روش‌هاي درماني جايگزين

جام جم آنلاين: روش‌هاي درماني جايگزين و طب مكمل شامل روش‌هايي است كه در دانشكده پزشكي آموزش داده نمي‌شود، اما در اقوام مختلف درمان‌هايي وجود دارد كه به صورت سنتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در مواردي مفيد واقع مي‌شود.
مشكل اين روش‌هاي درماني اين است كه ارائه‌دهندگان جهت نشان دادن مهارت خود مدرك معتبري ندارند، بنابراين امكان كلاهبرداري در اين روش‌ها زياد است.
از روش‌هاي درماني جايگزين مي‌توان به طب سوزني اشاره كرد كه روش‌هاي چيني، ژاپني و كره‌اي دارد. اين روش‌ها معتقد به اين است كه كانال‌هاي انرژي‌اي در بدن وجود دارد كه بيماري از طريق بسته شدن اين كانال‌هاي انرژي ايجاد مي‌شود بنابراين با باز كردن اين كانال‌ها به درمان مي‌پردازند.
در اين راه با تحريك مناطق خاصي از بدن با سوزن‌هاي بسيار ظريف به درمان مي‌پردازند. جهت آموزش اين روش درماني راه‌هاي مختلف وجود دارد و روش آكادميك آن گذراندن حداقل سه چهار سال به مدت 2500 تا 3200 ساعت در مدارس خاص آموزش اين روش‌هاست.

در اين روش مورد تحقيقات زيادي قرار گرفته و مشاهده شده كه در درمان درد و تهوع و استفراغ پس از جراحي، درد دندان، درمان آسم، دردهاي قبل از عادت ماهانه و كمردردها و بسياري ديگر از بيماري‌ها موثر است حتي ديده شده اين روش درماني در امكان باروري در افراد نازا تا حدودي موثر بوده است.
مشكل اين است كه در مورد تائيد مهارت فرد ارائه‌دهنده اين روش درماني هيچ راه مطمئني وجود ندارد. از عوارض اين روش احتمال خونريزي و سوزش ناحيه فرورفتن سوزن و احتمال انتقال عفونت در صورت استعمال سوزن‌هايي است كه چند بار استفاده مي‌شود و در موارد بسيار نادر احتمال ورود سوزن به ريه و آسيب‌هاي ناشي از آن است. همين‌طور موارد انگشت‌شماري مرگ ناشي از استفاده از اين روش گزارش شده است.
از ديگر روش‌هاي درمان جايگزين مي‌توان به انرژي‌درماني اشاره كرد. در اين روش از انرژي‌هاي مختلف جهت درمان استفاده مي‌شود، مثل انرژي الكترومغناطيسي كه به صورت غيرمعمول از انرژي مستقيم يا غيرمستقيم برق يا از مغناطيس جهت درمان استفاده مي‌شود، يا با اثر بر انرژي‌هاي اطراف بدن مثلا لمس بدن با دست يا حركات دست در اطراف بدن اين انرژي به كار گرفته و از آن براي درمان استفاده مي‌شود.
در مورد اين روش تحقيقات چنداني انجام نشده و هيچ‌گونه آموزش و مدرك معتبري براي آن وجود ندارد و منشا كلاهبرداري‌هاي زيادي بوده است.
هيپنوتيزم از روش‌هاي ديگر درمان جايگزين است كه در درمان مشكلات رواني و دردهاي پس از عمل جراحي استفاده مي‌شود.
از عوارض اين نوع درمان مي‌توان به برخي مشكلات ناخواسته مثل سردرد، سرگيجه، تهوع و استفراغ و در مواردي حتي حملات اضطراب و ترس اشاره كرد.
در مواردي هم حافظه بيمار دچار اختلالاتي شده است. در مورد اين روش هم راه آموزشي مناسبي وجود ندارد و اغلب كساني كه مدركي دارند اين مدرك را براساس سوابق كاري خود دريافت كرده‌اند، بنابراين احتمال كلاهبرداري در اين روش هم زياد است.
روش ديگر كايروپراكتيك است كه براساس ارتباط بين ساختمان جسم مثلا ستون فقرات و عملكرد آن به وجود آمده و با انواع ماساژها بخصوص در ناحيه گردن و ستون فقرات ارائه مي‌شود و بزرگ‌ترين عارضه اين روش احتمال بروز سكته مغزي محسوب مي‌شود.
دكتر ثريا عالمي - جراح و متخصص بيماري‌هاي زنان و زايمان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر