آويشن؛ گياه دارويي قديمي درمانگر امروزي


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
آويشن گياهي است با نام علمي
Thymus vulgaris كه به نام تيم (Thyme) در جهان مشهور است. اين گونه آويشن از قديم به عنوان گياه، غذا و دارو مورد استفاده زيادي بوده و هم‌اكنون در سرتاسر دنيا به صورت خوراكي و دارويي از پرمصرف‌‌ترين گياهان است. آثار خوب ضد ميكروبي، بهبوددهنده مشكلات تنفسي و سرماخوردگي آويشن باعث شده تا كارخانه‌هاي داروسازي جهان فرآورده‌هاي بسياري به صورت شربت از آن تهيه كنند.
اثرات خوب آويشن در تسكين و درمان عوارض و علايم سرماخوردگي از جمله ضد درد، خلط‌آور، ضد سرفه، ضد حساسيت، ضد تب، ضد احتقان (گرفتگي بيني)، باز كننده برونش‌ها، معرق، كاهش ترشحات بزاقي، محرك سيستم ايمني بدن و سركوب‌كننده ميكروارگانيزم‌هاي بيماري‌زاي تنفسي مي‌باشد.



از طرفي عسل فرآورده‌ طبيعي ارزشمندي است كه خواص غذايي و دارويي زيادي دارد. مصريان قديم عسل را حداقل در 900 فرمول دارويي استفاده مي‌كرده‌اند. امروزه عسل در بسياري از محصولات دارويي، آرايشي و بهداشتي به عنوان ضد زخم، ضد ميكروب، ضد حساسيت، نرم كننده، ضد سرفه، خلط‌آور، نيروبخش و ... مورد استفاده است.
در تحقيقات جديد روشن شده كه عسل به تنهايي اثري مشابه شربت‌هاي ضد سرماخوردگي را داراست.
براي اولين بار در ايران عصاره آويشن و عسل در يك شربت، فرموله شده و محصولي با اثر بسيار قوي ضد سرفه و خلط‌آور توليد شده است. اين شربت كه به نام هاني تيم (Honeythyme) معروف است، در حال حاضر به داروخانه‌هاي سراسر كشور عرضه شده و بدون نسخه در اختيار مصرف‌كنندگان قرار مي‌گيرد. اين شربت براي نوزادان، كودكان و بزرگسالان قابل استفاده بوده و مسكن و درمان كننده ايده‌آلي براي علايم و عوارض سرماخوردگي است. هاني‌تيم يك محصول صددرصد طبيعي است و هيچ‌گونه ماده شيميايي در آن به كار نرفته و عارضه جانبي ندارد. ميزان و نحوه مصرف شربت در شرايط مختلف در راهنماي همراه دارو ذكر شده است.



منبع: دنیای تغذیه ش93

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر