كمبود ويتامين D‌ خطر مرگ و مير در سالمندان را افزايش مي‌دهد


سطوح پايين ويتامين D، احتمال بروز مرگ و مير در بزرگسالان مسن را افزايش مي‌دهد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه غدد باليني و متابوليسيم محققان با انجام بررسي‌هاي خود روي 2538 سفيدپوست و سياهپوست آمريكايي در سنين 79-70 سالگي و جمع‌آوري نمونه خون آنها براي تعيين سطوح ويتامين D‌ و مطالعه وضعيت پزشكي آنها در هر شش ماه دريافتند كه سطوح پايين ويتامين D‌ و سطوح بالاي هورمون پاراتيروئيد با افزايش ميزان مرگ و مير در افراد مسن همراه است.
براساس اين گزارش محققان افزودند غلظت پايين ويتامين D‌ كمتر از 20 نانوگرام بر ميلي‌ليتر در يك سوم از افراد مورد مطالعه در اين آزمايش، نزديك به 50 درصد ميزان مرگ و مير را افزايش داده است كه در اين ميان مقادير پايين ويتامين D  به صورت كمتر از 30 نانوگرم بر ميلي ليتر نيز با افزايش خطر قابل توجهي براي بروز مرگ و مير همراه بوده است.
به گفته محققان داشتن تغذيه صحيح براي سلامت كلي و عمومي بدن مهم است و اين مطالعه با تأكيد بر اهميت ويتامين D  در تغذيه به ويژه در زمان رشد بدن، بيان مي‌كند كه دريافت ويتامين D‌ آسان بوده و از طريق قرار دادن پوست در معرض نور آفتاب و يا از طريق دريافت رژيم غذايي و مكمل‌هاي غذايي قابل تأمين است.
گفتني است تحقيقات گذشته نيز مزاياي قابل توجه نقش ويتامين D‌ در بهبود سلامت و پيشگيري از بيماري‌ها را نشان داده است و كمبود آن را به طور مستقيم با بروز اشكال مختلفي از سرطان‌ها و بيماري‌هاي قلبي – عروقي مرتبط دانسته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر