گــام‌هاي كوچك و مهم در تقويت سيستم ايمني


نوشته  : مريم سالک زمانی کارشناس ارشد علوم تغذيه 
يک سيستم ايمنی قوی، بهترين دفاع بدنی در مقابله با عفونت‌های باکتريايی و ويروسی است و در حفاظت از بدن در مقابل بيماری‌هايی مانند آرتريت و بعضی از انواع سرطان‌ها موثر است. تغذيه‌ خوب، اساس حفظ توانايی‌های سيستم ايمنی برای انجام اين عملکردها می‌باشد.
با برداشتن چند گام کوچک می‌توان عادات غذايی مناسب را ايجاد کرد و زندگي توام با سلامتی داشت.
گام اول : روز خود را با يک صبحانه سالم آغاز کنيد.
با مصرف صبحانه می‌توان اميدوار بود که دريافت مواد مغذی مناسب برای بقيه‌ روز با موفقيت انجام خواهد شد. صبحانه‌ای متشکل از غلات کامل، شير و آب پرتقال می‌تواند تامين کننده‌ 100 درصد ويتامين C، 33 درصد کلسيم و منبعی خوب از فولات و ساير مواد مغذی برای روز باشد.

گام دوم : جانشينی غلات تصفيه شده با غلات کامل
استفاده از غلات کامل و فرآورده‌های آن‌، مانند نان‌های تهيه شده از غلات کامل سبب افزايش دريافت فيبر و آنتی‌اکسيدان‌های محافظ است. همچنين استفاده از ذرت بو داده يا کراکرهای تهيه شده از گندم کامل، ميان ‌وعده‌های مناسبی برای همه هستند.
گام سوم: تنوع آفرينی در استفاده از سبزی‌ها
مجموعه‌ای متشکل از سبزی‌های رنگارنگ ضمن زيبايی آفرينی برای سفره‌های غذايی، دريافت انواع آنتی اکسيدان‌ها، ويتامين‌ها و عناصر معدنی را با اطمينان همراه می‌کند.
گام چهارم: انتخاب ميوه‌های تازه و کامل
ميوه‌های کامل، ميان‌وعده‌های مناسب غذايی هستند. در صورت تمايل به استفاده‌ از دسرهای شيرين، کافی است مقداری ماست يا شير کم چرب را با ميوه‌های تازه يا حتی يخ‌زده در مخلوط‌کن مخلوط کنيد و به عنوان دسری سالم به مصرف برسانيد.
گام پنجم: به نقش مهم انواع لوبيا در برنامه‌های غذايی توجه داشته باشيد
لوبياها منابع خوبی از فيبر، فولات و فلاوونوئيدها هستند. در تهيه سوپ‌ها، سالادها، برنج، ماکارونی، آنها را به عنوان اجزای مکمل، مورد استفاده قرار دهيد.
گام ششم : به قارچ‌ها به عنوان گنجينه‌هاي‌ پنهان طبيعت نگاه کنيد.
گرچه قارچ‌ها به دليل وفور مواد مغذی به راستی گنجينه پنهان طبيعت هستند، اما اغلب آنچنان که شايسته است مورد توجه قرار نمی‌گيرند. قارچ‌ها بعضی از ويتامين‌های گروه B، مانند پانتوتنيک اسيد، ريبوفلاوين و نياسين را می‌توانند تامين کنند. سلنيوم و ارگوتيونئين (که آنتی‌اکسيدان‌هايی مهم هستند) و نيز ويتامين D از طريق قارچ‌ها قابل تامين است. گفته می‌شود 5- 4عدد قارچ، می‌تواند تا 15 واحد بين‌المللی از اين ويتامين را تامين کند. پتاسيم که عنصری بسيار مهم است، نيز به راحتی توسط استفاده از قارچ‌ها تامين می‌شود.



منبع: دنیای تغذیه  ش 93

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر