آلــوئــه‌ورا؛ گياهي معجزه آسا


نوشته  : مريم آريافر كارشناس تغذيه، كارشناس ارشد علوم و صنايع غذايي 
گياه «آلوئه‌ورا» كه در ايران بيشتر به نام «صبر زرد» شناخته مي‌شود، گياهی است که به‌طور عمده در مناطق خشک رشد می‌کند. آلوئه‌ورا با اينکه به خانواده زنبق تعلق دارد، اما در ظاهر شباهت بسيار زيادی به کاکتوس دارد. در بين بیش از ۲۴۰ گونه آلوئه‌ورا چهار نمونه آلوئه‌ورا تشخيص داده شده که دارای ارزش غذايی هستند.
اولين گزارش مکتوب که در آن به آلوئه‌ورا اشاره شده است، متعلق به چهار هزار سال پيش از ميلاد مسيح است و در غار نوشته‌ها و کنده‌کاری‌های روی ظروف در معابد باستانی مصر کشف شده است. در افسانه‌های به جای مانده از مصر باستان آمده است که آلوئه گياهی چنان گرامی بوده که افراد برای حضور در مراسم مرگ يک فرعون بايد تحفه‌ای از برگ‌های آلوئه‌ورا تقديم می‌کردند. داستان‌هايی نيز درباره استفاده کلئوپاترا از آلوئه‌ورا، عسل و شير برای حفظ زيبايی افسانه‌ای‌ آنها گفته می‌شود. کلئوپاترا ملکه مصر پوست خود را هر روزه با آن ماساژ می‌داد که از شر آفتاب مصر در امان باشد. حتی مصريان آن را برای موميايی مردگان خود به کار می‌بردند.

تاكنون به آلوئه‌ورا بيشتر به عنوان يكي از تركيبات لوسيون‌ها وكرم‌هاي آرايشي و درماني توجه مي‌شده و خواص تغذيه‌اي آن كمتر مورد توجه بوده است. اين گياه سرشار از ويتامين‌ها و املاح مي‌باشد كه تامين‌كننده بخشي از نيازهاي روزانه هستند.
ويتامين‌ها و موادمعدني تشکيل‌دهنده آن عبارتند از ويتامين‌هاي C، B12، B6، B2، B1، A و E، و مواد معدني كلسيم، سديم، منيزيم، روي، مس وكروم.
آلوئه‌ورا همچنين دارای هورمون‌ها و ترکيباتی است که بلافاصله زخم را ترميم می‌کنند و برای بيماري‌های گوارشی از جمله زخم معده موثر است. آمينواسيدها، اجزا و قالب‌های ساختار بدن ما می‌باشند. 8 آمينواسيد ضروری وجود دارد که در بدن ما ساخته نمی‌شوند. اين اسيدهاي آمينه در اجزاء گياه آلوئه‌ورا کشف شده‌اند. نوشيدن مداوم و منظم آب آلوئه‌ورا به شما اجازه می‌دهد به‌واسطه تامين طبيعی آمينو اسيدهای ضروری بدن، سلامتی بدن خود را حفظ نماييد. تجزيه ترکيبات آلوئه‌ورا نشان می‌دهد که در بين گياهان شناخته شده توسط بشر، آلوئه‌ورا تنها گياهی است که آمينو اسيدهای مشابه و ضروری بدن را می‌سازد.
آلوئه‌ورا بدون هيچ گونه عارضه‌ای از عصبانيت و التهاب جلوگيری می‌نمايد، همچنين سبب تحرک ماهيچه‌ها و صحت کارکرد مفاصل می‌شود.
تاثير آلوئه‌ورا بر سيستم گوارش:
تغذيه مناسب جهت حفظ سلامتي بسيار مهم مي‌باشد، ولي نكته‌اي كه نبايد از نظر دور داشت فرايند هضم و جذب است. يكي از توصيه‌هايي كه در جهت بهبود فرآيند هضم و جذب ارائه مي‌گردد، جويدن مناسب غذا است. برخي افراد دچار كمبود اسيدكلريدريك معده بوده و بنابراين در هضم و جذب  غذا دچار مشكل مي‌باشند. به اين افراد توصيه مي‌شود كه قبل از غذا از آلوئه‌ورا استفاده نمايند، زيرا باعث سهولت هضم مي‌شود.
از طرف ديگر آلوئه‌ورا در رفع مشكلات گوارشي ديگري مانند اسهال و يبوست بسيار موثر است و در تنظيم حركات روده نقش دارد. آلوئه‌ورا دارای قابليت طبيعی دفع سموم می‌باشد. نوشيدن مداوم آب آلوئه‌ورا می‌تواند حرکت موجی روده را بهبود ببخشد و جذب پروتئين را افزايش دهد و همزمان، ميزان باکتری‌هايی را که سبب تخمير می‌شوند، کاهش دهد. آلوئه‌ورا همچنين سبب کاهش سوزش قلب، معده و ديگر ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.
نکات احتياطی:
با وجود خواص بسيار آلوئه‌ورا و با آنکه تاکنون هيچ عوارضی از مصرف آن گزارش نشده است، پزشکان مصرف خوراکی آن را در طول دوران بارداری و شيردهی برای خانم‌ها منع می‌کنند. کودکان زير 12 سال نيز نبايد گياه آلوئه‌ورا مصرف کنند.
تاثير آلوئه‌ورا بر ديابت:
پانكراس توليدكننده انسولين در بدن مي‌باشد كه به بدن پيغام مي‌دهد تا از گلوكز به عنوان سوخت در توليد انرژي استفاده كند. اگر بدن قادر به استفاده از اين قند نباشد، قادر به توليد انرژي هم نخواهد بود و قند تجمع يافته براي بدن مضر خواهد بود. آلوئه‌ورا  باعث كاهش قند خون در ديابتي‌هاي مبتلا به ديابت نوع 2، حمايت پانكراس در توليد انسولين و مصرف گلوكز مي‌گردد . در يك تحقيق نشان داده شد كه مصرف روزانه نصف قاشق چايخوري آلوئه‌ورا به مدت 14-4 هفته باعث كاهش قند خون از 273 به 151 بدون هيچ گونه تغييري در وزن مي‌شود.
تاثير آلوئه‌ورا بر سيستم ايمني:
از نشانه‌هاي ضعف سيستم ايمني، كم بودن انرژي و سندرم خستگي مزمن مي‌باشد و افزايش و تقويت سيستم ايمني باعث بهبود شرايط مي‌گردد. آلوئه‌ورا  حاوي پلي‌ساكاريدهايي است كه باعث تحريك سيستم ايمني مي‌شوند. اين گياه باعث تحريك سلول‌هاي ماكروفاژ سيستم ايمني مي‌گردد. زماني كه ماكروفاژها تحريك شوند شروع به فاگوسيتوز و تخريب سلول‌هاي مهاجم مي‌نمايند. مصرف روزانه عصاره آلوئه‌ورا باعث تقويت سيستم ايمني مي‌گردد.
آلوئه‌ورا  به‌طور طبيعی مقاومت بدن را افزايش می‌دهد. نظر به اينکه سيستم ايمنی بدن همانند ساعت کار می‌کند تا از بدن محافظت نمايد، از اين رو نوشيدن مداوم عصاره آلوئه‌ورا سبب می‌گردد به‌طور طبيعی مصونيت و مقاومت بدن به طور چشمگير افزايش يابد.
تاثير آلوئه‌ورا بر پوست:
هر 21 الی 28 روز، پوست جديد جايگزين پوست قديمی می‌شود. مصرف محصولات  آلوئه‌ورا می‌تواند منبعی غنی از مواد سازنده را به شما ارائه کند که همواره پوستی سالم و شاداب داشته باشيد و با اثرات پيری پوست مقابله کنيد.
آلوئه‌ورا التيام بخش سوختگی‌ها، بريدگی‌ها، پارگی‌ها، خراش‌ها و سوزش خفيف پوست می‌باشد.
تاثير آلوئه‌ورا بر سلامت قلب و عروق:
يكي از چالش‌هاي سلامتي امروزه، جلوگيري از سخت شدن سرخرگ‌هاست. سخت شدن رگ‌ها يكي از نتايج پيري مي‌باشد. خوشبختانه امروزه تركيبات و محصولات فراواني وجود دارد كه از اين شرايط جلوگيري مي‌كنند. آلوئه‌ورا باعث كاهش تري‌گليسيريد و LDL مي‌شود.
مطالعات فراواني نشان داده‌اند در شرايطي كه آلوئه‌ورا  به رژيم اضافه شده است، علائم و نشانه‌هاي بيماري‌هاي قلبي‑عروقي تخفيف يافته‌اند. آلوئه‌ورا باعث كاهش چسبندگي لخته‌ها وكاهش التهابات ناشي از جراحات مويرگ‌ها مي‌شود.

منبع : دنیای تغذیه  ش ۱۰۵
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر