با اين غذاها پيري را فراري دهيد!

گاوصندوقي براي جواني

نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
هميشه به دنبال خوراكي‌هايي باشيد كه پوست را زيبا، انرژي را زياد و سلامت را افزايش مي‌دهند. داشتن پوستي درخشان، مويي نرم و براق و همچنين عضلاتي سفت و بدون افتادگي در سنين بالاي 40 سالگي هم امكان‌پذير مي‌باشد. شريل فوربرگ، متخصص تغذيه، در كتاب جديد خود، تعريف تازه‌اي از مسن شدن و گذر عمر دارد.
برخي از مواد غذايي در جوان نگه داشتن بدن انسان تأثير بسزايي دارند، لذا رعايت 4 اصل اساسي كه در ذيل بدان اشاره شده است، توصيه مي‌گردد:
اصل اول: غذاها و ميوه‌هاي رنگارنگ بخوريد
به گفته شريل فوربرگ، در هر 5-4 ساعتي كه از عمر شما مي‌گذرد، از آنتي‌اكسيدان‌هاي طبيعي محافظ پوستتان كاسته مي‌شود. با اين وجود، داشتن رژيم غذايي غني از ميوه و سبزي‌هاي رنگارنگ مانع از چين و چروك‌هاي زودهنگام پوست مي‌شود.

در كل صدها ماده مغذي آنتي‌اكسيدان وجود دارد، ولي مهم‌ترين آنها عبارتند از: ويتامين C (در گوجه‌فرنگي، مركبات و فلفل دلمه‌اي)، ويتامين E (مغزها و آواكادو)، پلي فنول‌ها (پودر كاكائوي طبيعي و انواع توت‌ها)، كوئرستين (پياز و كلم بروكلي) و كاروتنوئيد (برگ‌هاي سبز سبزيجات، سيب زميني و ساير ميوه‌ها و سبزيجات زرد و نارنجي رنگ).

اصل دوم: مايعات زياد بنوشيد
با افزايش سن، ميزان تشنگي كاهش مي‌يابد و در نتيجه بدن بيشتر در معرض خطر كم‌آبي قرار مي‌گيرد و از اولين عوارض جانبي آن مي‌توان به افت خاصيت ارتجاعي پوست اشاره كرد، لذا نوشيدن 8 ليوان آب در طي روز توصيه مي‌گردد.
اگر تمايل به نوشيدن آب نداريد، مي‌توانيد چاي سبز، شير بدون چربي يا كم چرب و گاهي قهوه را جانشين آن كنيد.
ميوه‌ها و سبزيجات به‌طور طبيعي داراي آب مي‌باشند و همين باعث تازگي آنها مي‌شود. از جمله موارد قابل توجه ديگر براي حفظ جواني مي‌توان به خوردن غذاهايي مانند سوپ سبزيجات ايتاليايي در وعده نهار يا شام اشاره كرد و يا براي وعده غذايي صبحانه، ميوه‌اي آبدار را با شير بادام، شير سويا و يا همان شير روزانه كم‌چرب مخلوط نمود و نيز در صورت امكان از آبميوه‌هاي طبيعي استفاده كرد.
اصل سوم: 30 درصد از كالري مورد نياز بدنتان را
 از گروه پروتئين‌ها تأمين كنيد.
بعد از سن 30 سالگي، در هر دهه تقريباً 3 تا 8 درصد از توده عضلاني بدن كاهش مي‌يابد و منجر به از دست رفتن قواي بدن مي‌شود، لذا پروتئين موجود در رژيم غذيي مانند پادتني در برابر تحليل قواي جسمي عمل مي‌كند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند كه جذب بالاي پروتئين حيواني كمك شاياني به حفظ عضلات زنان در سنين بالاي 50 سالگي مي‌نمايد. همچنين پروتئين نقش كليدي در پيشگيري از خستگي زودهنگام، حفظ سطح قند خون، ترميم سلولي و رشد دارد.
فوربرگ توصيه مي‌كند كه 30 درصد از كالري روزانه خود را از منابع پروتئيني سالم مانند گوشت قرمز، مرغ، غذاهاي دريايي، حبوبات، محصولات لبني بدون چربي يا كم‌چرب و يا از سويا تأمين كنيد.

اصل چهارم: مصرف غلات را فراموش نكنيد
از ديگر توصيه‌هاي حائز اهميت دكتر فوربرگ مي‌توان به مصرف فراوان غلات اشاره كرد كه جزء آنتي‌اكسيدان‌هاي خوب محسوب مي‌شوند. برنج قهوه‌اي، بلغور، گندم، ارزن و جو از گزينه‌هاي مناسب مصرف غلات مي‌باشند. براي تهيه كوفته و يا يك غذاي گوشتي، هميشه به دنبال برنج سفيد يا خرده‌هاي نان نباشيد، بلكه از غلات جديد و متنوع ديگر هم كمك بگيريد تا طعمي بهتر، فيبر بيشتر و مواد مغذي جوان‌كننده تازه‌اي را تجربه كنيد.

منبع: دنیای تغذیه  ش ۱۰۵

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر