خوردني پرطرفدار فصل سرما


نوشته  : آذين سحابي 
همه ما لبو خورده‌ايم و در روزهاي سرد زمستاني از مزه خوشايند آن لذت برده‌ايم. اين خوراكي خوشمزه همان چغندر پخته است كه قند دارد و مزه شيرين و دوست داشتني آن هم به همين علت است. اين ماده غذايي داراي خواص مفيد بسياري است و سرشار از عناصر و مواد معدني ارزشمندي براي بدن است. درباره چغندر قند و خواص شگفت انگيز آن در زير مي‌خوانيد:
دانشمندان چغندر قند را با نام Beta vulgaris مي‌شناسند و انگليسي زبان‌ها به آن Beets‌ مي‌گويند. چغندر گياهي است كه بشر با آن آشنايي ديرينه دارد و شواهد نشان مي‌دهد كه در حدود چهار قرن پيش از ميلاد هم مردم با خواص درماني آن آشنا بوده‌اند. چغندر در ابتدا در ناحيه مديترانه و شرق اروپا وجود داشته، ولي در حال حاضر در بيشتر نقاط دنيا كشت مي‌شود.

شايد خيلي از ما ندانيم، ولي چغندر چند نوع دارد كه عمده  آنها يكي چغندر معمولي است كه به رنگ بنفش تيره يا قرمز رنگ است و ديگري چغندر قند كه به رنگ زرد روشن است و در سراسر دنيا از آن براي استخراج شكر استفاده مي‌كنند.
اين گياه مفيد داراي برگ‌هاي پهن و درشت و گلوله مانند يا مخروطي شكل است. ريشه كلفت چغندر، مواد غذايي به خصوص ساكاروز را درخود ذخيره مي‌كند.
 در واقع برگ‌هاي بزرگ چغندر در روز در مقابل نورآفتاب ساكاروز مي‌سازند و در شب آن را به ريشه مي‌دهند. چيزي كه ما به عنوان لبو مي‌شناسيم، ريشه چغندر است.
خواص چغندر
چغندر داراي ويتامين‌هايي چون A، B6 و C  است و عناصر كلسيم، منيزيم، فسفر، آهن، روي، پتاسيم و مس را نيز در خود دارد. چغندر داراي مقادير قابل توجهي فولات نيز هست. مصرف اسيد فوليك در دوران بارداري براي جلوگيري از بروز نقايص جنيني ضروري است. به همين دليل مصرف چغندر در دوران بارداري مفيد است. البته خوردن مكمل‌هاي اسيد فوليك براي اكثر مادران باردار ضروري است و خوردن چغندر نمي‌تواند جاي مكمل اسيد فوليك را بگيرد. درباره مصرف مكمل‌ها نيز حتما با پزشك مشورت كنيد.
چغندر به عنوان يك ملين عمل مي‌كند و براي برطرف كردن يبوست مفيد است. همچنين به خاطر داشتن قند و مواد معدني، بسيار مقوي مي‌باشد.
البته مصرف زياد چغندر براي برخي افراد نيز ممنوع است. كساني كه ديابت دارند و قند خونشان بالاست، نبايد به مقدار زياد، چغندر خام يا  لبو بخورند. همچنين برخي كودكان با خوردن چغندر واكنش‌هاي حساسيتي از خود نشان مي‌دهند. در ضمن كساني كه دچار سوء هاضمه هستند نيز نبايد در خوردن چغندر افراط كنند.
خوردن اين گياه به خاطر داشتن مقادير زيادي آنتي اكسيدان، در تسكين درد مفاصل و نقرس مفيد خواهد بود.
اين گياه داراي آهن است، پس به كساني كه دچار كم خوني هستند و براي برطرف كردن اين مشكل دارو مصرف مي‌كنند كمك خواهد كرد. به خاطر داشته باشيد كه هرگز گياهان يا ميوه‌هايي كه خواص اين چنين دارند را  با داروها جايگزين نكنيد و مطابق دستور پزشك، داروهايتان را مرتب مصرف كنيد. اين غذاها كمك كننده هستند، ولي در اكثر اوقات نمي‌توانند جاي  داروها را بگيرند.
شيره چغندر هم از ديرباز مورد استفاده قرار مي‌گرفته است. اين ماده نوشيدني بسيار مناسبي است كه به جذب آهن و توليد گلبول‌هاي قرمز كمك مي‌كند. به علاوه شيره چغندر توانايي سيستم ايمني بدن را نيز افزايش مي‌دهد. اين گياه مفيد داراي كلسيم نيز مي‌باشد، بنابراين خوردن آن به حفظ استحكام استخوان‌ها كمك مي‌كند.
برخي از تركيبات موجود در 100 گرم چغندر پخته در آب نمك
انرژي ............................................ 46 كيلوكالري
آب..........................................................4/82 گرم
پروتئين.....................................................3/2 گرم
كربوهيدرات.............................................5/9 گرم
فيبر...........................................................3/2 گرم
قند كل...................................................79/8 گرم
چربي كل.................................................1/0 گرم
كلسترول.........................................................صفر
ويتامين A .....................................5/4 ميكروگرم
معادل كاروتن..................................27 ميكروگرم
ويتامين D.......................................................صفر
ويتامين E ......................................................صفر
ريبوفلاوين...................................01/0 ميلي گرم
ويتامين B6.................................04/0 ميلي گرم
نياسين.............................................1/0 ميلي گرم
فولات............................................110 ميكروگرم
ويتامين B12.................................................صفر
ويتامين C..........................................5 ميلي گرم
آهن.................................................8/0 ميلي گرم

منبع: دنیای تغذیه  ش ۹۲

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر