سس، فقط سس خانگي!


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
انواع سس‌ها و چاشني‌هاي پرچرب و مضر براي سلامتي بدن را كنار بگذاريد و سس‌هاي خانگي را كه خودتان تهيه مي‌كنيد جايگزين آنها نماييد. بدين طريق مي‌توانيد علاوه بر بهره‌مند شدن از يك سس خوشمزه، ميزان چربي بدنتان را نيز كنترل كنيد. انواع سس‌هاي خوشمزه و خوش‌طعم سالاد كه خود شما آنها را در منزل تهيه مي‌كنيد مي‌توانند علاوه بر افزايش سطح سلامتي، طعم خوبي نيز به انواع غذاها مانند سبزيجات پخته شده، انواع گوشت‌هاي پخته و يا انواع پاستاها بدهند. از آنجايي كه سس‌هاي آماده كه در فروشگاه‌ها موجود مي‌باشند حاوي مقادير زيادي چربي‌هاي ناسالم، كالري بسيار زياد و سديم هستند، لذا تهيه كردن سس‌هاي سالم و خانگي بخش مهمي از يك آشپزي سالم مي‌باشد.


چاشني‌هاي گياهي به جاي چربي و روغن‌هاي ناسالم:
زماني كه سس سالاد را در منزل تهيه مي‌‌كنيد، سعي نماييد براي طعم‌دار و خوشمزه‌كردن آن از انواع سركه‌ها (سركه سيب، قرمز و سفيد و ...) استفاده كنيد و روغن كمتري در آن به كار ببريد. بدين ترتيب، سس تهيه‌شده علاوه بر خوشمزه شدن از چربي كمتري نيز برخوردار مي‌باشد. مي‌توانيد از سركه بالزاميك و يا از انواع روغن‌هاي سالم مانند روغن زيتون، روغن گردو، روغن تخم كتان وروغن كنجد نيز استفاده كنيد. در تهيه انواع سس‌هاي خانگي مي‌توان از انواع سبزيجات معطر و تازه، انواع چاشني‌هاي گياهي (مانند ريحان، ترخون، نعنا و ...) استفاده كرد. همچنين مي‌توان اين سبزيجات تازه و معطر را بسيار ريز خرد كرد و علاوه بر خوش‌عطر و خوش‌طعم شدن آن، از آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در سبزيجات نيز بهره‌مند گرديد.
از مواد كم‌چرب استفاده كنيد:
اگر از خامه ترش، مايونز و يا ماست در تهيه سس استفاده مي‌كنيد، تا حد امكان از انواع كم‌چرب و يا بدون چربي آنها استفاده نماييد تا ميزان كالري موجود در سس را كاهش دهيد. به طور كلي از بكار بردن مواد پرچرب در تهيه انواع سس خودداري نماييد. شما مي‌توانيد در تهيه سس‌ها از پوره انواع سبزيجات تازه مانند فلفل قرمز و يا غيره نيز استفاده كنيد.
براي غليظ نمودن سس از مواد كم‌چرب استفاده كنيد:

به جاي استفاده از كره براي غليظ نمودن سس مي‌توان از آرد يا نشاسته ذرت استفاده كرد و به اين ترتيب ميزان چربي سس را كاهش داد.
سعي كنيد هميشه از اين سس‌هاي خانگي در يخچال داشته باشيد تا در مواقع نياز، در دسترس باشند و مجبور نشويد از سس‌هاي آماده استفاده كنيد. مي‌توانيد سس‌هايي را كه در منزل تهيه مي‌كنيد به مدت يك هفته در يخچال نگهداري كنيد. حتي مي‌توانيد آنها را در فريزر هم نگهداري كنيد. البته در مصرف اين نوع سس‌ها هم زياده‌روي نكنيد و فقط براي مزه‌دار كردن، خوش‌طعم و خوش‌عطر نمودن برخي غذاهاي گوشتي و يا سبزيجات پخته از آنها استفاده نماييد.

چربي‌هاي اضافه را دور بريزيد:
اگر در تهيه انواع سس از آب گوشت‌ها استفاده مي‌كنيد، مي‌توان آب گوشت حاصله را در فريزر قرار داد تا يخ‌زده و سپس چربي جمع‌شده بر روي آب گوشت را از آن جدا كرد و دور ريخت. در نتيجه سس آماده شده حاوي چربي كمتري خواهد بود.

كاهش ميزان روغن و چربي:
سسي كه در منزل تهيه مي‌شود، بايد بيشتر حاوي سركه، آبليمو و آب نارنج باشد و از روغن كمتري در آن استفاده شده باشد تا بدين ترتيب از كالري كمتري برخوردار شود.
 

نمك را كاهش دهيد: 
در تهيه سس‌هاي سالم بايد از نمك كمتري استفاده شود، يعني كاملاً نمك را حذف كرده و يا از مقدار بسيار كمي نمك استفاده شود. به طور مثال اگر مي‌خواهيد در تهيه سس از رب گوجه‌فرنگي استفاده كنيد سعي نماييد از رب گوجه‌فرنگي كم‌نمك استفاده كنيد. ش
 

دستور تهيه يك سس خانگي و سالم:
سس پسته و ريحان
مواد لازم براي 8 نفر:
ريحان تازه     2 فنجان
 مغز گردوي تفت‌داده‌ شده     يك چهارم فنجان
پنير پارميسان رنده‌كرده     يك چهارم فنجان
روغن زيتون با بو يا تصفيه‌نشده     3 قاشق سوپخوري
آب     3 قاشق سوپخوري
سير رنده‌كرده     1 حبه
نمك     نصف قاشق چايخوري
فلفل سياه     نصف قاشق چايخوري

روش تهيه: 
تمام مواد نامبرده در بالا را داخل دستگاه غذاساز (مخلوط كن) ريخته و آن را روشن كنيد. پس از آنكه تمامي مواد با يكديگر مخلوط شدند، سس آماده شده را درون ظرفي دربسته ريخته و آن را در يخچال نگهداري نماييد.



منبع: دنیای تغذیه  ش 109

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر