ماست پروبیوتیک در کاهش قند خون بیماران دیابت نوع 2 تاثير دارد

04-146.jpg يافته‌هاي محققان كشور نشان داد: ماست پروبيوتيک در کاهش قند خون ناشتاي بيماران مبتلا به ديابت نوع 2 تاثير دارد.

به گزارش سرويس پژوهشي ایسنا، ماست پروبيوتيک، جز غذاهای فراسودمند محسوب شده و اثرات مفيدی روی سلامت افراد دارد و در چند پژوهش حيوانی اثر پروبيوتيک‌ها در کاهش قند خون و به تاخير انداختن بروز افزايش قند خون و مقاومت انسولينی گزارش شده است لذا پژوهش کنونی با توجه به شيوع روز افزون ديابت نوع 2، به هدف بررسی تاثير ماست پروبيوتيک بر شاخص‌های قند خون و مقاومت انسولينی در بيماران مبتلا به ديابت نوع 2 انجام شد.

اين کارآزمايی بالينی دوسويی خبر تصادفی روی 60 بيمار مبتلا به ديابت نوع 2 مراجعه‌کننده به کلينيک غدد و متابوليسم بيمارستان سينا تبريز انجام شد و افراد گروه آزمون روزانه 300 گرم ماست پروبيوتيک و افراد گروه شاهد روزانه 300 گرم ماست معمولی به مدت 6 هفته دريافت كردند.

دريافت‌های غذايی، ويژگی‌های تن‌سنجی، قند خون ناشتا، انسولين، هموگلوبين گليکوزيله و مقاومت انسولينی افراد در ابتدا و انتهای پژوهش اندازه‌گيری شد و تحليل آماری این پژوهش نیز با استفاده از نرم‌افزار SPSS، آزمون‌های تی زوجی و تحليل کوواريانس انجام شد.


يافته‌های این پژوهش نشان داد: ميانگين قند خون ناشتا و هموگلوبين گليکوزيله بعد از مداخله، بين دو گروه، تفاوت آماری معني‌داری داشت (05/0>P). در گروه دريافت‌کننده‌ی ماست پروبيوتيک نيز در طول پژوهش، قند خون ناشتا کاهش معني‌داری نشان داد (01/0>P)، ولی کاهش غلظت انسولين، هموگلوبين گليکوزيله و مقاومت انسولينی در اين گروه معني‌دار نبود(05/0

لذا از این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که با توجه به اثر ماست پروبيوتيک در کاهش قند خون ناشتا در بيماران مبتلا به ديابت نوع 2، مصرف پروبيوتيک‌ها را به‌عنوان درمان کمکی مي‌توان توصيه كرد.

این پژوهش در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد علوم تغذیه و بهداشت توسط هانیه السادات اجتهد و با همکاری محمد اصغری جعفرآبادی، جواد مهتدی‌نیا و عزیز همایونی‌راد از دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز و میترا نیافر از دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر