6 نكته داغ تغذیه‌اي براي روزهاي گرم




نوشته  دكتر سيدمرتضي صفوي 
 شیوه تغذیه در تابستان بخصوص در هوای بسیار گرم باید به استفاده از غذاهای با حجم کم و سبک تبدیل شود. در هنگامی‌که هوا از حدود 23 درجه  سانتیگراد گرم‌تر شود، سبزی‌ها  بخوبی و با سرعت در درجه حرارت  بالا پخته می‌شوند. این مسأله فقط باعث می‌شود روی سطوح غذا‌ها بخوبی پخته شده، ولی مغز غذاها خوب پخته نشود.

در فضاي خنك غذا بخوريد:
هنگامی که وقت خوردن غذا می‌رسد، محیط اطراف را خنک کنید یا در فضای خنک غذا بخورید. غذا خوردن زیر آفتاب در هوای گرم اصلا مناسب نیست. حتما جای سایه و خنک را انتخاب کنید. غذا‌ها هم نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند. نور مستقیم آفتاب مواد حیاتی غذاها مثل ویتامین‌ها را از بین می‌برد که بخصوص در مورد میوه‌ها و آبمیوه‌ها بیشتر صدق می‌کند.
ازاين مواد غذايي كمتر بخوريد:
در هنگامی که درجه حرارت هوا از 20  درجه سانتیگراد رو به فزونی گذاشت، باید مصرف غذاهايی مثل گوشت پرچرب، ماهی‌های چرب، تخم مرغ ، آجیل و انواع  مغز‌ها و دانه‌ها کاهش یابد. این بدان معنا نیست که مصرف مواد  غذايی ذکر شده را کلا قطع کنیم. جالب است بدانید که اتفاقا این غذاها در بدن یک نوع احساس رضایت  ایجاد می‌نمایند. مصرف این غذاها به مقدار کم باعث می‌شود از پرخوری، ریزه‌خواری و خوردن اسنک‌ها و میان وعده‌های ناسالم جلوگیری شود.
غذاهاي سبك و كم حجم بخوريد:
در گرم‌ترین حالت‌های هوای تابستان حتما به غذاهای سبک‌تر و کم حجم‌تر توجه کنید و آنها را مصرف نمايید.
سعی کنید به طرق مختلف مقدار زیادی مایعات وارد بدن خود کنید. این موضوع می‌تواند از طریق مصرف سوپ سبزی‌ها، انواع نوشیدنی‌های گیاهی مثل چای سبز، عرقیات گیاهی و غیره تامین شود.
همراه غذاهاي سرخ كرده و گريل شده ميوه و سبزي بخوريد:
با بالا رفتن درجه حرارت هوا به بالا‌تر از 20 درجه سانتیگراد، غذای اصلی مصرفی نباید غذاهای داغ و گرم باشد. غذاهای گرم عمدتا متعلق به بهار، پايیز و زمستان هستند. حتما متوجه شده‌اید که غذاهای سرخكرده و غوطه‌ور در روغن و چربی و حتی تا حدودی غذاهای گریل شده به سیستم هضم انسان آسیب می‌زنند.
روش گریل کردن غذا، آب غذاها را خشک  می‌کند و لذا غذاهای پخته شده به  این شیوه خشک‌تر می‌باشند. اگر در تابستان خواستید غذاهای سرخكرده یا گریل شده مصرف کنید، یادتان باشد که حتما در کنار آنها  از سبزی و میوه‌های سرد و مرطوب مثل گوجه فرنگی، خیار، کیوی، انبه و آناناس که آبدار هستند، استفاده کنید. اینها هم می‌توانند همراه گوشت پخته شوند و یا بصورت دورچین غذا و یا سالاد در کنار غذا مصرف شوند. این نوع تغذیه جبران خشکی و کم آبی غذاهای خشک وگریل شده را می‌نماید.
از غذاها و مايعات خيلي سرد كمتر بخوريد:
در روز‌های گرم لازم است آب و املاح از دست رفته از بدن با  افزودن کمی نمک به غذا جبران شود. استفاده از مایعات با درجه حرارت معمولی در تابستان بسیار مناسب‌تر از آب و مایعات بسیار سرد است. مایعات بسیار سرد به دستگاه‌های مختلف بدن آسیب وارد می‌کنند و بخصوص کار طبیعی کبد و معده را  دچار اختلال کرده و گاهی در مسیر گوارش انسداد ایجاد می‌نمایند. در هوای گرم باید از مصرف غذا‌های  چرب و سنگین در وعده‌های غذايی اجتناب کرد، زیرا این نوع غذاها در گردش خون نیز خلل وارد می‌کنند. با بالا رفتن درجه حرارت معمولا افراد سبزی، سالاد، آبمیوه و میوه بیشتری استفاده می‌کنند. دسر‌های غذايی سرد معمولا باعث ضعیف شدن سیستم گوارش می‌شوند. پس به طور کلی باید از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار سرد در تابستان اجتناب کرد. این نوع غذاها علاوه بر اثرات سوئی که بر کبد می‌گذارند ناراحتی‌های معده و مری ایجاد می‌کنند. همچنين مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار سرد باعث می‌شود که عمل هضم غذا متوقف شده و فقط هنگامی که طحال و کلیه‌ها معده را گرم کنند مجددا به عمل هضم ادامه می‌دهد. اگر مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای سرد به صورت عادت درآید، می‌تواند کاملا سیستم هضم را از کار بیندازد.
  غذاها و نوشیدنی‌های سرد همچنین باعث جلوگیری از عرق کردن می‌شوند. اگر به هر حال با مصرف این نوع غذاهای سرد عرق می‌کنید، شما ذخاير انرژی قبلی در بدن را می‌سوزانید. 

به غذاهاي خود ادويه بيفزاييد:
اگر دچار ناراحتی معده نیستید، می‌توانید در روزهای خیلی گرم از ادویه‌های تند استفاده کنید. این امر باعث می‌شود شما بهتر عرق کنید. البته بهتر است ادویه‌ها و سبزی‌های تند مثل فلفل را همراه با میوه و سالاد مصرف نماييد. استفاده از موادغذايي مثل‌ تربچه، کاهو و میوه‌ها به همراه سبزی‌ها و ادویه‌های تند از تاثیرات منفی آنها خواهد کاست. 

منبع: دنیای تغذیه  ش ۱۱۱

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر