تــُرش نــكــن!

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
برخي از عادات غذايي به «برگشت اسيدمعده» كمك مي‌كنند:
برگشت اسيدمعده در شب و به هنگام خواب، تشديد مي‌شود، بنابراين بهتر است زمان شام خوردن با برنامه‌ريزي بهتري باشد و از زمان خواب مدتي فاصله داشته باشد. از خوردن يا آشاميدن موادغذايي كه به آنها اشاره شد بايد اجتناب نمود و يا تا حد امكان در خوردن آنها جانب احتياط را رعايت كرد و به ميزان كم‌مصرف نمود، ولي بهتر است به هنگام شب از خوردن و آشاميدن موادغذايي نامبرده حتما اجتناب كنيد.


نكاتي در مورد خوردن مواد غذايي:
 از پرخوري بويژه در هنگام وعده غذايي شام اجتناب كنيد. خوردن چندين وعده غذايي در طول روز اما در حجم كم‌ توصيه مي‌شود. وعده غذايي شام بايد بسيار سبك و مختصر باشد، زيرا به هنگام شب بدن به كمترين كالري و ميزان انرژي نياز دارد، لذا از خوردن زياد بايد پرهيز نمود.

از غذا خوردن به هنگام تماشاي تلويزيون اجتناب نماييد، زيرا اين امر سبب پرخوري و تندتر غذاخوردن مي‌شود و موجب مي‌گردد كه هواي زيادي به هنگام غذا خوردن وارد معده شود و با ايجاد گاز و نفخ، به برگشت اسيدمعده كمك مي‌كند.
 حداقل 2 تا 3 ساعت قبل از خواب از خوردن اجتناب نماييد.
 فعاليت بدني سبك و يا يك ورزش سبك پس از خوردن وعده غذايي به حركات موجي روده كمك كرده و بسيار مفيد مي‌باشد. قدم زدن و يا حتي انجام برخي كارهاي سبك پس از خوردن هر وعده غذايي نيز مي‌تواند بسيار مفيد باشد، البته از انجام ورزش‌هاي سنگين و يا فعاليت بدني سخت پس از صرف وعده غذايي خودداري كنيد، زيرا اين امر خود به تشديد برگشت اسيد معده كمك مي‌كند.
 از كشيدن سيگار خودداري نماييد، زيرا اين امر از عوامل تشديدكننده برگشت اسيد معده مي‌باشد.
 از خوردن دسرهاي پر چرب و خامه‌دار بويژه به هنگام شب خودداري نماييد.
سعي كنيد يك رژيم غذايي كم كالري داشته باشيد. رژيم غذايي به طور غيرمستقيم به كاهش برگشت اسيدمعده كمك مي‌كند، زيرا رژيم غذايي كم كالري در جلوگيري از چاقي و افزايش وزن موثر است و اين امر نيز به نوبه خود در كاهش برگشت اسيد معده موثر خواهد بود.



غذاها و نوشيدني‌هايي كه بايد از آنها دوري كرد:
 نوشيدني‌‌هاي كافئين‌دار مانند قهوه، چاي، انواع كولا و نوشيدني‌هاي‌ انرژي‌زا.
 نوشيدني‌هاي الكلي و موادغذايي حاوي الكل.
 نوشيدني‌هايي كه داراي اسيد مي‌باشند، مانند اسيدسيتريك موجود در پرتقال، نارنگي، گريپ‌فروت و ليموترش. آب گوجه‌فرنگي نيز در برخي از افراد مي‌‌تواند سبب ايجاد برگشت اسيدمعده شود.
 غذاهاي‌پرچرب، غذاهاي حاوي روغن زياد، گوشت‌هاي پرچربي و موادغذايي خامه‌دار.
 برخي از سبزيجات مانند پياز، سير، ترب و فلفل دلمه‌اي.
 در مصرف غذاهاي تند و پر چاشني بايد احتياط كرد و در صورت امكان از مصرف آنها خودداري نمود.
 در مصرف انواع شكلات‌ها بايد احتياط كرد و به ميزان كم‌ از آنها مصرف نمود.
 نوشيدني‌هاي كربن‌دار و يا نوشابه‌هاي گازدار مي‌توانند به «برگشت اسيدمعده» كمك كنند، لذا از مصرف آنها خودداري كنيد و يا مصرف آنها را محدود نماييد.ش



منبع: دنیای تغذیه  ش 109

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر