خوشمزه‌هایی برای تابستان




فصل تابستان، فصلی است که در آن مردم بیشتر به سفر می‌روند و طبعا بین راه و حتی در رستوران‌های شهری بیشتر از دیگر ایام سال غذا صرف‌ می‌کنند.

بنابراین می‌توان گفت که فصل تابستان بیشتر احتمال دارد افراد در معرض انواع و اقسام بیماری‌های گوارشی و ناشی از مسمومیت غذایی و میکروبی قرار گیرند.

پرسشی که در این میان ایجاد می‌شود این است که چه باید کرد تا در فصل تابستان گرفتار تعریق، بیماری‌های گوارشی و گرمازدگی نشد؟

متخصصان معتقدند که پاسخ به این سؤال بسیار ساده است؛ استفاده از رژیم غذایی مخصوص تابستان.سفر از مقتضیات فصل تابستان است. در سفرها به‌طور طبیعی اشتهای انسان باز می‌شود و بیشتر تمایل به غذا خوردن پیدا می‌کنیم، برهمین‌اساس کارشناسان بیشتر توجه خود را بر رژیم غذایی مناسب در این فصل متمرکز کرده‌اند. بسیاری از افراد طبق علاقه‌ای که دارند در این فصل از خوردنی‌های شور و شیرین مانند چیپس، پفک، شکلات و کیک استفاده می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند استفاده از موادغذایی‌ای که به‌اصطلاح گرمی محسوب می‌شوند، می‌تواند باعث بالا رفتن دمای بدن و ایجاد عوارض گوارشی برای فرد شود. بنابراین توصیه می‌شود در این فصل که بسیاری آن را فصل میوه‌ها و سبزیجات متنوع و رنگارنگ می‌دانند افراد از میوه‌های فصل، بیشتر استفاده کنند.

مصرف سبزی و میوه تازه به‌علت داشتن آب زیاد و نیز ویتامین‌ها و مواد معدنی، بر طراوت و سلامت پوست تأثیر فراوانی دارد. خاصیت دیگری که سبزی‌ها و میوه‌های تازه دارند، این است که به‌علت داشتن فیبر غذایی از یبوست جلوگیری کرده و باعث افزایش سرعت حرکت مواد غذایی در روده و در نتیجه موجب لینت مزاج می‌شوند.

البته مصرف همزمان یا توأمان میوه‌های فصل تابستان به‌ویژه انگور، زردآلو و انواع آلوها، به‌دلیل اینکه نوعی روندگی ایجاد می‌کنند و در اصطلاح باعث شکم‌روش می‌شوند، توصیه نمی‌شود. علاوه بر این کارشناسان مصرف آب همراه با میوه‌های فصل تابستان به‌دلیل ایجاد ناراحتی‌های گوارشی را توصیه نمی‌کنند.

همچنین این میوه‌ها به‌علت دارا بودن مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و نیز فیبر غذایی، برای سلامت قلب و عروق مفید هستند و چنانچه در برنامه غذایی روزانه مقدار کافی سبزی و میوه استفاده شود، باعث سلامت بیشتر قلب و عروق شده و خطر سکته‌های قلبی و مغزی کاهش می‌یابد. نتایج تحقیقات علمی نشان می‌دهد که برنامه غذایی غنی از میوه و سبزی خطر ابتلا به سرطان، به‌خصوص سرطان‌های دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد، زیرا حجم مواد دفعی را زیاد کرده و در نتیجه از غلظت مواد سرطان‌زا در مدفوع می‌کاهد. همچنین به‌علت آنکه سرعت حرکت مواد دفعی را در روده زیاد می‌کند، تماس مواد سرطان‌زا را با مخاط روده کاهش می‌دهد.

در فصل تابستان تمایل افراد به مصرف غذاهای پخته کاهش می‌یابد. بنابراین توصیه می‌شود که در فصل تابستان از شیوه تغذیه پیشینیان خود تقلید کنیم و به خوردن غذاهایی نظیر آبدوغ خیار یا نان و پنیر و طالبی و هندوانه روی آوریم. چنین غذاهایی دارای مواد مغذی ضروری هستند و چون به‌صورت تازه مصرف می‌شوند، ویتامین‌های موجود در آنها بهتر حفظ می‌شود، ضمناً چون این غذاها را سرخ نمی‌کنیم و در تهیه آنها از روغن استفاده نمی‌کنیم، چنانچه در مصرف آنها افراط نشود، چاق‌کننده نیستند و موجب بالا رفتن چربی خون و نیز افزایش وزن و چاقی نمی‌شوند. توصیه کارشناسان همواره این است که افراد در فصل تابستان به‌دلیل تعریق زیاد آب بنوشند.

میوه‌ها به‌علت داشتن آب زیاد، تشنگی را کاهش می‌دهند و قسمتی از نیاز ما را به آب تأمین می‌کنند. کارشناسان تغذیه همچنین معتقدند که نوشیدن چای و قهوه در فصل تابستان مناسب نیست و باعث کاهش آب بدن می‌شود بنابراین توصیه شده است که در فصل تابستان از آب یا آبمیوه‌های طبیعی استفاده شود. هرچند اغلب ما تمایل داریم در این فصل از نوشیدنی‌های گازدار استفاده کنیم اما آب گزینه‌ای مناسب‌تر و عاقلانه‌تر است زیرا بدن را خنک نگه می‌دارد و مانع ازدست‌رفتن آب بدن می‌شود؛ همچنین کالری اضافی هم به بدن وارد نمی‌کند. آبلیموی تازه و آب‌نارگیل هم گزینه‌های مناسبی برای رفع تشنگی در تابستان هستند.

منبع: همشهری آنلاین


.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر