افسانه‌هايي درباره نوشيدني پرطرفدار دنيا


46-10.jpg
بي ترديد چاي يكي از پرمصرف ترين و پرطرفدارترين نوشيدني‌ها در سراسر دنيا است اما درعين حال باورها و تصورات غلط بسياري درباره اين نوشيدني و خواص آن وجود دارد.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، براي مثال بسياري از مردم تصور مي‌كنند كه نوشيدن مقادير زياد چاي باعث تيرگي پوست مي‌شود، در حالي كه اين تصور كاملا اشتباه است. گروهي از متخصصان تغذيه در هند مي‌گويند: چاي در واقع منبع غني از آنتي اكسيدانها است و چاي سفيد به كاهش چين و چروك‌هاي پوست، كمك مي‌كند.
علاوه بر اين، طبق مطالعه‌اي كه اخيرا در دانشگاه آمريكايي توفتز انجام گرفته، مقدار آنتي اكسيدان موجود در چاي تقريبا 10 برابر بيشتر از هر نوع ميوه يا سبزي ديگر است.
به گزارش پايگاه اينترنتي تلوم‌ راز اكتيويشن، چند نمونه از شايعترين افسانه ها و باورهاي اشتباه درباره اين نوشيدني پر خاصيت عبارتند از:
- افسانه شماره يك: چاي سفيد و چاه سياه از دو گياه جداگانه به دست مي‌آيند. كارشناسان هندي مي‌گويند چاي سفيد و سياه هر دو از يك گياه تهيه مي‌شوند و فقط روند فرآوري آنها با يكديگر متفاوت است. به طور كلي انواع چاي از يك نوع گياه چاي موسوم به «كامليا سيننسيس» بدست مي‌آيند. هر نوشيدني يا دم كرده ديگري كه از گياه چاي تهيه نشود، ديگر جزو فراورده‌هاي چاي محسوب نمي‌شود و در واقع جوشانده‌اي از يك ميوه يا گياه ديگر است.
- افسانه شماره دو: چاي سفيد، سالم‌تر از چاي سبز است. در واقع تمام انواع چاي سالم هستند اما با اين حال از نظر مفيد بودن، چاي سفيد بيش از چاي سبز خاصيت دارد. چون ذخيره آنتي اكسيداني آن بيشتر است و حداقل ميزان كافئين را داراست.
- افسانه شماره سه: افزودن شير به چاي تاثيري بر خواص مفيد چاي ندارد. بر اساس جديدترين گزارش منتشر شده در مجله اروپايي قلب، افزودن شير به چاي، خواص مفيد چاي را خنثي مي‌كند. در اين گزارش آمده است كه نوعي پروتئين موجود در شير موسوم به كاسئين به پلي فنول‌هاي موجود در چاي با عنوان كاتچين مي‌چسبد و از فعاليت و اثر گذاري اين پلي فنول‌ها جلوگيري مي‌كند. به اين ترتيب واقعيت اين است كه افزودن شير به يك فنجان چاي مي‌تواند توانايي پلي فنول كاتچين در پيشگيري از بيماري قلبي را تخريب كند.
- افسانه شماره چهار: كافئين موجود در چاي بيشتر از قهوه است. يك فنجان چاي در واقع يك سوم يك فنجان قهوه،‌ كافئين دارد. طبق آزمايشات سازمان غذا و داروي آمريكا كافئين موجود در چاي فقط زماني بيشتر از قهوه است كه مقدار كافئين در يك گرم قهوه خشك با يك گرم چاي خشك مقايسه شود. اما اگر به شكل دم كرده مصرف شوند مقدار كافئين در دم كرده چاي خيلي كمتر از قهوه است.
- افسانه شماره پنج: نوشيدن زياد چاي موجب كم شدن آب بدن يا به اصطلاح دي هيدراته شدن بدن مي‌شود. چاي يك نوشيدني ادرار آور است اما تاثير ادرار آور آن كه ناشي از كافئين است، پس از يك دوره مصرف، كاهش مي‌يابد. بعلاوه از آنجا كه 99 درصد چاي را آب تشكيل مي‌دهد در حفظ مايعات مورد نياز بدن موثر است و مي‌تواند آب بدن را در طول روز تامين كند. در بين تمام انواع چاي به نظر مي‌رسد كه چاي سفيد بيش از بقيه به تامين آب بدن كمك مي‌كند.
- افسانه شماره شش: چاي براي دندان‌ها مضر است. مطالعات نشان مي‌دهد كه چاي يك منبع طبيعي فلورايد است و فلورايد از مواد شناخته شده و موثر در تقويت ميناي دندانها است كه مقاومت ميناي دندان را در برابر پوسيدگي افزايش مي‌دهد. فلورايد هم چنين به كاهش شكل گيري اسيدهاي ناشي از تعامل پلاك‌هاي دنداني با مواد قندي در دهان كه عامل مهم پوسيدگي دندان‌ها است، كمك مي‌كند.
- افسانه شماره هفت: چاي، معده را اسيدي مي‌كند. اين باور عمومي كه چاي موجب اسيديته معده و ترش كردن مي‌شود كاملا اشتباه است. در واقع چاي به دليل اينكه حاوي آب زياد است خاصيت مقابله با زخم‌هاي گوارشي را دارد.
- افسانه شماره هشت: چاي بايد براي داشتن طعم بهتر، جوشانده شود. در واقع چاي را هرگز نبايد بجوشانيد چون طعم آن تلخ مي‌شود و مصرف چاي جوشيده مي‌تواند باعث ايجاد زخم‌هاي گوارشي و ترش كردن معده شود. در عوض به جاي جوشاندن بايد چاي را در آب داغ خيسانده يا دم كنيد تا از تمام خواص مفيد آن بهره مند شويد.
- افسانه شماره نه: چاي باعث بي خوابي مي‌شود. اين تصور اساسا صحت ندارد چون آزمايشات تاييد مي‌كند كه نوعي اسيد آمينه و ماده طبيعي موجود در چاي موسوم به ال – تيانين تاثير مثبت روي بهبود كيفيت خواب دارد.
انتهاي پيام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر