مصرف فست‌فود بروز آکنه را تشدید می‌کند


مصرف امگا۳ آکنه را بهبود می‌بخشد


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه آکنه یکی از شایع‌ترین بیماریهای پوستی است که تمام سنین را درگیر می‌کند گفت: شایع‌ترین سنین درگیری آکنه دوران بلوغ و جوانی است.

دکتر زهره تهرانچی در گفتگو با خبرنگار سینانیوز با اشاره به اینکه فاکتورهای اصلی متعددی از جمله هورمون‌های آندروژن و پورپیون باکتریوم آکنه، عوامل ژنتیک، التهاب مجرای پیلوسباسه و اجزای ترکیب سبوم در بروز آکنه دخالت دارند تصریح کرد: علاوه بر فاکتورهای اصلی عوامل فرعی مانند تغذیه، نور آفتاب، رطوبت، ترماهای فیزیکی (دستکاری پوست و اپیلاسیون) مشاغل، دارو‌ها، استفاده از مواد آرایشی و نیز استفاده از روغن‌هایی که برای صاف بودن مو استفاده می‌شوند در ایجاد آکنه نقش دارند. 
وی افزود: مصرف کربوهیدرات‌ها و چربی‌های استفاده شده در فست فود‌ها که شامل امگا۶ هستند باعث بروز و تشدید آکنه شده در حالی که مصرف غذاهای حاوی امگا ۳ بهبود آکنه را به دنبال دارند. 

این متخصص پوست بابیان اینکه برخی از دارو‌ها مانند ترکیبات داروهای ضد سل، ضد تشنج، برخی ویتامین‌های گروه B به خصوص B۱۲، استروئید‌ها که به صورت خوراکی و موضعی یا تزریقی مصرف می‌شوند و... در ایجاد یا تشدید آکنه نقش دارند ادامه داد: تظاهرات آکنه به اشکال کومدون، پاپول، پوستول، ندول و کیست بوده که عوارضی شامل اسکارهای کوچک و بزرگ، هیپر پیگمانتاسیون و اریتم از خود بر جای می‌گذارند که عارضه پیگمانتاسیون و اریتم گذرا یا موقتی بوده ولی اسکار‌ها احتمال ماندگاری هم دارند. 
این متخصص پوست با اشاره به اینکه همانطور که عوامل ایجاد کننده آکنه متعدد هستند درمانهای متعددی هم برای آن‌ها وجود دارد اظهار کرد: درمانهای رایج شامل ترکیبات موضعی آنتی بیوتیک، آزلائیک اسید و...، درمانهای خوراکی شامل آنتی بیوتیک اریترومایسین و تتراسیکلین و نیز ایزوترتینونین در آکنه‌های شدید مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
وی در پایان با بیان اینکه PDT و نور آبی و نور قرمز از جمله درمانهای جدید در انواع خفیف و متوسط این عرصه هستند که روشی مناسب برای بیمارانی که منع مصرف داروهای خوراکی دارند می‌باشد خاطرنشان کرد که در حوزه نور آبی و نور قرمز، تحقیقی توسط بنده و دکتر لیلا خرازی روی بیماران مبتلا به آکنه انجام شد که نتایج خوبی در برداشت به طوری که نتایج نشان داد استفاده توام از نور آبی و نور قرمز نتیجه بهتری نسبت به استفاده از نور آبی به تنهایی دارد که نتایج این تحقیق در آخرین کنگره پوست اروپا که در کشور پرتغال برگزار شده نیز ارائه شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر