد. و اما يكي از گياهان مهم ديگر كه از قديم و به‌خصوص در ايران در جلوگيري از سرماخوردگي، آنفلوآنزا و مشكلات تنفسي (از جمله برونشيت و زكام) مورد استفاده بوده و در حال حاضر مصرف بالايي دارد، شلغم مي‌باشد.

منبع: دنیای سلامت  ش 76

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر