دیابت و فشار خون دو عامل مهم نارسایی کلیه


دیابت و فشار خون دو عامل مهم بروز نارسایی مزمن کلیه است.
 به گزارش وب دا، استاد گروه نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه نارسایی مزمن کلیه به تدریج ایجاد می شود و زمانی علائم آن بروز می کند که عملکرد کلیه به کمتر از 30 درصد رسیده است، اظهار داشت:‌ به همين دليل است که بسياري از مبتلايان به نارسايي مزمن کليه از بيماري خود خبر ندارند و يکي از راه هاي تشخيص عارضه، انجام آزمايش هاي سالانه است که طي آن مي توان از سلامت کليه مطمئن شد.
دکتر مسیح نقیبی با اشاره به اینکه در راس علل اصلي نارسايي مزمن کليه ديابت قرار دارد و 40تا ۴۵ درصد مبتلايان به نارسايي مزمن کليه، ديابتي هستند، خاطر نشان کرد: اگر ديابت به خوبي کنترل شود، بيمار تحت نظر پزشک باشد، غذاهاي رژيمي خود را رعايت و فشار خون خود را کنترل کند نارسايي کليه بسيار ديرتر بروز پيدا مي کند و چه بسا اتفاق نيفتد.
فوق تخصص بیماریهای کلیوی خاطر نشان کرد: ‌به طور متوسط ۱۰ سال طول مي کشد که کليه فرد مبتلا به ديابت آسيب ببيند. همچنين از زماني که کليه آسيب مي بيند تا زماني که نارسا مي شود و نيازمند تعويض يا پيوند مي شود به طور متوسط ۱۰ سال طول مي کشد. به عبارتي اگر فردي در ۲۵ سالگي به ديابت مبتلا شود،اگر اصول مراقبتی را رعایت نکند حدود ۵۰ سالگي کليه اش را از دست مي دهد.
دکتر مسیح نقیبی پرفشاری خون را از دیگر عوامل ابتلا به نارسایی مزمن کلیه عنوان کرد و خاطر نشان کرد:‌ اين عارضه به مراتب بدتر از ديابت است زيرا ديابت علايمي دارد که فرد را به مطب پزشک مي کشاند اما پرفشاري خون، بيماري بدون علامت است و ممکن است سال ها فرد به آن مبتلا باشد بدون اين که متوجه آن باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد التهابات کلیه، عفونت، سنگ کلیه، بیماریهای کیتستیک کلیه و مصرف بیش از حد داروهای مسکن را از دیگر عوامل ابتلا به نارسایی کلیه عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه پيوند کليه براي بيماران مبتلا به نارسايي مزمن کليه بهتر از دياليز است زيرا بيمار دياليزي کيفيت زندگي خوبي ندارد، خاطر نشان کرد: ‌با ترویج فرهنگ اهداء عضو از بیماران مرگ مغزی می توان گام مهمی در نجات جان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی کلیه برداشت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر