راهكارهاي علمي و عملي دكتر مظهري در كاهش وزن


سلامت قرباني رژيم‌هاي غير علمي
نوشته  : دكتر سيدضياءالدين مظهري متخصص تغذيه و رژيم درماني دانشيار دانشگاه علوم پزشكي ايران 
قسمتي از عارضه‌هايي كه تحت تأثير اجراي رژيم‌هاي غيرعلمي در كوتاه يا بلندمدت در رژيم‌گيرندگان عجول، بي‌صبر، زودباور و راحت‌طلب مشاهده شده و به ثبت رسيده، به شرح زير مي‌باشد:
1-‌ برگشت به وضعيت و وزن قبلي حتي بيشتر از اجراي رژيم‌هاي متنوع غيرعلمي به‌طور برق‌آسا توأم با درهم‌آميختگي شديد تناسب وزن به قد و انباشتگي‌هاي جديد در نواحي مختلف بدن
2-‌ ريزش شديد مو
3-‌ نوروپاتي و عصبانيت
4-‌ كم‌خوني
5-‌ تشديد دردهاي مفاصل
6-‌ ناتواني
7-‌ عدم تمركز
8-‌ بي‌اشتهايي‌هاي عصبي يا پرخوري و ولع بيش از اندازه به خوردن و عدم احساس سيري
9-‌ نوسان قند خون و از دست دادن توان ناگهاني كار و انديشه
10-‌ پرفشاري و يا افت فشار خون

11-‌ ناراحتي‌هاي شديد معده
12-‌ خشكي شديد مزاج
13-‌ خشكي پوست و افزايش چين و چروك در پوست صورت
14-‌ تحليل عضلات و استخوان‌هاي اسكلت بدن
15- كرم‌خوردگي دندان‌ها
16-‌ شلي اندام‌ها و از دست دادن تناسب آنها
17-‌ بي‌اختياري مدفوع
18-‌ افزايش چربي خون
19- افزايش ميزان چربي كبد
20-‌ اختلال در عملكرد غده تيروئيد
21-‌ افزايش احتمال حمله نقرس در افرادي كه زمينه ارثي دارند.
22- بهم ريختن عملكرد معده و روده‌ها
23-‌ كم‌سويي چشم‌ها
24-‌ ابتلا به خستگي‌هاي دايمي و مفرط
25-‌ ساييدگي زانوها
26-‌ كشيدگي تاندون‌ها
27-‌ تشديد افسردگي
28-‌ كاهش سطح توليد شير در مادران شيرده
29-‌ اعتياد به مصرف داروها
30-‌ اختلال در ريتم خواب و خوراك
31-‌ كندي يا توقف رشد كودكان
32-‌ ابتلا به سنگ صفرا و كليه‌ها و غيره
33-‌ بي‌نظمي ضربان قلب (آريتمي)
34-‌ يخ كردن و سرد شدن دست‌ها و پاها
35-‌ درون‌گرايي و گريز از ديگران
البته مواردي كه ليست شده‌اند قسمت كوچكي از پيامدهاي كوتاه‌مدت و بلندمدت سرسپردگي بدون تعقل و تفحص به هر فرد و هر روش توصيه‌شده مي‌باشند و همه اين موارد در به دام افتادگان بي‌خبر از مكانيسم‌هاي صحيح رژيم‌هاي درماني در پرونده‌هاي پزشكي آنها در بايگاني مدارك پزشكي هر دفتر مشاوره تغذيه قابل رويت و مشاهده مي‌باشند. اصلاً چرا راه دوري برويم؟ خود شما يا وابستگان و دوستان دور و نزديكتان ممكن است يكي از افرادي باشند كه با تبعيت و اجراي اين برنامه‌هاي غيراصولي و باور داشتن به وعده و وعيدهاي اغواكننده و ترفندهاي غيرواقعي بارها و بارها براي تحقق روياهاي خود و دستيابي به تناسب اندام و سلامتي پايدار و پردوام هم پول خود را از دست داده‌ايد و هم به جسم و جان خود آسيب رسانده‌ايد و حالا اين سوال از شما پرسيده مي‌شود:
آيا انواع داروهاي متعدد و رنگارنگ با نام‌هاي مختلف و با اثرات جادويي تبليغ‌شده، واقعاً با تاثيرات جادويي خود توانسته‌اند حتي يك نفر از مصرف‌كنندگان را به آرزوي ديرينه دستيابي به تناسب اندام پايدار و يا حداقل بدون عوارض جانبي رهنمون گردند؟ يا انواع كمربندهاي مختلف حرارتي، برودتي، لرزاننده، تعريق‌كننده و غيره واقعاً معجزات تبليغ‌شده را تحقق بخشيده‌اند؟
 آيا حمام پارافين يا رفتن به سوناي خانگي يا خارج از خانه، شلوارك‌هاي به‌كار برده شده، ماساژ، ژل، چسب‌هاي لاغري، گوشواره و غيره علاج اين مشكل جهان‌شمول است؟ اگر چنين مي‌بود، ديگر چه نيازي به دوره‌هاي كارشناسي يا كارشناسي ارشد و دكترا در رشته علوم تغذيه وجود داشت كه با عبور از سد كنكورهاي بسيار سخت و كسب بالاترين امتيازها، اجازه ورود به دانشگاه را كسب نموده و سال‌ها زحمت مي‌كشند و هزينه‌هاي زيادي را جهت فارغ‌التحصيلي متقبل مي‌شوند. اگر شما بزرگواران كمي پيچيدگي مكانيسم‌هاي توليد و مصرف انرژي در بدن و نيازمندي ميلياردها سلول را به 50 ريزمغذي به صورت متعادل و مداوم در نظر مي‌گرفتيد، هرگز علاج مشكل خود را در عطاري‌هاي فروشنده داروهاي گياهي يا در آرايشگاه‌ها و باشگاه‌هاي ورزشي جستجو نمي‌كرديد و يا چاره‌جويي و چاره‌انديشي از افراد غيرمتخصص سودجو را بر خود مي‌پسنديديد، ولي چه مي‌توان كرد. دور، دورِ افراد بي‌آزرم و زمان، زمان سودجويان بي‌ترحم مي‌باشد.

چرا اين همه  زودباوري و اعتماد كوركورانه؟
اگر به آگهي‌هاي تبليغاتي رنگارنگ نوشتاري، ديداري و شنيداري رسانه‌هاي داخلي و فرامرزي باور داريد، در نظر داشته باشيد كه به چه دليلي در كشورهاي توليد و صادركننده، اين همه وسايل رنگارنگ و مواد گوناگون مورد عنايت و اقبال شهروندانشان قرار نمي‌گيرند و آمار افزايش رو به رشد كشورهاي غربي در قبال انواع چاقي‌ها و بيماري‌هاي ناشي از آن (چه در كشورهاي آمريكايي و چه اروپايي) هزينه‌هاي ميلياردي براي خانواده‌ها و بودجه درماني كشورها تحميل مي‌نمايد؟
براي آنكه در قبال هرگونه توليدات، حساب و كتاب و قانون و مقررات آهنيني نظارت دارد و كوچك‌ترين عوارض ايجادشده براي مصرف‌كنندگان كيفرهاي بسيار شديد و جرايم سنگيني را تعيين نموده است. علاوه بر آن در داخل جعبه هر توليداتي بروشور كاملاً جامعي قرار داده شده كه تركيبات اصلي را تعيين نموده و مشخص كرده چه كساني در چه سنيني و با چه شرايط فيزيولوژيكي بنا به صلاحديد متخصص مربوطه و در چه مدتي و با چه پيش‌زمينه‌هايي و با كدام داروهاي مصرفي قبلي مي‌توانند در راستاي چه هدفي آن را مصرف نمايند و يا اينكه در صورت بروز عوارض ناخوشايند تداخل غذا و داروي مصرفي احتمالي، حساسيت‌ها و ‌آلرژي‌هاي پيش‌بيني‌نشده چه اقدامي بايد به عمل آورده شود، و مصرف‌كنندگان نيز بايد قبل از مصرف با به‌كارگيري اين توليدات اين هشدارهاي داده‌شده را مطالعه نمايند و در صورت مصرف خودسرانه مسووليت عواقب و رخدادهاي احتمالي را شخصا جوابگو باشند.
حال از شما مي‌پرسيم:
خودتان يا اطرافيانتان چند بار قبل از اجراي روش يا مصرف دارويي به‌طور دقيق توصيه‌هاي توليدكنندگان را مطالعه نموده‌ايد؟
كمي درنگ كنيد و در نظر بگيريد كه افزايش مداوم وزن و درگير شدن در چنبره افزايش وزن و چاقي‌ها در همه افراد مبتلا يكسان نمي باشد و عوامل زمينه‌ساز مشابهي ندارند. چه بسا چاقي‌هاي ايجادشده ناشي از اختلالات هورموني و به‌هم‌ريختگي ناشي از كاتابوليسم و آنابوليسم يعني سوخت و ساز يا شكستن و به‌هم پيوستن ملكول‌هاي تشكيل‌دهنده نيازهاي بدن مي‌باشند يا افرادي كه تحت تأثير اين درهم ريختگي كلسترول و تري‌گليسيريد افزون‌شده‌اي دارند يا اوره و اسيداوريك آنها از حد معمول فراتر رفته، از كم‌خوني خفيف و يا شديدي رنج مي‌برند، در معرض افت قند يا فشار خون هستند يا به پوكي استخوان مبتلا يا در شرف آن مي‌باشند، عملكرد دستگاه گوارش آنها تحت تأثير فاكتورهاي مختلف در هم ريخته و يا دفع منظمي ندارند، آيا اين افراد مي‌توانند با بهره‌گيري از رژيم‌هاي جادويي يا تك‌خوري‌هاي من‌درآوردي با استفاده از هفته‌اي نخودفرنگي يا فقط سينه مرغ به هر ميزاني بدون نان و غلات هفته‌اي فقط تخم مرغ و چند صباحي ژله و يا شير كم‌چربي با 2 عدد خرما يا آب‌درماني طولاني‌مدت و گياهخواري بي‌امان به مقصود خودشان كه اندام رويايي و موزون و سلامتي جسم و توان فكري است، دست يابند؟ اگر بتوان خشتي را با گل فراهم آورد و ساختمان ايمني را برپا نمود و در آن پناه جست، با چنان كاستي‌هاي متعدد درشت مغذي‌هاي نامتعادل و حذف ريزمغذي‌هاي كليدي و غيركليدي، شهر وجودي بسيار پيچيده انسان‌ها را نيز مي‌توان سرحال، برپا و سالم نگه داشت.



منبع: دنیای تغذیه  ش 105

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر