خوراكي‌هايي براي داشتن لبخند دلنشين


نوشته  : سيده زهرا موسوي 
چندين تغيير كوچك در برنامه غذايي، مي‌تواند تأثير قابل توجهي در بهداشت دهان و سلامت دندان داشته باشد. شايد همگي شما مسواك بزنيد، از نخ دندان استفاده كنيد و به‌طور مرتب نزد دندانپزشكتان برويد، ولي آيا تا به حال به چيزهايي كه مي‌خوريد و تأثير آنها بر سلامت دهان و دندان‌هايتان دقت كرده‌ايد؟
دكتر پائولا شانن جونز، متخصص و جراح دندانپزشك مي‌گويد: «همه‌ ما مي‌دانيم كه تغذيه خوب و كامل كمك شاياني به سلامت بدن مي‌كند و از اين رو هر چيزي كه مي‌خوريم روي دندان‌ها و لثه تأثيرگذار خواهد بود و فقط شكر و شيريني‌جات براي سلامت دندان‌ها مضر نيستند. جالب است بدانيد كه حتي بعضي از غذاهاي سالم ممكن است سبب پوسيدگي شوند. از طرف ديگر برخي از آنها باعث جلوگيري از پوسيدگي دندان‌ها، بيماري‌هاي لثه و حتي بوي بد دهان مي‌شوند». در ادامه، سعي بر آن شده تا برنامه غذايي مناسبي در جهت سلامت و محافظت از دندان‌ها معرفي گردد:


1)‌ از كربوهيدرات‌ها در وعده اصلي غذا استفاده كنيد.
مشتي چيپس يا حتي تكه‌اي نان سبوسدار مي‌تواند همانند بيسكويت يا شكلات به دندان‌ها و لثه آسيب برساند. زيرا كربوهيدرات به قند تجزيه مي‌شود و سرانجام توسط باكتري‌هاي دهان تبديل به پلاك مي‌گردد. پلاك به سطح دندان و لثه مي‌چسبد و باعث پوسيدگي دندان و نيز بيماري‌هاي لثه مي‌شود.
كريستن گربستات، دكتر عمومي و متخصص تغذيه مي‌گويد: غذاهاي كربوهيدرات‌دار (مانند نان و شيريني‌جات) كه جويدني هستند و بافت چسبناكي دارند، به راحتي مابين دندان‌ها گير مي‌كنند و يا به لبه‌هاي لثه مي‌چسبند و باعث تجمع باكتري‌ها مي‌شوند، لذا از مصرف كربوهيدرات‌ها به عنوان ميان‌وعده بپرهيزيد و آن را به زمان صرف وعده اصلي غذا موكول كنيد، زيرا هنگامي كه غذاي زيادتري (وعده اصلي) خورده مي‌شود، بزاق دهان بيشتر ترشح مي‌گردد و در نتيجه، موادي كه به دندان و يا لثه‌ها چسبيده‌اند راحت‌تر كنده مي‌شوند.

2) چاي بنوشيد
چاي سياه و چاي سبز داراي پلي‌فنول، (تركيبات گياهي آنتي‌اكسيدان‌دار) هستند كه مانع از چسبيدن پلاك به دندان مي‌شوند و احتمال بروز بيماري‌هاي لثه و پوسيدگي دندان را كاهش مي‌دهند.
دكتر كريستين دو اظهار مي‌دارد كه بوي بد دهان ناشي از رشد باكتري‌ها مي‌باشد كه اين بو با نوشيدن چاي از بين مي‌رود. همچنين وي تحقيقات متعددي روي خواص چاي و رابطه آن با بهداشت دهان و سلامت دندان انجام داده است.
بيشتر چاي‌ها حاوي فلورايد نيز مي‌باشند (فلورايد هم درون برگ چاي و هم داخل دم‌كرده آن موجود است) كه سبب حفظ ميناي دندان از پوسيدگي و سلامت دندان مي‌شود.
3)‌ براي نوشيدن آبميوه‌ها و نوشابه‌ها از نِي استفاده كنيد
اكثر نوشابه‌ها، نوشيدني‌هاي انرژي‌زا و آبميوه‌ها حاوي اسيدهايي مانند اسيدسيتريك و اسيد فسفريك هستند (حتي اگر رژيمي و يا از نوع بدون قند باشند) كه اين خود باعث فرسايش و پوسيدگي ميناي دندان مي‌شود. مطالعات نشان داده‌اند كه استفاده از نِي در نوشيدن چنين مايعاتي سبب حفظ ميناي دندان تا حد قابل توجهي مي‌شود، زيرا نِي مايع را به عقب دهان هدايت مي‌كند و سطح تماس اسيد با دندان را كاهش مي‌دهد.

4)‌ ويتامين C بيشتر مصرف كنيد
دكتر جونز مي‌گويد: «ويتامين C مانند سيمان است كه تمامي سلول‌ها را محكم به يكديگر مي‌چسباند. همان‌طور كه مي‌دانيد مصرف ويتامين C براي پوست ضروري است و همچنين، براي سلامت بافت لثه از ارزش بالايي برخوردار مي‌باشد». طبق تحقيقي كه بر روي 12000 فرد بزرگسال آمريكايي، در دانشگاه نيويورك، بوفالو انجام شد نشان داد  افرادي كه روزانه كمتر از 60 ميلي‌گرم ويتامين C استفاده مي‌كنند (يك پرتقال بيش از 80 ميلي‌گرم ويتامين C دارد) به نسبت افرادي كه روزانه180 ميلي‌گرم يا بيشتر دريافت مي‌كنند، 25 درصد بيشتر احتمال ابتلا به بيماري‌هاي لثه را دارند.

5)‌ 800 ميلي‌گرم كلسيم را در برنامه غذايي روزانه خود بگنجانيد
محققان بوفالو در تحقيق اخير خود اعلام كردند: «از آنجايي كه 99 درصد كلسيم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها جمع مي‌شود، لذا افرادي كه كمتر از اين ميزان كلسيم مصرف مي‌كنند، دچار بيماري‌هاي لثه و دندان مي‌شوند.
كلسيم موجود در پنير، شير، ماست و ... باعث استحكام استخوان فك مي‌شود و در نتيجه دندان‌ها در جاي خود محكم قرار مي‌گيرند. نياز روزانه كلسيم در زنان كمتر از 50 سال، 1000 ميلي‌گرم و براي سالمندان 1200 ميلي‌گرم مي‌باشد».

منبعک دنیای تغذیه  ش ۱۰۵

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر