غذاي سودمند براي افــزايـش قـدرت بـاروري


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
اغلب بيان مي‌شود كه سلامت جسم و روح انسان بسته به نوع غذاهاي مصرفي اوست. با استفاده از برخي مواد غذايي علاوه بر داشتن اندامي متناسب، مي‌توانيد بر بسياري از بيماري‌ها از جمله ناباروري چيره شويد. پس اگر قصد مادر شدن داريد ولي نمي‌توانيد باردار شويد، به جاي گريستن و تأسف خوردن رژيم غذايي خود را اصلاح  كنيد و در عوضِ خوردن زياد بستني و دسرهاي شكلاتي براي فرار از مشكلتان، به دنبال برنامه‌ غذايي باشيد كه قدرت باروريتان را افزايش دهد. ساده‌ترين دليل براي انتخاب مواد غذايي طبيعي و سالم در راستاي افزايش قدرت باروري كاهش وزن است كه به دنبال آن هورمون‌هاي بدن نيز تنظيم مي‌شود.
در ذيل، به 10 مورد از بهترين‌ غذاها كه مصرف روزانه آنها براي افزايش قدرت باروري مفيد است، اشاره شده كه مي‌تواند راهنماي خوبي تا زمان به دنيا آمدن فرزندتان باشد.
نوشيدن فراوان آب علاوه بر كمك به عملكرد بهتر اندام‌هاي تناسلي و زايشي، سبب تأمين بيشتر مايع طبيعي لازم براي حركت بهتر اسپرم به سمت دهانه رحم مي‌شود، بنابراين نوشيدن آب تصفيه‌شده يا آب معدني به ميزان كافي را فراموش نكنيد.
 برگ‌هاي سبز سبزيجات به خصوص اسفناج سرشار از آنتي‌اكسيدان، آهن و اسيدفوليك مي‌باشند كه همگي براي حفظ سلامت اندام‌هاي زايشي و تناسلي لازم هستند. اسيدفوليك موجود در اسفناج نه‌تنها باعث تشكيل تخمك‌هاي قابل رشد و افزايش قدرت باروري مي‌شود، بلكه مانع از ايجاد نقص در نوزادان خواهد شد.

بخشي از رژيم غذايي خود را به سبزيجات نارنجي و زردرنگ اختصاص دهيد، چرا كه منبع خوبي از آنتي‌اكسيدان و بتاكاروتن هستند. بتاكاروتن در تنظيم هورمون‌ها نقش مهمي دارد و احتمال سقط را كاهش مي‌دهد.
اگر مبتلا به اندومتريوز هستيد، كلم بروكلي و انواع ديگر كلم را زياد مصرف كنيد. اين گروه از سبزيجات خواص زيادي دارند. مواد مغذي گياهي آن به متابوليسم استروژن كمك مي‌كنند.

اگر قاعدگي نامنظم داريد، مصرف سيب‌زميني شيرين، هويج و نخودفرنگي را فراموش نكنيد. بتاكاروتن موجود در اين سبزيجات، در تنظيم قاعدگي موثر است و امكان باروري بهتر را در پي خواهد داشت.
 از آنجايي كه مركبات سرشار از ويتامين C هستند، آنها را حتماً در رژيم غذايي خود بگنجانيد. زغال اخته، پاپايا(خربزه درختي)، پرتقال، نارنگي، كيوي و توت فرنگي مواد مغذي زيادي دارند و مصرف آنها براي خانم‌هايي كه تصميم به مادر شدن گرفته‌اند خيلي مفيد است.
 فرآورده‌هاي لبني و پروتئين‌هاي حيواني مانند ماهي غني از اسيدآمينه هستند كه به تشكيل هورمون‌هاي زايشي (FSH) و (LH) كمك مي‌كنند، بنابراين اين مواد را در برنامه غذايي خود بياوريد تا هر چه سريع‌تر به آرزوي مادرشدنتان برسيد.

 از نان‌هايي كه با آرد گندم كامل درست مي‌شوند استفاده كنيد، زيرا منبع خوبي از آهن و ويتامين B مي‌باشند و موجب افزايش هورمون‌هاي باروري مي‌شوند.
‌ براي باردار شدن بايد از چربي‌هاي خوب استفاده شود، لذا مصرف مغزهايي مانند بادام يا گردو كه منبع غني از اسيدهاي چرب امگا‑3 مي‌باشند توصيه مي‌گردد.
‌ در آخر، پروتئين‌هاي گياهي (مخصوصا سويا) را به اندازه‌ متوسط مصرف كنيد تا به شما در رسيدن به وزن مناسب براي حامله شدن كمك كند.
مصرف غذا (به‌خصوص آنهايي كه زياد استفاده مي‌كنيد) تأثير مستقيمي بر روي باروري شما دارد. در نتيجه، سعي كنيد تا وعده‌هاي غذايي سرشار از ميوه و سبزيجات، لبنيات و پروتئين‌هاي گياهي داشته باشيد كه منابع خوبي از ويتامين C، بتاكاروتن، آنتي‌اكسيدان، اسيدفوليك و آهن هستند و همگي امكان باروري را افزايش مي‌دهند.

مواد غذايي كه بايد از مصرف آنها اجتناب كرد:
‌ مصرف مواد فرآوري‌شده (مانند شيريني‌جات و تنقلات) را به حداقل برسانيد، زيرا آنها فاقد هرگونه مواد مغذي براي تشكيل نطفه و رشد جنين مي‌باشند.
‌ زناني كه در سنين بالا باردار شده‌اند و نيز مبتلا به ديابت حاملگي هستند، با مصرف بيش از اندازه تنقلات، سطح قند خونشان بالا رفته و مجبور هستند تا سزارين شوند، زيرا نوزاداني كه از مادران ديابتي به دنيا مي‌آيند، سايزشان از ديگر نوزادان بزرگ‌تر است.

در آخر، لازم به ذكر است سلامت نوزاد تا حد زيادي بستگي به مادر و غذاهاي مصرفي او دارد، بنابراين خوردن غذاهاي سالم و مفيد تنها راه ساده‌اي است كه منجر به سلامت شما و كودكتان مي‌شود.



منبع: دنیای تغذیه  ش 106

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر