سلنيوم

وجود سلنيوم در مورد اين كه برخي ويروس ها بدون زيان در بدن زندگي كنند يا آنكه به عوامل بيماري زاي پر سر و صدايي با قدرت كشندگي زياد تبديل شوند ، نقش محوري دارد.
مطالعات آزمايشگاهي در دانشگاه كاروليناي شمالي در چپل هيل ابتدا نتيجه گيري كرد كه سلنيوم سوئيچي است كه باعث روشن شدن حالت جكيل و هايد در ويروس ها مي شود. بررسي بعدي در دانشگاه جورجيا در آتنز نشان داد كه فقدان سلنيوم در سلول ممكن است عامل آغازگري براي HIV ، ويروس عامل ايدز ، باشد و موجب شود كه اين ويروس ميزبان انساني خود را نابود كند. مسخره آن است كه ويروس تمايلي به آسيب رساندن ندارد و فقط به دنبال سلنيوم بيش تر مي باشد.
به گفته دكتر ويل تيلور ، يك محقق ايدز در دانشگاه جورجيا ، اگر مطالعات بعدي اثبات مي كرد كه كمبود سلنيوم آغازگر انحراف ويروس ايدز به سمت بيماريزايي است ، در آن صورت حفظ حالت نهفته در اين ويروس تنها با اطمينان از كافي بودن مقدار سلنيوم بدن ممكن بود.
هر چند تأثير سلنيوم بر روي ويروس ها شايد مهم ترين اثر آن باشد ، اما اين ماده معدني در بدن نقش هاي مهم ديگري نيز دارد . سلنيوم موجب فعال شدن موادي مي شود كه چشم را در برابر آب مرواريد و قلب را در برابر آسيب عضلاني محافظت مي كنند. اين ماده معدني به سمومي نظير آرسنيك ، كادميم و جيوه متصل مي شود تا از ميزان زيانبخشي آنها بكاهد. سلنيوم موجب تقويت برخي از عوامل مقابله كننده با عفونت در دستگاه ايمني بدن مي شود.

در نهايت و قابل توجه آن كه سلنيوم از سلول هاي بدن در برابر آسيب ناشي از راديكالهاي آزاد محافظت مي كند . راديكالهاي آزاد مولكولهايي هستند كه به طور طبيعي دچار تغيير مسير شده و با دزديدن الكترون ها از مولكولهاي سالم بدن ، تعادل خودشان را برقرار مي كنند ، در نتيجه به سلولهاي سالم بدن آسيب مي رسانند . ويتامين E نيز داراي اثر محافظتي مشابهي است . در حقيقت ، سلنيوم و ويتامين E به خوبي با يكديگر بر عليه راديكالهاي آزاد همكاري مي كنند ، تا آنجا كه اغلب جايگزين همديگر مي شوند. به همين دليل كمبود يكي از اين مواد منجر به كمبود ديگري خواهد شد.
در حالي كه هيچ گونه علامت باليني واضحي براي كمبود سلنيوم وجود ندارد ، اما برخي بررسي ها نشان داده اند كه كمبود اين ماده معدني ممكن است در ايجاد بيماري قلبي نيز نقش داشته باشد.
مقدار نياز روزانه : 70 ميكروگرم
منابع خوب غذايي : خرچنگ دريايي ، گردوي برزيلي ، نوعي صدف خوراكي به نام كلام ، ميگو ، صدف هاي پخته شده و غلات كامل

منبع:  ویتامین ها - ترجمه دکتر حسین حقیر - نشر آفرینگان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر