معجره ويـتامين C


نوشته : تحریریه دنیای سلامت 
ويتامين C يكي از سالم‌ترين و مؤثرترين مواد مغذي است و برعكس تفكر عموم فقط براي درمان سرماخوردگي نبايد از آن استفاده كرد. مزاياي بيشتر ويتامين C شامل محافظت از بدن شما در برابر نارسايي‌هاي سيستم دفاعي بدن، بيماري‌ قلبي- عروقي، مشكلات و بيماري دوران جيني، بيماري‌هاي چشم و چين و چروك‌هاي پوست است. ويتامين C مورد توجه بسياري پزشكان و دانشمندان است چرا كه اين ويتامين خواص خوب بي‌شماري دارد. هر چه از اين ويتامين در خون‌تان بيشتر وجود داشته باشد، از سلامت بيشتري برخوردار خواهيد بود. دانشمندان هر چه بيشتر در مورد ويتامين C تحقيق مي‌كنند، بيشتر در مورد تأثير آن در سلامت و جلوگيري از بيماري قلبي- عروقي، سرطان، سكته و بيماري‌هاي چشم و تقويت سيستم دفاعي مطمئن مي‌شوند.

نقش ويتامين C در بدن
ويتامين C را به نام اسيد اسكوربيك نيز مي‌شناسند. اسيد اسكوربيك براي رشد و ترميم بافت‌هاي بدن ضروري است. در اكثر عمليات‌هاي بدن مثل شكل‌گيري كلاژن، جذب آهن، سيستم دفاعي، بهبود زخم‌ها و حفظ و نگهداري غضروف، استخوان‌ها و دندان‌ها، ويتامين C نقش عمده اي دارد. ويتامين C يكي از آنتي‌اكسيدان‌هاي مهم است كه قابليت مقابله با راديكال‌هاي آزاد را دارد. راديكال‌هاي آزاد باعث بروز برخي بيماري‌ها مثل سرطان، بيماري‌هاي قلبي و آرتروز مي‌شوند. هيچ‌گاه نگران آن نباشيد كه ميزان ويتامين C جذب شده بيش از حد معين باشد زيرا ويتامين C اضافه در بدن ذخيره نمي‌شود اما با وجود اين بهتر است هر روز بيش از دو هزار ميلي‌گرم ويتامين C دريافت نكنيد تا به اسهال و ناراحتي‌هاي معده دچار نشويد. ويتامين به هر دو شكل مصرف غذايي و استفاده از قرص‌هاي ويتامين C جذب بدن مي‌شود و باعث افزايش جذب آهن مي‌شود مخصوصاً اگر هر دو با هم مصرف شوند.

كمبود ويتامين C وضعيتي است كه به ندرت ديده مي‌شود و فقط بزرگسالاني كه به سوءتغذيه دچار هستند اين وضعيت را دارند و كمبود آن باعث خستگي، ضعف، كوفتگي، خونريزي و فساد و خرابي دندان‌ها مي‌شود.

مزاياي مصرف ويتامين C
بر طبق تحقيقات اخير، ويتامين C در اين موارد براي شما سودمند است: 1- استرس: ويتامين C در تقويت سيستم دفاعي بدن تأثير مي‌گذارد. ضعيف بودن سيستم دفاعي منجر به افزايش ميزان استرس و نگراني در افراد مي‌شود. در جوامع كنوني افراد زيادي به ضعف سيستم دفاعي دچار هستند. به اين ترتيب ويتامين C از مهم‌ترين مواد مغذي براي مقابله با استرس است. 2- سرماخوردگي: وقتي كه سخن از سرماخوردگي‌هاي معمولي به ميان مي‌آيد، هيچ‌كدام از ما ويتامين C را داروي درمان آن نمي‌دانيم. دريافت ويتامين C كافي از سرماخوردگي هاي شديد و جدي جلوگيري مي‌كند. افرادي كه به اندازه كافي ويتامين C جذب مي‌كنند، كمتر دچار سرماخوردگي و سينه پهلو مي‌شوند و در طول دوره بيماري اگر ويتامين C بيشتري دريافت كنيد هم سريع‌تر درمان مي‌شويد و هم به دردسرهاي ديگر مثل عفونت‌هاي ريوي دچار نمي‌شويد. 3- سكته: تحقيقات بسياري تا به حال در اين زمينه به انجام رسيده است و بالاخره دانشمندان به اين نتيجه رسيده‌اند كه افرادي كه غلظت ويتامين C موجود در خونشان بالاست، 42 درصد كمتر از ديگران در معرض خطر سكته هستند. علت اين مسئله هنوز مشخص نيست اما چيزي كه مشخص است اين است كه مصرف ميوه‌ها و سبزيجات زياد به طور روزانه باعث افزايش غلظت ويتامين C در خون مي‌شود و نه تنها در خونشان ويتامين C بيشتري دارند، بلكه ساير مواد مغذي مورد نيازشان را نيز بيشتر دارند مثل فيبر، ويتامين‌ها و املاح ديگر. 4- پيري پوست: ويتامين C روي سلول‌ها اثر مي‌گذارد، هم سلول‌هاي داخل بدن و سلول‌هاي خارج بدن، طبق تحقيقات به عمل آمده ارتباط مستقيمي بين ميزان دريافت مواد مغذي و پيري پوست وجود دارد. اين مسأله روي 4025 خانم 74- 40 ساله آزمايش و بررسي شده است. افزايش دريافت ويتامين C با احتمال كاهش بروز چين و چروك‌هاي پوست و پيري همراه است. افرادي كه اين ويتامين را به اندازه كافي جذب مي‌كنند كمتر دچار چروكيدگي، خشكي و زبري پوست مي‌شوند و پوست نرم‌تر و لطيف‌تري دارند.
ساير تحقيقات به عمل آمده نشان مي‌دهند كه ويتامين C:  باعث كاهش لكه‌هاي روي پوست مي‌شود.   التهابات پوستي را كاهش مي‌دهد   خطر ابتلا به سرطان و ساير بيماري‌هاي قلبي- عروقي را كاهش مي‌دهد.


چقدر ويتامين C مصرف كنيم؟ اكثر مطالعات و تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام شده است، نشان مي‌دهند كه روزانه 500 ميلي‌گرم ويتامين C، مقدار كافي براي هر فرد است. بنابراين علاوه بر مصرف ميوه‌جات و سبزيجات، بهتر است كه از مكمل‌هاي ويتامين C نيز استفاده كنيد تا اين مقدار از نياز روزانه خود را برطرف كنيد. حدود 20-10 درصد از بزرگسالان اين ميزان از ويتامين C را به طور روزانه دريافت مي‌كنند. به هنگام مصرف مكمل‌هاي ويتامين C، انواع غيراسيدي آنها را انتخاب كنيد تا ايجاد مشكلات و ناراحتي‌هاي معده نكند. قبل از آنكه سراغ مكمل‌هاي ويتامين C برويد، بهتر است كه تلاش كنيد نياز خود را از طريق ميوه‌ها و سبزيجات تأمين نماييد. اگر بتوانيد هر روز چند وعده ويتامين C دريافت كنيد علاوه بر ويتامين C موجود در آنها از ساير خواص‌شان مثل املاح نيز بهره‌مند شويد. 

 طالبي، 100 گرم 26 ميلي‌گرم ويتامين C دارد.
 آب پرتقال تازه 100 ميلي‌ليتر 48ميلي‌گرم ويتامين C دارد.
 براكلي پخته شده،100 گرم 33 ميلي‌گرم ويتامين C دارد.
 كلم قرمز،100 گرم 55 ميلي‌گرم ويتامين C دارد.
 فلفل سبز،100 گرم 27 ميلي‌گرم ويتامين C دارد.
 كيوي، 100 گرم59 ميلي‌گرم ويتامين C دارد.
 آب گوجه،100 ميلي‌ليتر 8 ميلي‌گرم ويتامين C دارد.
 

 چگونه ويتامين C بيشتري جذب كنيم؟
اكثر بزرگسالان به اندازه كافي ويتامين C دريافت نمي‌كنند. غذاهايي كه سرشار از ويتامين C هستند شامل مركبات، فلفل سبز، توت‌فرنگي، گوجه، براكلي، سيب‌زميني شيرين و سيب‌زميني سفيد است. علاوه بر اين ويتامين C را بيشتر در هندوانه، انبه، پاپايا، فلفل قرمز، كلم، تمشك، آناناس و سبزيجات برگ‌دار نيز جستجو كنيد. از آنجايي كه اكثر مردم به اندازه كافي ويتامين C را از برنامه غذايي‌شان جذب نمي‌كنند، توصيه مي‌شود كه از مكمل‌ها و مولتي‌ويتامين‌ها به طور روزانه استفاده كنند. اين مولتي‌ويتامين‌ها به آنها كمك مي‌كند تا با بيماري‌هاي سرماخوردگي و آنفلوانزا راحت‌تر مقابله كنند. از ميوه‌هاي سرشار از ويتامين C استفاده كنيد و سبزيجات را با مقدار بسيار كمي آب پخته و ميل كنيد. تا خواص آنها به آب منتقل نشود و بيشتر در سبزي حفظ شود.

منبع: دنیای سلامت  ش 76

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر