رژیم غذایی برای بیماری دیورتیكوليت



نوشته  : دكتر آزيتا حكمت دوست 

بعضی تغییرات ساده در برنامه غذایی (مانند اضافه کردن فیبر بیشتر)، می‌تواند از بروز بیماری دیورتیكوليت پیشگیری کند.
وجود بیرون زدگی‌های کوچک کیسه مانند (دیورتیکول) در دیواره روده بزرگ را دیورتیکولوز می‌گویند. این بیماری در صورت عدم  درمان  خطرناک می‌شود، زیرا موجب خونریزی، انسداد، پارگی و عفونت خواهد شد که به این حالت دیورتیکولیت (التهاب دیورتیکول) گفته می‌شود.
رژیم غذایی و بیماری دیورتیكوليت:
تحقيقات نشان داده‌اند به احتمال زیاد رژیم غذایی در رشد دیورتیکول‌ها موثر است و محققان به این نتیجه رسیده‌اند که  کمبود فیبر در برنامه غذایی تاثیر بسزایی در این بیماری دارد.
در کشورهایی که مصرف فیبر در آنها بالاست، بروز این بیماری کمتر به چشم می‌خورد. برای مثال، بیماری دیورتیکوليت در آفریقا و آسیا کمتر شایع است و بیشتر در کشورهای غربی مانند ایالات متحده دیده می‌شود به طوریکه 40 درصد افراد بالای 60 سال به آن مبتلا شده‌اند.
در آغاز قرن نوزدهم این بیماری در  ایالات متحده آمریکا  کمتر شایع بود، ولی از سال 1960 روند رو به رشدی داشته  است، چرا که سبک زندگی تغییر کرده است: تحرک کم، غذاهای حاضری  فراوان و فیبر کم، همه از عواقب تغییرات اخیر می‌باشند. این در حالی است که بیماری دیورتیکوليت در بین گیاه‌خواران خیلی بندرت به چشم می‌خورد.
فیبر و پيشگيري از ديورتيكوليت:
بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف فیبر زیاد  و چربی کم محافظی در برابر این بیماری است و شاید مصرف فیبر زیاد مهم‌تر از چربی کم باشد. ممکن است نقش فیبر به جلوگیری از یبوست برگردد، زیرا افزایش فشار در داخل روده بزرگ خود ممکن است شما را در معرض خطر این بیماری قرار دهد، زیرا بعلت وارد آمدن فشار زیاد، بافت پوششی داخل روده بزرگ به شکل کیسه‌های کوچک از دیواره روده بزرگ بیرون می‌زند.
هنگامی که ما از نقش برنامه غذایی صحبت می‌کنیم، منظورمان هم رعایت نکاتی برای پیشگیری و هم راه‌هایی برای عود نکردن بیماری است. از هم اکنون باید به فکر اصلاح رژیم غذایی خود و مصرف فیبر بیشتر باشید و اضافه کردن فیبر را بتدریج شروع کنيد تا بدن با آن تنظیم شود. میوه‌ها و سبزیجات منابع خوبی برای شروع هستند، سپس مصرف فیبر را با غلات سبوسدار و پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات افزایش دهید. برای یافتن منابع خوب دیگر از فیبر با پزشک خود و یا یک مشاور تغذیه صحبت کنید.
مغزها و دانه‌ها:
بهتر است افراد مبتلا به دیورتیکولوز مواد غذایی مثل دانه ها و مغزها را بصورت آسیاب شده مصرف کنند و یا به خوبی بجوند، چرا که در غیر اینصورت این دانه‌ها ممکن است که در حفرات دیورتیکول‌ها باقیمانده و باعث بروز التهاب و دیورتیکولیت گردند.
به طور کلی، اگر همیشه قبل از خوردن به چیزی که می‌خورید فکر کنید، کمتر دچار این گونه بیماری‌ها می‌شوید. انتخاب مواد غذایی طبیعی و پرفیبر بهترین راه حل برای پیشگیری از بیماری‌ها است. 

منبع: دنیای تغذیه  ش ۱۱۱

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر