ميان‌وعده خوب براي مدرسه


نوشته  : بهارك آقاپور دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه بين الملل شهيد بهشتي 
مصرف مواد غذايي در سه وعده اصلي صبحانه، ناهار و شام، نياز بدن كودكان و نوجوانان را به انرژي و مواد غذايي ضروري براي رشد ذهني و جسمي تامين نمي‌كند و براي دريافت مقادير كافي از كالري و ريز مغذي‌هاي مفيد، نياز به ميان‌وعده‌هاي غذايي سالم وجود دارد.
ميان‌وعده خوب براي دانش آموزان در مدرسه
همزمان با شروع سال تحصيلي جديد و با توجه به اهميت تغذيه كودكان و نوجوانان در سنين مدرسه، يكي از دغدغه‌هاي والدين  مساله ميان‌وعده غذايي براي بچه‌ها است. ميان‌وعده غذاي مختصري است كه بايد در بين وعده‌هاي اصلي غذايي مصرف شود و زمان مصرف آن بايد به‌گونه‌اي باشد كه حداقل يك ساعت با وعده غذايي اصلي فاصله داشته باشد تا باعث بي‌اشتهايي كودك  نسبت به وعده اصلي نشود.

تحقيقات نشان داده‌اند كه قرار دادن يك ميان‌وعده مناسب و مغذي در برنامه غذايي روزانه دانش آموزان، مي‌تواند بر كارايي حافظه كوتاه مدت، ميزان توانايي در يادگيري و به دنبال آن بر پيشرفت تحصيلي آنها اثر مثبت داشته باشد. ميان‌وعده‌اي مناسب است كه بتواند مقداري از انرژي، املاح و ويتامين‌هاي مورد نياز بدن نوجوانان را تامين كند.
 تنقلات پر‌چرب و يا پرشكر مانند چيپس، شيريني، كيك، بيسكويت، شكلات، سوسيس، كالباس و... قطعا ميان‌وعده‌هاي مناسبي نيستند، زيرا اين مواد‌ غذايي فقط كالري و چربي اضافي را به رژيم غذايي تحميل مي‌كنند و باعث ايجاد سيري كاذب در دانش آموزان مي‌شوند. پس چنين غذاهايي با ميزان مواد مغذي كم نبايد به‌طور روزانه در منوي غذايي كودكان و  نوجوانان انتخاب شوند.
ميان‌وعده خوب، سالم و مغذي شامل انواع متنوعي از سبزيجات و ميوه‌هاي تازه است كه علاوه بر داشتن قند طبيعي حاوي برخي از ويتامين‌ها و املاح نيز مي‌باشد. همچنين آجيل و مغز دانه‌ها و تنقلاتي مانند نخودچي، كشمش، خرماي خشك، توت خشك و انجير خشك، پسته و بادام، اسنك سويا، كيك خانگي تهيه شده از ميوه و غلات كامل به همراه شير، ساندويچ تهيه شده در منزل مثل كوكو و كتلت، ساندويچ نان و پنير و گردو، انواع برگه ميوه‌ها، ميوه‌هاي تازه و سبزيجات خرد شده مانند هويج و خيار و گوجه‌فرنگي، بهترين ميان‌وعده‌ها براي دانش‌آموزان در مدرسه محسوب مي شوند. بهتر است اين مواد غذايي ضمن تهيه  در منزل، به صورت‌هاي جذاب و مورد علاقه كودكان نيز بسته بندي شوند.



منبع: دنیای تغذیه  ش102

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر