10 فرمان براي آنهايي كه رژیم دارند


نوشته  : مونا ارباب‌ها كارشناس تغذيه 
یکی از مشکلاتی که امروزه افراد گریبانگیر آن هستند، عدم موفقیت در پیروی از رژیم‌های غذایی  صحیح می باشد. در این نوشتار، راهكار‌هايي را براي اجراي بهتر رژيم‌هاي غذايي و موفقيت در آن پيشنهاد مي‌كنيم.
1- واقع‌بين باشيد: هر نوع برنامه غذايي بايد هم براي افراد خانواده شما و هم براي موفقيت شما مناسب باشد. يك رژيم خوب بايد منطبق با بودجه، برنامه روزانه و مهارت‌هاي آشپزي شما باشد.
2- قول بدهيد: روي يك تكه كاغذ، مهم‌ترين دلايل عادات غذايي خود را كه راغب به تعويض آنها هستيد بنويسيد و آن را براي دوستان و يا خانواده خود بخوانيد و به آنها قول بدهيد كه از اين به بعد غذاهاي سالم‌تري انتخاب و ميل مي‌كنيد.
3- آرام شروع كنيد: تغييرات زياد و خيلي بزرگ در برنامه شما برابر است با شكست. در صورتي كه ايجاد تغييرات كوچك و كم مي‌تواند باعث به وجود آمدن نتايج بزرگ و پايدار شود. براي مثال شما مي‌توانيد براي شروع، فقط يك تغيير كوچك در برنامه غذايي خود به وجود بياوريد (مثلا اضافه كردن صبحانه به برنامه غذايي) و آن را به عادت تبديل كنيد.
4- اراده داشته باشيد: بدن انسان خيلي خوب به اراده جواب مثبت مي‌دهد، براي مثال اگر شما واقعا تصميم بگيريد كه صبحانه بخوريد، هر روز صبحانه (حتي كوچك) خواهيد خورد.

5- به آن بچسبيد: تحقيقات نشان مي‌دهد براي اين كه يك تغيير رفتاري تبديل به عادت شود، تقريبا به 21 روز زمان نياز است، بنابراين مثلا اگر مي‌خواهيد صبحانه را به برنامه غذايي خود اضافه نماييد، مي‌توانيد هميشه از شب قبل برنامه‌ريزي كنيد كه چه چيزي براي صبح خواهيد خورد و آن را هر روز داشته باشيد.
6- انعطاف‌پذير باشيد: زندگي پر از حوادث پيش‌بيني نشده است، بنابراين برنامه‌هاي ما گاهي اوقات احتياج به عوض شدن خواهند داشت. اگر شما يكروز صبح به خاطر كار غير منتظره‌اي كه براي‌تان پيش آمده بود مجبور شديد خانه را زودتر از هميشه ترك كنيد، مي‌توانيد صبحانه خود را بسته‌بندي كرده و در راه ميل نماييد.
7- خلاق باشيد: يك ليست از تمام غذاهاي ممكن درست كنيد، مثلا يك ليست راجع به تمام صبحانه‌هاي موجود كه شما هم در خانه، هم در ماشين، هم در اتوبوس و هم در محل كار مي‌توانيد بخوريد و از آن لذت ببريد.
8- هميشه مواد را در دسترس خود داشته باشيد: زماني كه از غذاهاي موجود ليستي درست كرديد، مي‌توانيد مواد موجود در آن غذا را تهيه كنيد و هميشه (چه در خانه، چه در محل كار و يا هر جاي ديگر) در دسترس خود داشته باشيد.
9- خودتان را عفو كنيد و ببخشيد: سالم خوردن به معناي عالي خوردن و بدون اشتباه خوردن نيست. اگر شما زماني يك اشتباه كرديد و يا چند روز غذاي سالم نخورديد، اشكال ندارد. به سرعت بعد از آن به روال سابق صحيح خوردن خود بازگرديد و به آن ادامه دهيد.
01- به خودتان تبريك بگوييد: عوض كردن عادت غذايي مي‌تواند خيلي سخت باشد، بنابراين شما فقط به اين فكر كنيد كه براي چه مدت طولاني اين عادات غذايي را داشته‌ايد. سپس براي انجام هر تغييري كه در عادت خود مي‌دهيد، يك جايزه براي خود بخريد و به خودتان تبريك بگوييد. البته بهتر است اين جايزه يك غذاي نامناسب نباشد!



منبع: دنیای تغذیه  ش 93

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر