تغذيه آنلاين

نوشته : تحریریه دنیای تغذیه 
مزيتي ديگر براي خوردن سيب
پزشكان آمريكايي توصيه مي‌كنند پلي‌فنول‌هاي موجود در پوست سيب با خاصيت ضدالتهابي بالايي كه دارند مي‌توانند اختلالات مرتبط با التهاب روده مانند كوليت را درمان كنند.
اين يافته كه در مجله تخصصي «بيولوژي لوكوسيت» منتشر شده تاكيد مي‌كند آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در پوست سيب مي‌توانند روي فعاليت سلول‌هاي T در بدن موش‌هاي آزمايشگاهي تاثير بگذارند.
دكتر ديويد پاسكال، متخصص دپارتمان ايمونولوژي و بيماري‌هاي عفوني در دانشگاه ايالتي مونتانا در اين باره مي‌گويد: «نتايج مطالعات ما نشان مي‌دهد كه يك محافظ طبيعي در پوست سيب وجود دارد و اين محافظ مي‌تواند با افزايش مقاومت سلول‌هاي T ‌در برابر بيماري‌هاي التهابي روده‌اي كه يك بيماري سيستم ايمني خودكار است، اين بيماري را سركوب كند». همچنين اين كارشناسان يادآور شدند: «به نظر مي‌رسد مزاياي خوردن سيب براي بدن باز هم بيشتر از آن است كه در گذشته تصور مي‌شده است».

به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، علاوه بر مزايايي كه ريز مغذي‌ها و فيبرهاي خوراكي موجود در ميوه‌ها و سبزي‌ها دارند اين مطالعه معلوم مي‌كند كه حتي معمولي‌ترين محتويات موجود در سيب هم مواد بسيار مفيدي هستند كه ارزش‌هاي درماني حياتي و مهمي دارند.


خواص چند برابر چاي با افزودن دارچين و ليموترش
يك متخصص تغذيه با اشاره به اينکه دارچين به عنوان يک آرامبخش گياهي در تركيبات داروهاي تب بر به كار مي‌رود گفت: «نوشيدن يك فنجان چاي دارچين تب را به سرعت كاهش مي‌دهد».
دكتر سيد مرتضي صفوي اظهار داشت: «چاي دارچين بهترين نوشيدني براي بهبود سرماخوردگي و ضعف شديد است».
اين متخصص تغذيه ادامه داد: «دارچين به عنوان يک آرامبخش گياهي در تركيبات داروهاي تب‌بر به كار مي‌رود و نوشيدن يك فنجان از چاي آن تب را به سرعت کاهش مي‌دهد».
وي با بيان اين مطلب که چاي يكي از بهترين نوشيدني‌هاي جهان است گفت: «مصرف ليموترش به همراه اين نوشيدني خاصيت ضد سرطاني آن را دو برابر مي‌كند كه اين اثر به دليل افزايش خاصيت آنتي‌اكسيداني است».
صفوي گفت: «مصرف دارچين و ليمو ترش همراه با چاي موجب افزايش چند برابري خواص آنتي‌اكسيداني چاي مي‌شود». وي به مصرف ليمو ترش به عنوان بهترين درمان براي گلو درد اشاره کرد و افزود: «قرقره آب ليمو با آب نيم گرم در برطرف شدن التهاب گلو و درد آن تاثير بسزايي دارد».
وي با بيان اينكه خواص ضد عفوني كننده قوي ليمو ترش به دليل خواص اسيدي اين ميوه است تصريح کرد: «مصرف آب ليمو ترش موجب دفع سنگ‌هاي كليوي مي‌شود».
اين متخصص تغذيه با تاكيد بر اينكه دارچين موجب جوان ماندن، شادابي و سلامتي در افراد مي‌شود گفت: «اين ادويه براي باز يافتن و افزايش نيروي جنسي نيز بكار مي‌رود».
دكتر صفوي در پايان اظهار داشت: «دارچين بهترين دارو براي دردهاي عضلاني است و خاصيت آرامبخش و شاد كننده دارد و از بسياري از داروهاي آرامبخش بهتر بوده و همچنين براي تقويت معده و تميز كردن دستگاه گوارش مفيد است».



رژيم غذايي براي تقويت تمركز
در دنياي پرمشغله امروز زنان با وظايف چندگانه همسري، مادري و كارمندي كه بر عهده دارند اغلب بسيار گرفتار هستند تا جايي كه حتي اين وظايف ممكن است آنها را سردرگم و ذهن‌شان را آشفته كند، اما اگر در ميان اين همه مسؤوليت بتوانيد قدرت تمركز خود را حفظ و تقويت كنيد بي‌شك در انجام وظايفتان موفق‌تر و از زندگي خود راضي‌تر خواهيد بود.
در اين مقاله كه در سايت اينترنتي هلت مي آپ ارائه شده متخصصان تغذيه به چند ماده غذايي مهم كه به افزايش و تقويت قدرت تمركز كمك مي‌كنند، اشاره كرده‌اند. اين رژيم غذايي براي تقويت تمركز عبارت است از:
 كافئين: براي اينكه توان خود را براي تمركز كردن بهبود ببخشيد روزانه مقدار متعادلي كافئين مصرف كنيد. البته نكته اصلي اين است كه مصرف ملايم و متعادل كافئين، راز دستيابي به نتيجه دلخواه است، چون مصرف زياد كافئين نتيجه عكس دارد و در واقع امكان تمركز كردن را از شما سلب مي‌كند.
 قند طبيعي: با مصرف مواد قندي طبيعي مثل ميوه‌هاي تازه يا غلات سبوسدار مي‌توانيد تمركز خود را بيشتر كنيد. البته به ياد داشته باشيد كه تاثير مواد قندي طبيعي در اين زمينه كوتاه مدت است.
 ماهي: دو نوبت در هفته از ماهي‌هاي غني از چربي امگا– 3 استفاده كنيد تا مغزتان مواد غذايي و ويتامين‌هاي لازم براي رشد و فعاليت مناسب را بدست آورد. در صورت امكان از ماهي‌هايي مثل ماهي سالمون استفاده كنيد كه حاوي جيوه اندك يا فاقد آن باشند.
 ذرت: با افزودن مقدار كمي پاپ كورن ساده به غذاي خود مي‌توانيد از مزاياي قابل توجه آن در بهبود قدرت تمركز، بهره‌مند شويد. اين ميان وعده خوشمزه حاوي ويتامين‌هاي B6، B12 و E است كه به تقويت تمركز، حافظه و قدرت مغزي كمك مي‌كند.
 آووكادو: اين ميوه چرب كلسترول بد را پايين مي‌آورد و خطر تشكيل پلاك‌ها را كاهش مي‌دهد. در نتيجه جريان خون بهبود مي‌يابد و سوخت بيشتري به مغز مي‌رسد. اين ميوه در عين حال سرشار از امگا-3 است. آووكادو جايگزين مرغوبي براي غذاهاي دريايي و براي افرادي است كه ماهي دوست ندارند.
 مغزها و دانه‌ها: با خوردن مشتي از مغزها و دانه‌هاي مورد علاقه خود مي‌توانيد مقادير قابل توجهي از آنتي‌اكسيدان‌ها و پروتئين‌هاي مفيد را وارد بدن خود كنيد كه براي تقويت حافظه موثر هستند. مغزها و دانه‌ها در واقع مغز شما را در بلندمدت در برابر كاهش توان ذهني محافظت مي‌كنند.
 سبزيجات سبزرنگ: اين سبزيجات مثل اسفناج و براكلي چون غني از فوليك اسيد هستند، ذهن شما را هوشيار و قوي نگه مي‌دارند.
 صبحانه كم كالري: براي بهبود قدرت تمركز و ذهن، روزتان را با يك صبحانه سبك آغاز كنيد و در آن ميوه‌ها، لبنيات و بقولات حاوي كالري پايين، اما فيبر زياد را بگنجانيد.
 مكمل‌ها: اگر نمي‌توانيد روي غذاهايي كه هر روز مي‌خوريد متمركز شويد با پزشك و متخصص تغذيه براي استفاده از مكمل‌هاي مورد نياز بدن خود مشورت كنيد. ويتامين‌هاي تقويت كننده مغز مثل B، C و E و نيز ريزمغذي‌هايي چون بتاكاروتن، منيزيم، جينسينگ و جينكو به تقويت حافظه و قدرت تمركز كمك مي‌كنند.
 

تاثيرات سودمند رژيم كم كالري براي سلامت قلب
پزشكان آمريكايي در يك آزمايش جديد دريافته‌اند كه يك رژيم غذايي حاوي كالري اندك، فعاليت قلب را در بيماران ديابتي چاق بهبود مي‌بخشد.
‌اين پزشكان ادعا كرده‌اند كه رژيم غذايي كم كالري نه تنها در بهبود فعاليت قلب در مبتلايان به ديابت نوع دوم موثر است، بلكه همچنين وابستگي انسوليني را در اين بيماران كاهش مي‌دهد. ديابت يك بيماري مزمن است كه در آن مقدار قند خون بيش از حد طبيعي افزايش پيدا مي‌كند و ديابت نوع دوم شايع‌ترين نوع ديابت است.
دكتر سباستين هامر در اين‌ باره مي‌گويد: «تغييرات مفيد و سالم در الگوي زندگي افراد، بيش از مصرف دارو روي سلامت قلبي اين بيماران تاثيرات سودمند و درمان كننده برجاي مي‌گذارد. يكي از موثرترين اين راهكارها، استفاده از رژيم غذايي كم كالري است».
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هامر و دستياران وي در اين مطالعه تاثيرات بلندمدت كاهش وزن اوليه با محدود كردن مصرف كالري را روي اين بيماران بررسي كردند. در اين بررسي‌ها همچنين تغييرات در شاخص توده بدني افراد، ارزيابي شده است.

هر روز كيوي بخوريد...
پزشكان به افرادي كه از طعم ميوه كيوي تجربه خوبي ندارند توصيه كرده‌اند كه اين ميوه را به دليل وجود مواد بسيار مغذي آن مصرف كنند.
ميوه كيوي سرشار از مواد مغذي معدني و ويتامين‌ها است. اين ميوه شامل مقدار قابل توجهي ويتامين‌هاي A، C و E است. ويتامين C يك آنتي‌اكسيدان حلال در آب است كه بدن را از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي و سرطان حفظ مي‌كند.
ويتامين E نيز تاثير مشابهي با ويتامين C دارد، اما آنتي‌اكسيدان حلال در چربي است. ميوه كيوي بدليل داشتن اين دو ويتامين از بدن در مقابل «راديکال‌هاي آزاد» محافظت مي‌كند.
فيبرغذايي موجود در كيوي براي درمان بيماري‌هايي مثل ديابت از طريق كنترل سطح قند خون مفيد است. مصرف كيوي همچنين از ابتلا به سرطان روده جلوگيري مي‌كند و مقدار فيبر بالاي آن مقدار سطح كلسترول خون را كاهش مي‌دهد.
پزشكان همچنين به بيماراني كه از بيماري‌هاي قلبي رنج مي‌برند، توصيه مي‌كنند كه روزانه اين ميوه را مصرف كنند تا شانس دومين سكته قلبي در آنان كاهش يابد.
از ديگر فوايد اين ميوه مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:
 جلوگيري از ابتلا به بيماري آسم
 جلوگيري از سرفه و خس‌خس گلو به خصوص در كودكان



تغذيه مناسب روزهاي سرد زمستان
براي خيلي از افراد دل ‌كندن از رختخواب در سرماي زمستان كار مشكلي به نظر مي‌آيد، بنابراين مصرف مواد غذايي مناسب اين فصل به سرحال بودن افراد كمك خواهد كرد.
آنچه كه فرد را از خواب‌ آلودگي نجات مي‌دهد نوشيدن يك فنجان چاي داغ يا قهوه است كه نوشيدن آن در آغاز روز به سر‌حال بودن فرد كمك مي‌كند.
به گفته محققان بهترين شيوه‌اي كه مي‌توانيد با آن به سرماي زمستان غلبه كنيد خوردن يك صبحانه مغذي است. تركيب يك ليوان آب به همراه عسل در ابتداي روز يكي ديگر از مواد غذايي است كه مي‌توانيد روزتان را با آن آغاز كنيد. قبل از صرف وعده غذايي نهار و به عنوان يك ميان‌وعده مي‌توانيد از مقداري آجيل كه شامل پنج بادام و سه گردو مي‌باشد استفاده كنيد.
هنگام عصر خوردن يك ظرف سوپ جوجه همراه با سبزيجات مي‌تواند به گرمي بدن كمك كند. همچنين پيش از رفتن به رختخواب و خوابيدن، نوشيدن يك فنجان شير داغ به سرحال بودن شما در روز بعد كمك خواهد كرد. خوردن ميوه در طول روز قطعا بيماري‌ها را از بدن شما دور مي‌كند. ميوه‌هاي فصل زمستان مثل مركبات كه سرشار از ويتامين C هستند، مي‌توانند ايمني بدن شما را در برابر سرما و ويروس‌ها حفظ كنند. براي داشتن پوستي نرم و لطيف در زمستان بايد پوست بدن خود را مرطوب نگه داريد كه نوشيدن مقدار زيادي آب به اين كار كمك مي‌كند.



کاهش مواد مغذي در اثر حرارت خشک
كارشناس مواد غذايي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي يزد گفت: «پختن با حرارت خشک، ويتامين‌هايي را که در برابر حرارت ناپايدار هستند، تخريب مي‌کند. به اين ترتيب ويتامين C به آساني از بين مي‌رود».
رضا موركيان در خصوص روش حرارت خشک براي پخت غذا گفت: «در اين روش از درجه حرارت بالاتري نسبت به روش مرطوب استفاده مي‌شود و به همان ميزان کاهش مواد مغذي حساس به حرارت بيشتر است».
وي افزود: «در اين روش چربي‌ها در برابر حرارت ملايم مقاوم هستند و با وجود آنکه تيره رنگ مي‌شوند، به مقدار کم تجزيه مي‌شوند، مگر اينکه درجه حرارت خيلي بالا باشد که در اين صورت با تشکيل آکرولئين که بوي تند نامطلوبي دارد، شروع به تجزيه شدن مي‌کنند».
وي ادامه داد: «در روش پختن با حرارت خشک، از ويتامين‌هاي گروه B، ويتامين B1 راحت‌تر از بقيه از بين مي‌رود در حالي که ويتامين B2 (ريبوفلاوين) نسبتاً پايدار است، مشروط بر آنکه محيط طبخ ماده غذايي اسيدي باشد».
موركيان اضافه كرد: «ويتامين B3 (نياسين) در برابر حرارت پايدار است و اگر از بين برود، به علت خروج مايع از ماده غذايي در حين پخت است».
وي افزود: «پروتئين‌ها در برابر حرارت بسيار حساس هستند، ولي ارزش تغذيه‌اي آنها تغيير چنداني نمي‌کند، مگر آنکه درجه حرارت بالا باشد مانند کباب کردن ماده غذايي».
وي گفت: «اسيدهاي آمينه فقط در درجه حرارت‌هاي بالا مثل کباب کردن تخريب مي‌شوند که حتي در اين حالت هم به مقدار کم و فقط در سطح ماده غذايي از بين مي‌روند».
موركيان تصريح كرد: «هنگامي که پروتئين و کربوهيدرات توأما در يک ماده غذايي وجود داشته باشند، امکان دارد کاهش ارزش تغذيه‌اي به علت قهوه‌اي شدن غيرآنزيمي که «واکنش ميلارد» ناميده مي‌شود، رخ دهد».
وي افزود: «قهوه‌اي شدن غيرآنزيمي باعث تغييرات مطلوبي در طعم، رنگ و عطر ماده غذايي مي‌شود که در روش تنوري و برشته کردن ماده غذايي کاربرد دارد. به عنوان مثال اين واکنش، کيفيت نان را در حين پخته شدن در تنور و کيفيت آجيل و دانه‌هاي قهوه را در حين بو دادن، بهبود مي‌بخشد».



مزايا و معايب آرام پختن
كارشناس مواد آشاميدني و بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي يزد از جمله مزاياي روش آرام پختن مواد غذايي را اثر ترد کنندگي غذاهاي پروتئيني دانست. رضا موركيان درباره فوائد و مزاياي آرام پختن مواد غذايي گفت: «پختن مواد غذايي در آب داغ که حرارت آن پايين تر از نقطه جوش است را روش «آرام پختن» مي‌گويند».
وي ادامه داد: «تغييراتي که در حين آرام پختن رخ مي‌دهد مشابه جوشاندن است، ولي با سرعت کمتري انجام مي‌شود».
موركيان افزود: «يکي از مزاياي روش آرام پز اين است که به دليل استفاده از درجه حرارت پايين، پروتئين خيلي کم منعقد مي‌شود، بنابراين غذا قابل هضم ترين شکل خود را دارد».
وي، مزيت ديگر روش آرام پختن را اثر ترد کنندگي آن بر غذاهاي پروتئيني دانست ولي گفت: «از آنجايي كه پخت مواد غذايي در اين روش آهسته است، کاهش مواد مغذي بسيار زياد مي‌شود».
موركيان تصريح كرد: «به عنوان مثال در پخت آرام ماهي، يک سوم املاح و ويتامين‌هاي محلول در آب ممکن است از دست بروند. ماهي پخته شده با اين روش طعم کمي دارد و ارزش تغذيه‌اي آن کمتر از ماهي خام مي‌باشد، مگر اينکه مايعي که ماده غذايي در آن پخته شده، براي تهيه سس يا سوپ مورد استفاده قرار گيرد، چرا كه ورود مواد مغذي به آب پخت باعث کاهش ارزش تغذيه‌اي نمي‌شود». وي اضافه كرد: «در ضمن اين مايع، طعم از دست رفته غذاي پخته را حفظ مي‌کند».



فوايد جويدن آدامس قبل از امتحان
نتايج يك مطالعه جديد تاييد مي‌كند دانش آموزاني كه پنج دقيقه قبل از شروع جلسه امتحان، آدامس مي‌جوند در آزمون‌هاي درسي خود به مراتب نمرات بهتري كسب مي‌كنند، در حالي كه اين تاثير مثبت در دانش آموزاني كه قبل از امتحان آدامس نمي‌جوند، مشاهده نمي‌شود.
سرگي اوني پر، استاديار علوم پزشكي در دانشگاه «سنت لارنس» در اين بررسي متوجه شد: «اگر دانش آموزان پنج دقيقه قبل از آغاز امتحان آدامس بجوند و اين كار را تا 20 دقيقه اول ساعت آزمون ادامه دهند در واقع آدامس جويدن در آنها يك تاثير انگيزشي ايجاد مي‌كند كه موجب بهتر شدن نتايج امتحانات آنها مي‌شود».
اوني پر مي‌گويد: «بسياري از بررسي‌هاي قبلي نيز تاييد مي‌كنند كه هر نوع فعاليت بدني مي‌تواند در بهبود نتايج امتحانات دانش آموزان تاثير مثبت داشته باشد، بر همين اساس مطالعه جديد نشان مي‌دهد كه حتي تحرك ملايم بدني در حد آدامس جويدن هم مي‌تواند همين تاثير مطلوب را بر جاي بگذارد».
به گزارش يونايتدپرس، اوني پر تاكيد كرد: «اين تاثير فقط به اين شرط اعمال مي‌شود كه حتما پنج دقيقه قبل از آغاز آزمون آدامس بجويد، چون اگر در طول آزمون اين كار را شروع كنيد ديگر بي تاثير خواهد بود».

كاهش خطر سرطان رحم با قهوه
به گفته محققان دانشگاه هاروارد، خطر ابتلا به سرطان رحم در زناني كه روزانه چهار تا پنج فنجان قهوه مصرف مي‌كنند تا 25 درصد كاهش مي‌يابد.
اين نتايج حاصل كار دكتر ادوارد جيووانوچي، استاد دانشكده هاروارد است كه براساس آن نوشيدن قهوه براي آن دسته از بيماري‌هاي سرطاني كه با چاقي، استروژن و انسولين مرتبط است، تاثيرات مثبت دارد.
قهوه در مقايسه با بيشتر سبزيجات و ميوه‌ها آنتي‌اكسيدان‌هاي بيش‌تري دارد.
بر اساس يافته‌هاي اين تحقيق كه در پايگاه اطلاع‌رساني «اخبار كوتاه» منتشر شد، ميزان تاثير قهوه مصرفي افراد مشخص و محدود است. به عبارتي اگر فردي روزانه دو تا سه فنجان قهوه مصرف كند، خطر ابتلاي او به اين سرطان فقط تا هفت درصد كاهش مي‌يابد.



مواد غذايي مفيد براي كاهش تمايل به سيگار
يک كارشناس مواد غذايي گفت: «كشمش، انجير خشک و بادام تمايل به سيگار را كم كرده و در نتيجه ترك سيگار را راحت‌تر خواهند كرد». زارع ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: «در حال حاضر سرطان ريه بيشترين ميزان كشتار را در ميان انواع سرطان‌ها (بدون در نظر گرفتن سرطان پوست) به خود اختصاص داده است».
وي ادامه داد: «استعمال دخانيات نه تنها مضرات فردي را به دنبال خواهد داشت، بلكه اشخاص مرتبط با افراد سيگاري نيز جزء جمعيت در معرض خطر به شمار مي‌آيند».
زارع با تاکيد بر اين مطلب که سيگاري‌ها كشمش، انجير خشک و بادام بخورند، يادآورشد: «اين مواد غذايي به راحتي قليايي بودن بدن را افزايش مي‌دهند، بنابراين تمايل به سيگار را كم كرده در نتيجه ترك سيگار را راحت‌تر خواهند كرد».
وي توصيه کرد: «سيگاري‌ها اگر از آدامس‌هاي حاوي نيكوتين كه مخصوص ترك سيگار است، استفاده مي‌كنند، مواد اسيدي را (موادي كه محيط بدن را اسيدي مي‌كنند) مصرف نكنند، زيرا خاصيت خنثي كننده خواهند داشت. مواد اسيدي شامل انواع نوشابه ( كوكاكولا، قهوه، آبميوه و ماءالشعير)، گوشت قرمز، ماهي، تخم مرغ، بادام زميني و حبوبات مي‌باشند». اين كارشناس توصيه کرد: «حداقل 15 دقيقه قبل از مصرف اين آدامس‌ها، از خوردن مواد اسيدي خودداري شود».
زارع با اشاره به مصرف سبزي‌هاي برگ سبز تيره در سيگاري‌ها گفت: «سبزي‌هاي برگ سبز تيره از مهم‌ترين و مناسب‌ترين منابع تغذيه‌اي براي جلوگيري از سرطان به شمار مي‌آيند، بنابراين از خوردن برگ‌هاي سبز تيره مانند كاهو به دليل خشن بودن، صرف نظر نكنيد، زيرا حاوي مواد مغذي بي شماري نسبت به برگ‌هاي سبز روشن هستند».



غذاهاي سفيدكننده دندان‌ها
دندانپزشکان اعلام کردند: «زغال اخته و سس سويا باعث لکه دارشدن دندان‌ها مي‌شوند در حاليکه سبزيجات، پنير و ميوه‌هاي سفت به سفيد شدن دندان‌ها کمک مي‌کنند». اجتناب از مصرف غذاهايي که باعث ايجاد لکه بر دندان‌ها مي‌شود، مي‌تواند به سفيد نگه داشتن دندان‌ها کمک کند.
دکتر ريموند پادگان، استاد دانشگاه و رئيس گروه دندانپزشکي در اين خصوص مي‌گويد: «امروزه در بين بسياري از افراد که از تکنيک‌هاي سفيد کردن دندان‌ها استفاده کرده‌اند اين نگراني وجود دارد که چگونه مي‌توانند سفيدي دندان خود را حفظ کنند». ميوه‌هاي سفت و سبزيجات مثل سيب، لوبيا سبز، گل کلم، هويج و کرفس در هنگام جويدن به مالش سطح دندان‌ها کمک مي‌کنند و جريان بزاق را افزايش مي‌دهند که اين عمل باعث خنثي شدن محيط اسيدي دهان مي‌شود و از دندان‌ها محافظت مي‌کند.
فرآورده‌هاي لبني، به ويژه گروهي که داراي کلسيم بالا هستند از جمله پنير به سفيد نگه‌داشتن دندان‌ها کمک مي‌کنند. اين امر به دليل وجود اسيد لاکتيک موجود در اين محصولات است که از پوسيدگي دندان جلوگيري مي‌کند.
افراد بايد با محدود کردن و يا خودداري از مصرف غذاها و محصولات ديگر که باعث لکه‌هاي دنداني مي‌شوند مانند تنباکو، سس سويا، نوشابه‌ها و زغال اخته، از بروز اين عارضه جلوگيري کنند، زيرا بايد توجه داشت که سفيد کردن دندان‌ها باعث اثرات کوتاه مدتي مانند ايجاد حساسيت در دندان‌ها مي‌شود و استفاده بيش از حد از سفيد کننده‌هاي دنداني منجر به آسيب‌هاي دائمي از جمله فرسايش ميناي دندان مي‌شود.



به آهن دريافتي خود توجه كنيد
يک متخصص تغذيه گفت: «بدن از لحاظ رشد و خونسازي به آهن که يکي از مواد معدني است نياز دارد».  دكتر محمد عليزاده همچنين گفت: «استفاده زنان باردار 15 تا 40 ساله از مواد حاوي آهن که براي کم خوني مفيد هستند به لحاظ پرورش جنين و اهميت آن در رشد و نمو کودکان ضروري است». عليزاده در خصوص لزوم استفاده همه افراد از آهن تصريح کرد: «مصرف آهن براي افرادي که در سنين رشد هستند ضروري است». وي با بيان اينکه مصرف بيش از اندازه آهن براي افراد بزرگسال که دو سوم عمر آنها سپري شده بسيار خطرناک است، افزود: «آهن يک راديکال آزاد بوده و بدن را در معرض انواع بيماري‌هاي مزمن و خطرناک قرار داده و در نتيجه سبب وارد شدن صدماتي به بدن مي‌شود».
عليزاده در ادامه با اشاره به اينکه آهن به دو دسته «هم» و «غير هم» تقسيم مي‌شود، اظهار داشت: «افراد براي تامين آهن بيشتر بايد از منابع گياهي، سبزيجات و ميوه جات سرشار از ويتامين C استفاده کنند. ويتامين C باعث جذب آهن بيشتر در بدن شده که اين عمل منجر به جلوگيري از کمبود آهن مي‌شود». وي گفت: «نوشيدن چاي بعد از مصرف موادي مانند گوشت که حاوي مقداري آهن «هم» است و همچنين بعد از مواد حاوي آهن «غير هم» مانند نان، برنج و سبزيجات، منجر به کاهش جذب آهن در بدن مي‌شود».
مدرس دانشگاه علوم پزشکي اروميه؛ گفت: «کمبود مصرف منابع حيواني و گوشتي مانند گوشت قرمز، گوشت سفيد و ماهي را که از منابع آلي آهن هستند مي‌توان يکي از علل فقر آهن برشمرد».
وي همچنين گفت: «استفاده از غلاتي که جوش شيرين به آنها افزوده شده نيز يکي ديگر از علل فقر آهن در افراد است». وي با بيان اينکه معمولا افراد در دريافت آهن مشکلي ندارند، ادامه داد: «مشکل افراد کم خون به دليل عامل سندرمي است که منجر به کاهش جذب آهن در بدن مي‌شود. کودکان، زنان شيرده و باردار و نيز زنان در دوران قاعدگي نياز بيشتري به دريافت آهن دارند». وي افزود: «افزايش مصرف شير به علت تداخل کلسيم و آهن، مانع از جذب کلسيم و در نتيجه کم خوني مي‌شود».
وي با اشاره به نقش وزارت بهداشت در رابطه با کمبود آهن افزود: «وزارت بهداشت بايد دختراني را که با فقر آهن مواجهند از طريق آزمايش، ميزان ذخاير آهنشان را غربالگري و سنجش کرده و يا از طريق توصيه‌هاي غذايي و برگزاري کلاس‌هاي آموزشي در مدارس، دختران را با اين امر آشنا كند».
وي به افراد کم خون توصيه كرد: «زنان تا سن 30 سالگي و دوران حاملگي و شيردهي بايد براي رفع کمبود آهن، مشاوره‌هاي تغذيه‌اي داشته و يا با دريافت مکمل‌هاي آن کمبود آهن را جبران کنند. افرادي هم که از کمبود آهن در بدن خود اطلاعي ندارند و يا با کمبود آن مواجه هستند بايد به پزشک مربوطه مراجعه کرده و نبايد بدون تجويز پزشک از مکمل‌هاي آهن استفاده کنند».

مادران باردار مراقب تغذيه خود باشند
يك متخصص تغذيه و رژيم درماني گفت: مادران باردار به دليل توسعه حجم خون و به هم خوردن تعادل سلول‌هاي خوني و حجم خون مستعد كم‌خوني هستند.
دكتر حسن مظفري گفت: با شروع ماه چهارم بارداري تعداد زيادي از مادران باردار بايد از مكمل‌هاي آهن دار استفاده كنند كه توسط پزشك براي آنها تجويز مي‌شود.
وي افزود: زن باردار بايد از مصرف مواد غذايي مانند قهوه و چاي پررنگ كه جذب آهن را مختل مي‌كند پرهيز كنند. همچنين مصرف ميوه‌ها و سبزيجاتي كه ويتامين C دارند مي‌تواند به جذب آهن بيشتري در دستگاه گوارش آنها كمك كند.
مظفري يكي ديگر از منابع تامين آهن براي مادران باردار را استفاده از فرآورده‌هاي گوشت قرمز دانست.
وي در خصوص نياز به كلسيم در مادران باردار نيز گفت: مادر باردار نياز به كلسيم بيشتر از 1200 ميلي‌گرم در روز دارد كه اين مقدار يك و نيم برابر نياز افراد عادي است و بهترين منبع براي تامين آن مصرف لبنيات مي‌باشد.
مظفري افزود: مادران باردار نبايد از مصرف شير و فرآورده‌هاي آن غافل شوند و مصرف دو تا سه ليوان شير در روز توصيه مي‌شود. همچنين مصرف انواع ماهي‌ها علاوه بر جذب پروتئين مي‌تواند بخشي از كلسيم مورد نياز‌ آنها را نيز تامين كند.
وي يكي از مشكلات مادران باردار را بيماري يبوست دانست و تصريح كرد: مصرف ميوه، سبزيجات و نان سبوس‌دار باعث مي‌شود دستگاه گوارش عملكرد بهتري داشته باشد.



با تغذيه، سلامت روحي خود را تضمين كنيد
يک روان‌شناس گفت: «تغذيه تاثير مهمي بر سلامت جسمي و روحي دارد، مصرف چربي‌هاي ترانس و اشباع نه تنها مي‌تواند عامل ابتلا به ناراحتي‌هاي قلبي باشد، بلکه خطر ابتلا به افسردگي را هم بالا مي‌برد».
فاطمه طاهري با بيان اين مطلب، اظهار کرد: «افرادي که چربي‌هاي ترانس بالا مصرف مي‌کنند 50 درصد بيش از سايرين در معرض افسردگي قرار دارند. برخلاف آنها، افرادي که اهل مصرف چربي‌هاي يک ظرفيتي غيراشباع هستند کمتر از سايرين به افسردگي دچار مي‌شوند».
وي تصريح کرد: «داشتن يک رژيم سالم غذايي نه تنها خطر ابتلا به ناراحتي‌هاي قلبي و انواع سرطان‌ها را پايين مي‌آورد، بلکه سلامت روان را هم تضمين مي‌کند، براي مثال داشتن رژيم مديترانه‌اي مانع از بروز افسردگي مي‌شود. برخلاف آن رژيم‌هاي غربي احتمال افسردگي را بالا مي‌برد».
اين کارشناس روان شناسي ادامه داد: «هر چه يک فرد بيش‌تر از چربي‌هاي ترانس استفاده کند به همان ميزان با احتمال بيش‌تري تحت تاثير اثرات مخرب ناشي از آن قرار خواهد گرفت، اين در حالي است که نوع ديگري از چربي‌ها که در ماهي‌ها، روغن‌هاي گياهي و روغن ‌زيتون يافت مي‌شوند، مي‌توانند خطر ابتلا به علائم افسردگي را تا حد زيادي کاهش دهند».
طاهري خاطرنشان کرد: «رژيم غذايي که هر فرد مصرف مي‌کند نقش بسيار مهمي در وضعيت روحي او دارد، لذا مي‌توان با رعايت اصول و قوانين تغذيه‌اي، سلامت روحي خود را تضمين کرد».
 

چطور پس از غذا خوردن احساس خواب آلودگي نكنيم؟
براساس نتايج يك مطالعه جديد، مصرف مواد پروتئيني و نخوردن شكر كمك مي‌كند كه پس از صرف غذا احساس خواب آلودگي نكنيم و وزن مناسب داشته باشيم. نتايج اين مطالعه كه در دانشگاه كمبريج صورت گرفت، نشان مي‌دهد كه مصرف مواد پروتئيني و نخوردن شكر هورمون‌هاي اركسين را وادار مي‌سازد سيگنال‌هايي را ‌بفرستند كه باعث كم خوابي و سوزاندن انرژي بيشتر مي‌شود. هورمون‌هاي اركسين در غده هيپوتالاموس تعادل انرژي در بدن را تنظيم مي‌كنند و باعث مي‌شوند فرد كمتر احساس ‌خواب‌آلودگي كند و كمبود آن نيز باعث افزايش وزن و خواب آلودگي فرد مي‌شود.
به گفته «دنيس برداكو» محقق ارشد اين مطالعه، مطالعاتي كه پيش از اين صورت گرفته نشان مي‌دهد كه مصرف گلوكز فعاليت هورمون‌هاي اركسين را متوقف مي‌كند و باعث خواب آلودگي پس از صرف غذا مي‌شود. اين محققان دريافتند كه مصرف آمينواسيدها مانع از آن مي‌شود كه گلوكز فعاليت هورمون‌هاي اركسين را مختل كند. اين مطالعه نشان مي‌دهد پروتئين از بوجود آمدن احساس خواب آلودگي كه با مصرف شكر يا كربوهيدرات ايجاد مي‌شود، جلوگيري مي‌كند.

تاثير رنگ ظرف بر طعم غذا
اگر مي‌خواهيد از خوردن دسر توت فرنگي بيشتر لذت ببريد بجاي تزئين كردن آن با انواع ميوه‌ها، دسر را داخل ظرف سفيد رنگي سرو كنيد. محققان انگليسي و اسپانيايي در مطالعه‌اي دريافتند كه رنگ ظرف غذا مي‌تواند بر طعم غذا تاثير بگذارد.
در اين مطالعه محققان، دسر توت فرنگي را در دو ظرف سفيد و سياه رنگ براي 53 داوطلب سرو كردند تا تاثير رنگ ظرف مواد خوراكي را بر طعم و كيفيت آن ارزيابي كنند.
به نقل از روزنامه ايندين اكسپرس، محققان پس از انجام اين بررسي دريافتند افرادي كه در ظرف سفيد اين دسر را سرو كردند نه تنها طعم آن را بيشتر دوست داشتند بلكه آن را خوشمزه‌تر و شيرين‌تر احساس كردند.

قند خون بالا، چهره شما را پيرتر مي‌كند
نتايج يك مطالعه جديد نشان داده است الگوي زندگي ناسالم كه يكي از شاخص‌هاي مهم آن بالا بودن قند خون است، موجب مي‌شود كه چهره افراد زودتر پير شود.
كارشناسان مي‌گويند چهره افرادي كه قند خونشان بالا است در مقايسه با افرادي كه قند خون طبيعي دارند، معمولا چند سال پيرتر به نظر مي‌رسد. قندخون بالا كه در نتيجه يك رژيم غذايي ناسالم و فقدان تحرك بدني و ورزش نكردن بروز مي‌كند، به عنوان عامل مهمي در بروز بيماري‌هاي مختلف شناخته شده است اما در اين مطالعه براي اولين بار تاثير مستقيم افزايش قند خون روي چهره بررسي و مشخص شده است.
به گزارش روزنامه تلگراف، در اين آزمايشات معلوم شد در ازاي هر يك ميلي‌ مول افزايش قند در هر يك ليتر خون، چهره انسان حدود پنج ماه پيرتر به نظر مي‌رسد.
پروسه پيري مي‌تواند حاصل تشكيل مولكول‌هاي قندي باشد كه به بافت كلاژن مي‌چسبند. كلاژن پروتئيني در پوست است كه آن‌ را نرم و انعطاف پذير نگه مي‌دارد. براي بدن جدا كردن اين مولكول‌هاي قندي از كلاژن كار دشواري است و در نتيجه پوست، پيرتر به نظر مي‌رسد.



چگونه بدنمان را گرم نگه داريم؟
يك كارشناس تغذيه عنوان كرد: «در فصل سرد، بدن براي گرم نگاه داشتن خود نيازمند توليد انرژي و گرماي بيشتري است. به همين دليل مصرف غذاهايي با ميزان کالري بيشتر جهت تامين گرماي بيشتر يک ضرورت است».
فرح روشن پور کارشناس ارشد تغذيه با بيان اين مطلب افزود: «در اين فصل بدن به طور خودکار غذاهاي پرکالري را بيشتر مي‌طلبد، به طور مثال مصرف حلوا ارده، گردو و عسل که از مواد غذايي پرکالري هستند در ماه‌هاي سرد سال مصرف بيشتري دارند».
وي در خصوص افزايش مصرف آش در شرايط آب و هوايي سرد گفت: «آش انرژي زيادي ندارد، اما به هر حال در زمان مصرف آن بدن گرم شده و به همين دليل مصرف آن در فصل سرد بيشتر است».
روشن پور خاطرنشان کرد: «نياز انسان در فصل سرما به ويتامين C افزايش مي‌يابد، اما اين مسأله مشکلي ايجاد نمي‌کند، چون در اين فصل شاهد توليد ميوه‌هاي حاوي اين ويتامين از جمله پرتقال در سطحي گسترده هستيم به گونه‌اي که به وفور در اختيار مصرف کنندگان قرار مي‌گيرند».
وي در پايان تاکيد کرد: «به هر حال زمستان و پاييز فصل مصرف مواد غذايي پرکالري است و بايد تغييراتي در رژيم غذايي ايجاد شود».



انرژي‌زاهاي طبيعي
مصرف چهار ماده خوراكي زير در پايان يك روز كاري مي‌تواند انرژي شما را براي ادامه فعاليت‌هاي روزمره حفظ كند.
اين چهار ماده شامل موارد زير مي‌باشد:
موز: اين ميوه مي‌تواند يك گزينه مناسب در هنگام خستگي باشد. موز همچنين به دليل داشتن فيبرغذايي مي‌تواند انرژي مورد نياز را براي يك مدت طولاني در فرد به وجود آورد.
 گياه جينسنگ: مصرف دمكرده اين گياه به دليل داشتن آنتي‌اكسيدان‌هاي آن باعث مي‌شود كه فرد پرانرژي باشد و تمركز كافي براي انجام كارهاي روزمره داشته باشد. در صورتي كه اين دمكرده را گرم بنوشيد تاثير آرامش‌بخشي بر روي اعصاب دارد و اين قدرت را به فرد مي‌دهد كه تا ديروقت و بدون احساس خوب‌آلودگي كاركند.
توت‌فرنگي: اين ميوه به دليل داشتن ويتامين C، منگنز و فيبر مي‌تواند به ترميم بافت‌هاي فرسوده بدن، افزايش سطح ايمني و انرژي بدن كمك كند.


 شربت آبليمو: نوشيدن شربت خنك آبليمو مي‌تواند خستگي و كسالت عصر را از بين ببرد و فرد را پرانرژي سازد. اين نوشيدني بدليل داشتن قند طبيعي به راحتي جذب خون مي‌شود و به شادابي فرد كمك خواهد كرد.



استفاده بي‌رويه از ظروف مسي خطرناک است
يک کارشناس مواد غذايي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي با اشاره به اينکه ظروف مسي حاوي قلع هستند، گفت: «استفاده بي‌رويه از اين ظروف سبب افزايش اين ماده در مواد غذايي و آسيب رساندن به سلامت انسان مي‌شود».
مبين مهدي پور با بيان اينکه اين ظروف به هيچ وجه مس مورد نياز بدن را تامين نمي‌کنند، اظهار داشت: «استفاده بي‌رويه از ظروف مسي به دليل وجود قلع در آنها بسيار خطرناک است».
وي با تاکيد بر پرهيز از استفاده مداوم ظروف مسي به ويژه در آشپزخانه تصريح کرد: «برخي افراد معتقد هستند كه استفاده از اين ظرف‌ها سبب تامين مس مورد نياز بدن مي‌شود، اما اين تفکر اشتباه است، زيرا به مقدار مورد نياز بدن، مس در مواد غذايي وجود دارد و نيازي به استفاده از اين ظروف جهت تامين اين ماده در بدن نيست».
اين کارشناس مواد غذايي ادامه داد: «در حين استفاده يا در اثر شستشوي ظروف مسي، لايه قلع اين گونه ظروف جدا شده و وارد مواد غذايي مي‌شود که به سلامتي انسان آسيب مي‌رساند».
وي در پايان خاطرنشان كرد: «ظروف مسي براي هدايت گرما بسيار مناسب هستند و از زمان قديم براي پخت و پز استفاده مي‌شدند، اما در صورت تشکيل اکسيد مس يا زنگ مس که ماده‌اي زرد رنگ و داراي ترکيبي بسيار سمي است، استفاده از اين ظروف به سلامت بدن آسيب مي‌رساند».‌



يك راهكار ضد ويروسي براي جلوگيري از هپاتيت
متخصصان آلماني در تركيبات چاي سبز نوعي فلاوونوئيد را شناسايي كرده‌اند كه مانع از ورود ويروس هپاتيت C به داخل كبد مي‌شود.
اين متخصصان مي‌گويند: فلاوونوئيد موجود در چاي سبز موسوم به اپي گالوكاتچين - 3- گالات (EGCG) قابليت آن را دارد كه بعنوان يك راهكار ضد ويروسي براي جلوگيري از قدرت گرفتن مجدد ويروس هپاتيت C بعد از پيوند كبد، مورد استفاده قرار بگيرد. متخصصان دانشكده پزشكي هانوور در آلمان تاثير مولكول EGCG را در پيشگيري از چسبيدن ويروس هپاتيت به سلول‌هاي كبدي بررسي كردند.
به نوشته روزنامه لس آنجلس تايمز، عفونت ويروس هپاتيت C مي‌تواند منجر به هپاتيت مزمن، سيروز كبدي يا سرطان ابتدايي كبد شود. ويروس هپاتيت C يكي از شايع‌ترين عوامل بروز بيماري مزمن كبدي و يك شاخص ابتدايي براي پيوند كبدي است كه طبق آمار سازمان جهاني بهداشت در حال حاضر 170 ميليون نفر در سراسر جهان به اين بيماري مبتلا هستند. جزئيات اين آزمايشات در مجله «هپاتولوژي» به چاپ رسيده است.



مصرف ماهي از زوال مغز جلوگيري مي‌كند
متخصصان تغذيه با بررسي وضعيت ساختار مغز 260 فرد بزرگسال سالم به مدت 10 سال دريافتند: «درصد كوچك شدن مغز و ابتلا به بيماري آلزايمر در آن‌ دسته از افرادي كه به طور منظم ماهي مي‌خورده‌اند كمتر از ديگران بوده است».
اين اثربخشي به دليل وجود اسيد چرب امگا- 3 در ماهي است.
بر اساس گزارش پايگاه اطلاع‌رساني «اخبار كوتاه»، امگا- 3 علاوه بر اين كه از زوال مغز جلوگيري مي‌كند سودهاي ديگري نيز براي جسم دارد.



كمبود كلسترول خوب، موجب بيماري قلبي نمي‌شود   
با وجودي كه بسياري از شواهد پزشكي نشان مي‌دهند افرادي كه مقدار كلسترول خوب در بدنشان پايين است بيشتر مستعد حمله قلبي هستند، اما در يك مطالعه جديد بزرگ معلوم شده است كه فقدان يا كمبود اين نوع كلسترول، عامل افزايش خطر حمله قلبي نيست.
دكتر روت فريك - شميت، مشاور دپارتمان بيوشيمي باليني در كوپنهاك خاطرنشان كرد: «پايين بودن كلسترول خوب تنها فاكتور اثرگذار براي افزايش خطر حمله قلبي نيست».
به گزارش خبرگزاري رويترز،‌ افرادي كه كلسترول خوب در خونشان پايين است از سوي ديگر بايد مجموعه‌اي از فاكتورهاي ديگر را نيز داشته باشند كه بتواند خطر حمله قلبي را در آنها افزايش دهد.
جزئيات اين آزمايشات در مجله تخصصي غددشناسي باليني و متابوليسم منتشر شده است.



منبع:  دنیای تغذیه  ش 117

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر