ميوه طلايي تابستان



نوشته  : منيره نوري‌فرد 
زردآلو ميوه‌اي هسته‌دار و تقريباً شبيه هلو، اما كمي كوچك‌تر از آن است. اين ميوه براي آبگيري مناسب نمي‌باشد، اما مي‌توان آن را با آب ساير ميوه‌ها تركيب و مخلوط كرد. زردآلو ميوه‌اي خوش‌طعم و شيرين است و عطر و طعمي شبيه هلو و آلو دارد.
زردآلوي نارس تا حدودي داراي تركيبات اسيدي مي‌باشد، اما با رسيده شدن زردآلو از ميزان اسيديته آن كاسته شده و ميزان قند آن افزايش مي‌يابد. زردآلوي كاملاً رسيده حاوي مقادير زيادي ويتامين A مي‌باشد.


نگهداري زردآلوي خشك‌شده:
زردآلوي خشك‌شده را درون ظرف در بسته و به مدت 3 ماه در درجه حرارت معمولي (درجه حرارت اتاق) مي‌‌توان نگهداري كرد. اگر زردآلوي خشك‌شده را به طور بسته‌بندي شده مي‌خريد، حتماً به تاريخ انقضاي آن دقت كنيد.


زردآلو و سلامت بدن:
از زمان‌هاي بسيار قديم ميوه، روغن و گل زردآلو در داروسازي و درمان‌هاي پزشكي مورد استفاده قرار مي‌گرفته است. از مغز هسته زردآلو روغني بدست مي‌آيد كه شبيه روغن بادام بوده و از آن در داروهاي آرام‌بخش و همچنين به عنوان داروي مسكن و ضداسپاسم در گرفتگي‌هاي عضلاني استفاده مي‌شود. از اين روغن همچنين در بهبودي زخم‌ها، دفع كرمك و به عنوان تقويت‌كننده سلامت عمومي بدن استفاده مي‌شود.
كم‌خوني: زردآلو به علت دارا بودن آهن فراوان، يكي از مواد غذايي بسيار مفيد براي افراد مبتلا به كم‌خوني مي‌باشد. اين ميوه به علت داشتن مقاديري مس، دسترسي بدن به آهن را آسان‌تر مي‌كند. مصرف فراوان زردآلو مي‌تواند با افزايش هموگلوبين در بدن، براي زنان در دوره قاعدگي و بعد از آن بسيار مفيد باشد.
يبوست: ميوه زردآلو به علت داشتن پكتين و سلولز، ميوه‌اي ملين بوده و براي رفع يبوست بسيار مفيد است. سلولز موجود در زردآلو سبب تقويت حركات روده مي‌شود و از طرفي پكتين موجود در اين ميوه با جذب آب سبب افزايش حجم مواد دفعي و در نتيجه آساني عمل دفع مي‌گردد.
گوارش غذا: خوردن زردآلو قبل از غذا، به هضم غذا كمك مي‌كند و براي سيستم گوارش بدن مفيد است.
بينايي: ميوه زردآلو به علت داشتن بتاكاروتن فراوان (بويژه زردآلوي خشك‌شده) در تقويت و بهبود بينايي مؤثر است، زيرا كمبود ويتامين A در بدن منجر به شب‌كوري و يا ضعيف شدن ديد چشم مي‌شود.
تب: با مخلوط كردن كمي زردآلو، عسل و آب معدني، تركيبي بدست مي‌آيد كه در كاهش تب مؤثر است.
مشكلات پوستي: آب زردآلوي تازه براي بيماري‌هاي پوستي مانند اگزما، آفتاب سوختگي و يا خارش‌هاي پوستي مناسب بوده و سبب تسكين مي‌شود.
كاهش وزن: با خوردن چند عدد ميوه زردآلو، علاوه بر تأمين مواد مغذي و مفيد براي بدن، احساس سيري كرده و در نتيجه ولعي براي خوردن هله هوله پيدا نمي‌كنيد، بنابراين ميزان كمتري كالري دريافت كرده كه اين امر به نوبه خود سبب كاهش وزن مي‌گردد.
تقويت سيستم ايمني: زردآلو داراي آنتي‌اكسيداني بسيار قوي مي‌باشد كه سبب تقويت سيستم ايمني بدن و در نتيجه حفظ سلامت جسم مي‌شود.
جلوگيري از بيماري‌هاي قلبي، كاهش «كلسترول بد»، پيشگيري از سرطان: تحقيقات حاكي از آن است كه زردآلو در مقايسه با ساير ميوه‌ها بيشترين ميزان كاروتنوئيدها را دارا مي‌باشد.
 به طور كلي كاروتنوئيدها، آنتي‌اكسيدان‌هايي هستند كه در جلوگيري از بيماري‌هاي قلبي و سرطان مؤثر بوده و همچنين سطح «كلسترول بد» را در بدن كاهش مي‌دهند.


خواص تغذيه‌اي زردآلو: 
زردآلو داراي خواص زيادي مي‌باشد كه به حفظ سلامتي بدن كمك مي‌كند. ميوه تازه زردآلو حاوي قند طبيعي و قابل هضم، ويتامين‌هاي A و C، ريبوفلاوين (B2) و نياسين (B3) مي‌باشد.
اين ميوه همچنين حاوي املاح باارزشي مانند كلسيم، فسفر و آهن بوده و داراي مقاديري سديم، سولفور، منگنز، كبالت و بروم مي‌باشد.
از زردآلو معمولاً به صورت خشك‌شده، پخته‌شده به صورت مربا و مارمالاد و يا در تهيه برخي شيريني‌ها استفاده مي‌كنند. ميزان كالري موجود در زردآلوي خشك‌شده چندين برابر زردآلوي تازه مي‌باشد و ميزان كلسيم، فسفر و آهن نيز به طور چشمگيري در آن بيشتر مي‌باشد. بتاكاروتن موجود در اين ميوه طلايي از اكسيده شدن كلسترول بد خون (LDL) جلوگيري كرده و در نتيجه سبب پيشگيري از بروز بيماري‌هاي قلبي مي‌گردد.


نكاتي در مورد مصرف زردآلو:
زردآلوها معمولاً زماني چيده مي‌شوند كه هنوز به طور كامل نرسيده‌اند و سفت مي‌باشند. زردآلوي نرسيده اغلب زرد‌رنگ و سفت است. زماني كه زردآلو كاملاً رسيده مي‌شود، به رنگ نارنجي-طلايي در آمده و نرم مي‌گردد. زردآلوي كاملاً رسيده شده معمولاً به مدت 3 تا 4 روز در يخچال مي‌ماند. زردآلوي بسيار رسيده حالت نرم و له شده پيدا مي‌كند.
زردآلوي تازه حاوي مقاديري اگزالات مي‌باشد، بنابراين افرادي كه مبتلا به سنگ كليه بوده و كليه آنها سنگ‌ساز مي‌باشد بايد در مصرف اين ميوه احتياط نموده و بيش از اندازه مصرف نكنند.
در حالي كه از ميوه تازه زردآلو فقط در فصل تابستان مي‌توان استفاده كرد، اما زردآلوي خشك شده در سرتاسر سال در دسترس مي‌باشد؛ ماندگاري زردآلوي خشك‌شده بسيار بيشتر بوده و مي‌توان از آن به عنوان يك ميان‌وعده سالم و مغذي استفاده كرد.
زردآلوي خشك‌شده در مقايسه با زردآلوي تازه از مواد مغذي بيشتري برخوردار مي‌باشد و از طرفي داراي كربوهيدرات بيشتري نيز مي‌باشد. براي اينكه ماندگاري زردآلوي خشك‌شده بيشتر و رنگ آن درخشان‌تر شود، از ماده‌اي به نام سولفيت استفاده مي‌كنند، بنابراين افرادي كه نسبت به اين ماده حساسيت دارند، بايد از مصرف آن اجتناب نمايند. افراد مبتلا به آسم حساسيت بيشتري نسبت به سولفيت دارند. زردآلوهاي خشك‌ شده‌اي كه براي ماندگاري آنها از سولفيت استفاده نشده رنگ تيره‌تري دارند.
زردآلوي تازه و يا خشك‌شده را وارد رژيم غذايي روزانه خود كنيد تا از مزاياي فراوان آن در حفظ سلامتي و كنترل وزن بهره‌مند شويد. هنگام خريد زردآلوي خشك‌شده توجه داشته باشيد كه بوي كهنگي نداشته باشد.


منبع: دنیای تغذیه  ش 110

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر