ده اشتباه رايج در باره غذاها


نوشته  : تحریریه دنیای سلامت
هميشه در مورد تغذيه سالم اشتباهات و سوء تفاهم‌هاي زيادي وجود داشته و دارد؛ به‌طوري كه گاه دانستن اينكه تغذيه سالم چيست، كار دشواري مي‌شود. برخي از اين سوء تفاهم‌ها به قرار زير است:
بسياري از افراد فكر مي‌كنند غذاهاي سالم يعني غذاهاي بسيار كم چرب؛ اما اين تصور اشتباه است. اولاً، بسياري از غذاهاي كم چرب، غذاهاي سالمي نيستند. مثلاً اگر ماست كم‌چرب، اسنك‌ها و غذاهاي آماده پر از نمك، قند و برخي افزودني‌هاي ديگر باشند، با وجود كم چرب بودن، بسيار مضر خواهند بود. در ضمن تمام چربي‌ها مثل هم نيستند و برخي از آنها واقعاً براي بدن ما مفيدند؛ مثلاً چربي‌هاي تك اشباعي موجود در آوكادو، روغن زيتون و آجيل‌ها براي كاهش وزن، سلامت قلب و كاهش كلسترول بدن هستند. هنگام مقايسه غذاها با يكديگر، بهتر است اول به نوع چربي موجود در آنها و اينكه چقدر ارزش غذايي دارند، فكر كنيد و بعد به مقدار چربي موجود در آنها.

 هر چه طبيعي‌تر، سالم‌تر
اينكه هر چه غذا طبيعي‌تر باشد، سالم‌تر است، درست نيست. همين غذاهاي طبيعي نيز نبايد از قند، نمك و چربي‌هاي اشباع شده انباشته باشند. خوردن غذاهاي طبيعي در حد امكان توصيه مي‌شود؛ اما هنگام استفاده از آنها نيز مواد تشكيل دهنده‌شان را چك كنيد تا مطمئن شويد به همان اندازه كه به نظر مي‌رسند، سالم‌اند يا خير.



سيب‌زميني‌ها بهترين انتخاب
با تأكيدي كه اين روزها بر خوردن بيشتر ميوه‌ها و سبزيجات مي‌شود، بيشتر مردم فكر مي‌كنند يكي از بهترين انتخاب‌ها در اين زمينه سيب‌زميني است؛ در حالي‌كه چيپس‌ها از همين سيب‌زميني تهيه مي‌شوند و به هيچ وجه مصرف آنها توصيه نمي‌گردد. بله حقيقت اين است كه سيب‌زميني بهترين انتخاب نيست. با آنكه سرشار از فيبر، ويتامين‌هاي B و پتاسيم مي‌باشد، آن را جزء غذاهاي پرنشاسته مي‌دانند، نه ميوه‌هاي بسيار سالم. براي آنكه به رژيم غذايي خود سبزيجات بيشتري بيفزاييد، بهتر است به جاي سيب‌زميني پخته معمولي از سيب‌زميني شيرين استفاده كنيد.

ميوه‌هاي تازه
خوشبختانه روش‌هاي ديگري نيز براي مصرف ميوه‌ها و بهره‌مندي از خواص آنها وجود دارد. در حالي‌كه مصرف ميوه‌هاي تازه به شدت توصيه مي‌شود (چرا كه هم باعث احساس سيري و هم تامين سلامت بيشتر مي‌شوند)، مي‌توانيد از آنها به صورت‌هاي ديگر نيز استفاده كنيد؛ مثل آب‌ميوه‌ها، ميوه‌هاي خشك، ميوه‌هاي فريز شده، كنسروي و حتي دسرهاي ميوه. درست است كه اين مواد نمي‌توانند جاي غذا و ميوه‌هاي تازه را بگيرند و زياده‌روي در مصرف آنها حتي مي‌تواند باعث چاقي و خطرات ديگر شود، اما بسياري از ويتامين‌ها و املاح مورد نياز بدن را تأمين مي‌كنند. پس مي‌توانيد در مواقعي كه دسترسي به ميوه تازه نداريد و يا منبع مصرف از ميوه‌هاي معمولي را داريد، به صورت منطقي از آنها استفاده كنيد.


گياهخواران دچار كمبود پروتئين مي‌شوند
يكي از شايع‌ترين سوء تفاهم‌ها در مورد افراد گياهخوار اين است كه در برنامه غذايي آنها به اندازه كافي پروتئين وجود ندارد. يكي از دلايل اين طرز فكر اين است كه بدن براي حفظ سلامت خود نياز به پروتئين زياد دارد؛ اما پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه مصرف پروتئين به مقدار زياد براي سلامتي مضر است و در واقع رژيم گياهخواري به خاطر برخورداري از اين ويژگي تأثير زيادي در افزايش طول عمر و حفظ سلامت دارد. دومين دليل اين سوء تفاهم اين است كه مردم گوشت را مهم‌ترين منبع تأمين پروتئين مي‌دانند؛ در حالي‌كه پروتئين در بسياري از سبزيجات به مقدار فراوان جود دارد و از طرفي اين سبزيجات عاري از چربي‌هاي اشباع شده موجود در گوشت هستند و مي‌توانند براي سلامت بسيار هم مفيد باشند.


 عدم تحمل غذاها
بسياري از مردم حساسيت غذايي را همان عدم تحمل غذايي مي‌دانند؛ اما اين دو يكي نيستند. بسياري از افراد كه معتقدند حساسيت غذايي دارند، در واقع دچار عدم تحمل غذايي هستند. با اينكه حساسيت غذايي شيوع كمي در ميان مردم دارد، تاثير آن بسيار زياد است و سيستم دفاعي بدن را نيز درگير مي‌كند. علائم حساسيت غذايي بسيار شديد و حتي گاه خطرناك است. اما عدم تحمل غذايي، در اصل دستگاه گوارش را درگير مي‌كند، يعني دستگاه گوارش هضم برخي غذاها را به سختي انجام مي‌دهد. اين عارضه هر چقدر هم كه ايجاد ناراحتي كند، سلامت و زندگي فرد را تهديد نمي‌كند.


 آب معدني
هميشه و همه جا به ما توصيه مي‌شود كه براي حفظ سلامت خود بيشتر آب بنوشيم و برخي از ما به اشتباه فكر مي‌كنيم كه آب معدني سالم‌تر از آب شير است؛ اما هيچ دليل علمي براي اثبات اين قضيه وجود ندارد. حتي برخي پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه برخي از آنها چندان هم سالم نيستند. در تحقيقاتي كه چندي پيش در مورد آب‌هاي بطري و آب‌هاي شير به عمل آمد، ثابت شد كه 25 درصد از آب‌هاي بطري از همان آب شير پُر مي‌شوند! برخي آنها هم حاوي مواد شيميايي مثل «فتاليت‌ها» هستند كه باعث بر هم خوردن تعادل هورموني مي‌شوند (البته اگر به ميزان زياد مورد مصرف قرار بگيرند).


شكر قهوه‌اي سالم‌تر از شكر سفيد
بسياري از مردم به اشتباه فكر مي‌كنند كه شكر قهوه‌اي نيز همانند برنج قهوه‌اي و نان قهوه‌اي سالم‌تر از نوع سفيد آن مي‌باشد؛ اما اين تصور كاملاً اشتباه است. البته شكر قهوه‌اي مقدار كمي املاح در خود دارد، اما اين مقدار آنقدر جزئي است كه در واقع هيج منفعتي از آنها نصيب شما نمي‌شود. شكر قهوه‌اي نيز مثل شكر سفيد است؛ با همان مقدار كالري و همان خطرات. همان خطراتي كه شكر سفيد دارد، شكر قهوه‌اي نيز دارد؛ مثل بيماري‌هاي قلبي، خرابي و از بين رفتن دندان‌ها، چاقي و ... .


 صبحانه ايده‌آل
اين طرز فكر كاملاً اشتباه است. شكر استفاده شده در مواد غذايي بسته‌بندي شده كه از غلات تهيه مي‌شوند، بسيار بالاست؛ حتي در سالم‌ترين برندها. براساس پژوهش‌ها، فقط يك صدم برندهايي كه محصولات غذايي حاوي غلات تهيه مي‌كند، به مقدار سالم چربي قند و نمك دارند. بله كاملاً درست است كه بسياري از اين غلات حاوي ويتامين‌ها و املاح معدني هستند، اما اگر بتوانيد اين مواد مغذي را از طريق مواد طبيعي به‌دست آوريد، بسيار بهتر است. مثلاً جو، نان و تخم‌مرغ بخوريد. اين انتخاب‌ها براي صبحانه ايده‌آل‌ترند.


 هوس خوردن
يكي از بزرگ‌ترين سوء تفاهم‌ها در مورد هوس خوردن غذا اين است كه بدن دچار كمبود آن شده و بايد هر چه زودتر برطرف شود. در اين رابطه بايد گفت، هوس خوردن چيزي فقط مربوط به فكر و ذهن خود مي‌شود. اغلب مردم وقتي كه هوس خوردن چيزي مي‌كنند، با سالم بودن و خاصيت آن كاري ندارند. مثلاً معمولاً بيشتر ما هوس خوردن پيتزا و برخي غذاهاي فست فودي را مي‌كنيم و هيچ ارتباطي بين اين موضوع و كمبود مواد مغذي در بدن وجود ندارد. هوس خوردن غذاهاي شيرين، پر شكر و پر از چربي‌هاي اشباع‌شده نه تنها به سلامتي كمك نمي‌كند، بلكه آن را به خطر هم مي‌اندازد.


منبع: دنیای سلامت  ش 75

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر