راهی برای میوه خوراندن به کودکان




اگر فرزندتان اهل میوه خوردن نیست، برایش ژله میوه ای درست کنید
چند روز پیش که در جمع دوستانم بودم، از اینکه عسل دخترم لب به میوه نمی زند، گفتم و اینکه دیگر نمی دانم چه باید بکنم....
راهی برای میوه خوراندن به کودکاناعضای جمع هر یک پیشنهادی دادند؛ یکی گفت باید به زور هم که شده به او، میوه بدهی! مگر می شود بچه میوه نخورد؟ دیگری معتقد بود اگر چند روزی به این موضوع بی اعتنا باشم، بالاخره خود عسل سراغ سبد میوه می آید، اما یکی از دوستانم پیشنهادی کرد که به نظرم به امتحان کردنش می ارزید.
او به من گفت بچه ها عاشق خلاقیت، نوآوری و زیبایی هستند بنابراین اگر تکه های میوه تازه را با آنچه عسل دوست دارد، مخلوط کنی، با یک تیر دو نشان زده ای، اول اینکه به دخترت میوه داده ای و دوم اینکه او را با علاقه هر چه بیشتر، ترغیب کرده ای. در راه بازگشت به خانه به حرف های دوستم فکر می کردم و به این نتیجه رسیدم که عسل عاشق ژله است پس تصمیم گرفتم برای عصرانه اش یک کاسه ژله میوه ای درست کنم که طرز تهیه آن را در ادامه همین مطلب می بینید.
● مقدار کالری
مجموع موادغذایی این ژله ها ۵۵۰ کیلوکالری انرژی دارد و تقسیم آن میان ۴ کودک، مقدار کالری دریافتی را تقریبا به ۱۴۰ کیلوکالری خواهد رساند که این عدد برای یک میان وعده مناسب است. البته اگر این ژله ها با بستنی یا خامه سرو شوند، به ازای هر قاشق غذاخوری از این مواد، مقدار کالری دریافتی حداقل ۹۰ کیلوکالری دیگر نیز افزایش خواهد یافت.
● همراه ژله
می توانید در کنار ژله ها ۱ تا ۲ اسکوپ بستنی وانیلی هم قرار دهید البته به شرطی که فرزند شما کمبود وزن داشته باشد زیرا در غیر این صورت افزودن بستنی به این میان وعده، به غیر از افزایش انرژی سودی نخواهد داشت. افزودن خامه یا تکه های شکلات به ژله های تهیه شده، نیز فقط مقدار کالری دریافتی را افزایش می دهد پس اگر فرزندتان اضافه وزن دارد، بهتر است از آنها صرف نظر کنید. البته این دسر باید کاملا خنک سرو شود و بهتر است کاسه های پرتقالی را به فرزندانتان بدهید تا خودشان بخورند و از خوردن دسری که برایشان تهیه کرده اید، لذت ببرند.
● مـواد لازم (برای۴ کودک)
آب سیب /۲ لیوان/ ۱۵۰ کیلوکالری
شربت توت فرنگی/۲لیوان /۱۲۰کیلوکالری
پودر ژلاتین /۸قاشق غذاخوری /۱۶۰کیلوکالری
مخلوط آناناس و پرتقال /۱لیوان /۶۰کیلوکالری
مخلوط توت فرنگی و انگور سیاه /۱لیوان/ ۶۰کیلوکالری
پرتقال نصف شده/ ۸عدد/ ۰کیلوکالری
● طـرز تـهـیـه
پرتقال ها را به دو نیم تقسیم و داخلشان را خارج کنید تا به صورت کاسه ای خالی درآیند. (از این کاسه های میوه ای به عنوان قالب استفاده می کنیم.)
۲ لیوان آب سیب را با ۴ قاشق غذاخوری پودر ژلاتین مخلوط کنید و آنها را در ۴ کاسه پرتقالی بریزید. این مرحله را برای شربت توت فرنگی تان هم تکرار کنید و آن را در ۴ کاسه باقی مانده پرتقالی بریزید. کاسه های پر شده را در یخچال بگذارید و بعد از ۱۵ دقیقه در کاسه هایی که برای تهیه ژله از آب سیب استفاده شده است، آناناس و پرتقال بریزید و در کاسه هایی که با شربت توت فرنگی ژله تهیه کرده اید، مخلوط توت فرنگی و انگور سیاه. پس از آماده شدن کامل ژله ها، دو نوع ژله را برای بچه ها سرو کنید یعنی برای هر نفر دو کاسه با رنگ های جذاب و متفاوت.
● پیشنهاد سرآشپز
سامان گلریز
مدرس آشپزی
در ژلـه هـرگـز کـیوی و لیـمو نـریـزیـد
ژله به دلیل بافت نرم و لطیفی که دارد، مورد علاقه بچه هاست بنابراین می توان برای بچه هایی که از میوه خوردن سرباز می زنند، ژله های میوه ای تهیه کرد و سهم میوه روزانه شان را با کمی ژلاتین و شربت میوه به آنها خوراند. البته پودینگ های ثابت با ژله متفاوتند؛ پودینگ ها دو نوع متحرک (بافتی شبیه به فرنی) و ثابت (بافتی سفت و ژلاتینی) دارند اما معمولا در تهیه آنها از شیر به جای آب استفاده می شود و پودینگی که می توان به دلیل سفتی آن را از قالب خارج کرد، ژله نیست.
برای تهیه ژله باید به این ۶ نکته دقت داشت:
۱. از آنجا که هدف، خوراندن میوه به بچه هاست، چه بهتر که تا جایی که امکان دارد حداقل شکر در تهیه ژله به کار رود. برای این منظور بهتر است از ژله های آماده استفاده نکنید بلکه شربت میوه هایی مانند توت فرنگی یا آلبالو را با ورقه های ژلاتین مخلوط و خودتان ژله تهیه کنید.
۲. برای تهیه ژله با ورقه ها ژلاتین، بهتر است ۲ لیوان شربت میوه را با ۴ ورقه ژلاتین و یک لیوان آب سرد مخلوط کنید و آن را روی حرارت بگذارید تا ورقه های ژلاتین کاملا حل شوند. بعداز برداشتن این مایع از روی حرارت، آن را در قالب بریزید و اجازه دهید تا خنک شود. پس از اطمینان پیدا کردن از اینکه ژله خنک شده و تا حدودی خود را گرفته است، تکه های میوه را اضافه کنید.
۳. شما می توانید انواع میوه ها از آناناس، موز، سیب، انگور و گیلاس گرفته تا پرتقال و انار را به ژله تان اضافه کنید ولی هرگز در آن کیوی یا لیمو نریزید زیرا ریختن این میوه ها در ژله مانع گرفتن آن خواهد شد.
۴. قالب های مناسب ژله، از جنس سیلیکون هستند. البته انواع غیراستاندارد آنها هم به بازار آمده اند بنابراین هنگام خرید، قالب های با کیفیت و استاندارد را انتخاب کنید زیرا احتمال سرطان زا بودن قالب های سیلیکونی غیراستاندارد وجود دارد.
۵. گاهی هرچه ژله در یخچال باقی می ماند، باز هم بافت شلی دارد و سفت نمی شود؛ علت آن غلظت ژلاتین اضافه شده به ژله است؛ یعنی اگر غلظت ژلاتین ناکافی باشد، ژله شل می شود و دیگر سفت نخواهد شد بنابراین وقت خود را بیهوده تلف نکنید.
۶. فرزندانتان را در تهیه ژله های میوه ای مشارکت دهید زیرا این کار باعث خواهد شد اعتمادبه نفسشان افزایش پیدا کند. البته نباید با اجاق یا چاقو سر و کار داشته باشند و بهتر است در کارهایی نظیر مخلوط کردن میوه ها با ژله یا پهن کردن خمیر هنگام تهیه کیک یا بیسکویت از آنها کمک بگیرید.
● اگر کودکتان چاق است
بهتر است از حداقل شکر (البته درصورتی که عادت به ریختن شکر دارید) در تهیه ژله ها استفاده کنید. در ژله خامه یا بستنی نریزید زیرا افزودن آنها باعث افزایش مقدار کالری دریافتی خواهد شد. سعی کنید از میوه های شیرینی مانند انبه رسیده یا موز استفاده کنید که نیاز به مصرف شکر به حداقل ممکن برسد زیرا بچه ها عاشق مزه شیرین هستند و اگر ژله شیرین نباشد، از خوردن آن خودداری می کنند.
● اگر کودکتان دیابت دارد
در ژله ای که برای او تهیه می کنید، شکر اضافه نکنید اما میوه هایی مانند سیب و پرتقال را برای تهیه آن به کار ببرید تا قندخون او بیش ازحد بالا نرود.
● اگر کودکتان حساسیت دارد
میوه هایی مانند آناناس و توت فرنگی و حتی انبه را که تا حدودی حساسیت زا هستند، در ژله نریزید. البته حرارت دادن این میوه ها و تهیه کمپوت از آنها تا حدی از میزان آلرژی زایی شان کم می کند اما همین حرارت دادن، از میزان ارزش غذایی میوه ها خواهد کاست.
ساقی اخوان
روزنامه سلامت ( www.salamat.ir )

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر